■ مدتي است نماز نمي خوانم و دست و ‌دلم به نماز نميرود. خيلي دلم عبادت خالصانه ميخواهد ولي نميتوانم. هر بار هم که شروع به خواندن مي کنم بعد از مدتي ترک مي کنم. از طرفي، فکر مي کنم بندگي و انسان خوب بودن کافيه و احتياجي به نماز نيست. لطفا راهنمايي کنيد

پاسخ از طرف محمد دماوندی: به نكات ذيل توجه كنيد:
1. مرتب به گذشته فكر كردن انسان را از حركت باز مي دارد. ما مي توانيم در يك صورت به گذشته خود فكر كنيم و آن زماني است كه تأمل در گذشته سبب رشد و حركت مثبت ما شود و آن براي عبرت گيري و تجربه باشد. پس توصيه ما اين است كه انسان هميشه از خود بپرسد «اين جا و حالا» چه كاري از دست من ساخته است و چه وظيفه اي در قبال خود، خانواده (همسر، فرزندان و ...) و خداي خود دارم. چه خوب است روحيه پرسشگري در همه باشد و انسان در موارد مختلفي كه در زندگي اش پيش مي آيد را با مشاوره گرفتن حل كند.

2. بر اساس قرآن و توصيه ائمه ـ عليهم السلام ـ ، نماز يك نياز و غذاي اساسي روح ماست و اين غذا در مشكلات و سختي ها، بيشتر، مورد نياز است.

كافي است در لحظه هاي سخت زندگي، رابطه با حق را تجربه كنيد و ببينيد كه چگونه ذكر و ياد خدا سبب آرامش شما مي شود.

همه ما بايد به ياد داشته باشيم كه الگوي فرزندان خود هستيم ، گرايش ما به نماز، روح معنويت را در آن ها مي دمد و ما و فرزندانمان را نسبت به انحرافات، بيمه مي كند، گاهي نماز را به جماعت خواندن، به ويژه در اماكن مقدسه انگيزه را در ما قوي تر مي كند.

براي قوي تر شدن انگيزه براي خواندن نماز، فهرستي از آثار دنيوي، برزخي و اخروي نماز را كه در آيات، روايات و بررسي ها و پژوهش هاي علمي و روان شناختي آمده است را تهيه كنيد و روزي چند بار به ويژه هنگام نماز مرور كنيد.

گفته ايد كه تازه از گناه فاصله گرفته ايد مطمئن باشيد كه نماز، باعث مي شود كه روحيه خويشتنداري در شما تقويت شود و در ادامه زندگي نيز گرد گناه نچرخيد يكي از چيزهايي كه مي تواند باعث تقويت اراده شما براي نماز خواندن شود اين است كه با خود عهد كنيد كه اگر نماز را بي دليل ترك كرديد خود را جريمه كنيد مثلاً انفاق كنيد يا يك وعده غذا نخوريد يا خريد وسيله و يا لباس دلخواه خود را به تأخير اندازيد(1) يا ... .

3. براي آرامش خود، تفسير آيه و ترجمه آيه 53 سوره زمر را بخوانيد تا بدانيد كه چقدر خداوند مهربان است. او با لحني لذت بخش و آرام بخش به ما مي فرمايد: اي بندگان من كه بر نفس خويش اسراف (و ستم) كرده ايد از رحمت خداوند مأيوس نشويد، همانا خداوند «همه ي گناهان» را مي بخشد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است. مفسران بر اساس اين آيه مي فرمايند. نا اميدي از رحمت خداوند گناه بزرگ و حرام است.(2)

نا اميدي از رحمت خداوند به اين معني است كه خداوند نمي تواند و قدرتش آن قدر نيست كه بتواند ما را ببخشد پس با توبه و تصميم بر عدم بازگشت و جبران گذشته خود، خود را پاك كنيم.(3)

پي نوشت ها:
1. براي مطالعه بيشتر ر.ک: اسرار نماز، محسن قرائتي، مرکز فرهنگي درسهايي از قرآن.
2. سوره زمر، آيه 53.
3. تفسير سوره زمر، محسن قرائتي، مرکز فرهنگي درس هايي از قرآن، چاپ دوم، تهران، 1386، ص 71.
1400/4/20 ساعت 09:41
کد : 1169
لینک مطلب

■ کسی که در صف نماز جماعت، سجاده می‌گذارد و مثلا برای وضو گرفتن می رود، آیا حق او نسبت به آن مکان، تا شروع نماز است یا تا وقتی که امام جماعت به رکوع می‌رود؟

جواب: حق او تا زمان شروع نماز جماعت، باقی است. (استفتائات مقام معظم رهبری) ...

■ با توجه به روايتي در كتاب فقه الرضا(عليه السلام) نقل گرديده در باب الاستقبال في الصلاة به اين بيان كه« واجعل ‏واحداً من الأئمة نصب عينيك..» آمده آيا مي توان براي حضور قلب در نماز چنين تصور كرد كه مثلا يكي از ائمه عليهم السلام در مقابل ما ايستاده است؟

در خصوص اين جمله از كتاب فقه الرضا ( عليه السلام ) چند نكته حائز اهميت است اول: اين جمله در ميان منابع روايي شيعه تنها در كتاب فقه الرضا (عليه اسلام ) ذكر گرديده كما اينكه علامه مجلسی(رض) در حاشيه توضيح روايتي با اكتفا به دو كلمه از اين جمله يعني ( ...

■ از اينکه موقع نماز خواندن کسي بهم نگاه کند خوشم نمي آيد. در ضمن اگه بخواهند تعريف بکنند نيز بيزارم. حتي بعضي مواقع شده که آن قدر نمازم را به تأخير مي اندازم تا قضا مي شود تا کسي آنجا نباشد. شما چه مي گوييد تا اين احساس بدرد نخور را به راحتي از خودم دور کنم؟

ريا گرفته شده از رؤيت است و تعريف آن عبارت است از: طلب منزلت و مقام در قلب‏هاى مردم به وسيله عبادات و طاعات خداوند متعال. در مورد تحقق ريا بايد توجه داشت: اولا:تحقق ريا مشروط به قصد ريا است. ثانيا:وابسته به داشتن غرضى از اغراض دنيوى نظير كسب محبو ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز