■ آخوندها می گویند پوشیدن لباس شهرت حرام است و موجب بطلان نماز می شود در حالی که خودشان لباسی را می پوشند که لباس شهرت است و چون پیش نماز هستند هم نماز خودشان باطل است و هم نماز ماموین آیا این تناقض نیست
پاسخ از طرف محمد دماوندی: در روایات متعددی از پوشیدن « لباس شهرت » نهی شده است .
امام حسين عليه السلام فرمود ؛
« هر كس لباس شُهرت بپوشد، خداوند، در روز قيامت، لباسى از آتش بر او مى پوشاند. »
الکافی ج 6 ص 445
امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« آدمى را رسوايى همين بس كه جامه اى بپوشد كه باعث انگشت نمايى او گردد يا مركبى انگشت نما سوار شود »
بحار الانوار ج 78 ص 252
و فرمود ؛
« خداوند تبارك و تعالى، لباس شهرت را دشمن مى دارد. »
الکافی ج 6 ص 445
عبّاد بن كثير به امام صادق عليه السلام وارد شد در حالى كه لباس شهرت ضخيمى پوشيده بود، حضرت فرمود: اى عبّاد! اين چه لباسى است؟ عرض كرد: اى ابا عبداللَّه! اين را براى من عيب مى دانى؟ حضرت فرمود: « آرى. رسول خدا فرمود: هركه در دنيا لباسى شهرت آور بپوشد، خداوند در روز قيامت جامه خوارى بر او بپوشاند.»
رجال کشی ج 2 ص 690
از این روایات حرمت پوشیدن لباس شهرت استفاده می شود ، لباس شهرت با توجه به مفهوم لغوی کلمه « شهرت » لباسی است که موجب انگشت نما شدن و شهره شدن و هتک و #خواری صاحب آن شود و مناسب زی و شان شخص نباشد ،
توضیح المسائل مراجع ، بنی هاشم ، ج 1 ص 467
البته پوشیدن لباس شهرت ، اگر چه حرام است ، اما موجب بطلان نماز نمی شود ، زیرا ملازمه ای بین حرمت پوشش لباس شهرت و بطلان نماز با لباس شهرت نیست ، نماز گزار اگر لباس شهرت بپوشد کار حرام کرده است ، اما #نمازش باطل نمی شود .
مستمسک العروه الوثقی ج 5 ص 395
در گذشته مفصلا توضیح دادیم که پوشش روحانیت ، همان پوشش پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان علیهم السلام است . به خاطر این که روحانیت از پیامبر گرامی و امامان معصوم علیهم السلام ، جانشینی می کنند ، لذا برای شناخته شدن در جامعه به عنوان پاسخگوی سوالات #دینی مردم ، همان لباسی را بر تن می کنند که پیامبر گرامی و امامان معصوم معمولا بر تن می کردند ، با توجه به آن که افراد هر قشری از جامعه که وظیفه خاصی دارند ، لباس #اختصاصی برای خود انتخاب می کنند تا به آن لباس شناخته شوند ، روحانیت هم ناگزیر از لباس خاصی است که به وسیله آن از دیگر اقشار شغلی جامعه شناخته شود و چه لباسی بهتر از همان لباسی که آورنندگان دین میپوشیدند چرا که روحانیون مبلغ آیین آنها هستند و با پوشیدن لباس آنها ، هم یاد و خاطره آن بزرگواران درجامعه تداعی می شود و هم لباس اختصاصی برای روحانیت #تعیین می شود.
آیا می توان گفت لباس نظامیان یا پزشکان ، یا آتش نشانان و ... لباس شهرت است ؟ همانطور که لباس سایر #اقشار جامعه لباس شهرت نیست ، زیرا تنها موجب شناخته شدن آنان می شود نه خوار شدن و هتک آنان ، لباس روحانیت هم لباس شهرت نیست ، و تنها موجب شناخته شدن روحانیت می شود ، چرا که نه تنها این لباس موجب خواری و هتک صاحب آن نمی شود ، بلکه به خاطر انتساب لباس مذکور به پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان ، موجب شرف و آبرو صاحب آن می شود .
اهل بیت گرامی به صورت مطلق برای تمام مردم خصوصا در نماز توصیه به پوشش عمامه و همچنین عباء ( در نماز ) می کردند ؛
بحار الانوار ج 80 ص 189 باب 2
این بیان اهل بیت برای یاد آوری نام و خاطره آورندگان دین در جامعه بوده است که همگان خود را شبیه به آنان کنند و بهتر بتوانند از اخلاق و رفتار نیکوی آنان الگو گیری کنند ، بنابراین لباسی که یاد آور آورنندگان دین است ، لباس عزت و شرف و بزرگی است نه لباس خواری و مذمت تا مصداق لباس شهرت شود .
این که برخی افراد جاهل روحانیت را به سخره می گیرند ، این سخره گرفتن به خاطر مخالفت با اصل وجودی روحانیون است نه لباس آنان ، چنان که پیامبر اسلام و پیامبران پیشین نیز از دست این افراد در امان نبودند ، تا جایی که خداوند فرمود ؛
« (با اين حال نگران نباش) جمعى از پيامبران پيش از تو را به باد استهزا گرفتند اما سرانجام آنچه را مسخره مى كردند دامانشان را گرفت (و عذاب الهى بر آنها نازل شد).»
انعام 10
■ وقتي به مهماني مي رويم و يا در خوابگاه هستم خجالت مي كشم در جمع ديگران بلند شده و نماز بخوانم لذا نمازم را رها مي كنم؛ آیا می شود بعد نماز بخوانم؟
در انجام احكام الهى مثل نماز و روزه و ديگر واجبات، شرم و حيا عذر حساب نمىشود لذا كسي نمي تواند به اين بهانه نماز خود را ترك نمايد.
اما آنچه كه مي تواند در چنين مواقعي اعتماد به نفس شما را افزايش داده و خجالت شما را از بين ببرد مقداري تفكر و تعقل در ...
■ گفتن «السلام علی عباد الله الصالحین الطیبین الطاهرین» در سلام آخر چه حکمی دارد؟
سلام نماز را همانطور که در رسالههاى عملیّه بیان شده است بخوانید و چیزى بر آن اضافه نکنید هر چند که کلام حق و صحیحى باشد، در هر حال نمازهایی را که تاکنون به این شکل خواندهاید لازم نیست قضا نمایید.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چ ...
■ برای علاقه مند شدن کودکان به نماز از چه شیوه ها و اصولی استفاده کنیم؟
۱ . اعملو الخیر: خود عامل عمل خیر باشید.
۲ . واذکرواهم بالله: یاد خدا را در دل هایشان زنده کنید.
۳ . و امروا هم بالمعروف: (این گونه نباشید که آنها را رها کنید، بلکه با رفق و مدارا و ملایمت) آنها را به معروف هدایت و راهنمایی کنید.
۴ . و انهیهم عن ا ...