■ با توجه به اينكه اسلام به صلهرحم، اهميت فراوانى داده است، حكم نماز و روزه خويشانى كه چندين سال همديگر را در اثر اختلافات خانوادگى نمىبينند چگونه است؟
پاسخ: * در قرآن و روايات، قطع رحم ـ كه ممكن است در اثر قهر كردن باشد ـ بسيار مذمت شده و اين افراد مورد لعنت خدا قرار مىگيرند: (فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِن تَوَلَّيْتُمْ أَن تُفْسِدُواْ فِى الاْرْضِ وَتُقَطِّعُواْ أَرْحَامَكُمْ * أُوْلَـئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ...)[1]؛ اگر ]از اين دستورها[ روىگردان شويد، جز اين انتظار مىرود كه در زمين فساد و قطع پيوند خويشاوندى كنيد، آنان كسانى هستند كه خداوند از رحمت خويش دورشان ساخته، گوشهايشان را كر و چشمهايشان را كور كرده است.
نماز و روزه افرادى كه قطع صلهرحم مىكنند باطل نيست و لازم نيست قضا كنند، ولى از آنان پذيرفته نمىشود و يا اينكه از ثواب آن كاسته مىشود؛ همچنانكه اگر كسى نماز را بدون توجه بخواند، نمازش باطلنيست و لازم نيست قضا كند، لكن آن نماز مورد پذيرش خداوند نيست.
حضرت صادق(عليه السلام) درباره آثار صلهرحم مىفرمايند: صلهرحم، موجب زياد شدن ثواب اعمال، بركت در مال، رفع گرفتارىها، آسانكننده حساب قيامت و تأخير در اجل است.[2]
1. محمّد، آيه22ـ23.
2. كلينى، اصولكافى، ج2، ص158
پرسمان قرآني نماز/ مركز فرهنگ و معارف قرآن
■ چه روش هایی برای گرایش و جذب همکاران در اداره به نماز وجود دارد که از آنها استفاده کنیم
آنچه به نظر ميرسد به عنوان شرايط و زمينههاي گرايش به نماز در کارمندان مؤثر است به شرح زير است.
1. فضاسازي معنوي: فراهم ساختن جو معنوي و ايجاد فضاي معنوي در اداره در ساعات و ايام خاص است مانند پخش برنامههاي زيباي سرود و مدح اولياي معصوم:، صوت زي ...
■ آيا اذان رایج شیعیان در زمان رسول خدا ( صل الله علیه و آله ) وجود داشت و در آن زمان نیز به هنگام اذان، در ادامه شهادت به نبوت، شهادت بر ولایت حضرت علی ( علیه السلام) نیز ذکر می شد؟
درباره اذان رایج در میان شیعیان، در ادامه شهادت به نبوت و رسالت پیامبر0 صل الله علیه و آله، شهادت بر ولایت و امامت نیز به عنوان مستحب گفته می شود و بنابر اتفاق همه مراجع بزرگوار تقلید شیعه، جزء اذان نیست علاوه بر این که شیعه دلایل در دست دارد که نشان ...
■ چرا قضای نماز در ایام عادت ماهیانه از زنان خواسته نشده است ولی قضای روزه ها را بایستی بجا آوردند؟
يكي از حكمت هاي آن را ابي بصير از امام صادق (علیه السلام) نقل كرده است، ایشان مي گويد: سؤال كردم كه چرا زن حائض روزه اش را بايد قضا كند ولي نمازش را قضا لازم نمي باشد حضرت فرمودند: « زيرا روزه در يك ماه فقط واجب مي باشد ولي نماز در هر شبانه روز از سا ...