■ آیا لازم است قبل از هر وضو از نبود مانع برای رسیدن آب به پوست اطمینان نمود؟
پاسخ: در همه رساله های عملیه آمده است که: "اگر انسان شک کند که به اعضاى وضوى او چیزى چسبیده یا نه، چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد؛ مثل آن که بعد از گِلکارى شک کند گِل به دست او چسبیده یا نه، باید وارسى کند، یا به قدرى دست بمالد که اطمینان پیدا کند که اگر بوده برطرف شده یا آب به زیر آن رسیده است."[1] بنا بر این چون در وضو لازم است آب به همه اعضا وضو برسد، کسی هم که به هر دلیل قسمتی از پوست اعضای وضویش کنده شده اما هنوز کاملاً جدا نشده است و گاهى به بدن مىچسبد و گاهى فاصله پیدا می کند، باید آن را قطع کند یا در هنگام وضو دقت کند که آب به زیر آن برسد. همه کسانی که با رساله و مسائل شرعی مأنوس هستند در مواقعی که احتمال عقلائی وجود مانعی در اجزاء وضو می دهند ،چنین دقت ها و وارسی هایی را انجام می دهند؛ زیرا در صورت صحیح نبودن وضو، نماز به تبع آن باطل می شود. پس لازم نیست که همیشه قبل از هر بار وضو گرفتن یک بار تمام اعضای وضو بررسی گردد بلکه تنها در مواردی که احتمال عقلائی وجود مانعی در اجزاء وضو می دهد ابتداء باید از نبودن مانع اطمینان حاصل نموده و سپس وضو گرفت.
[1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص: 177 ، مسأله 293
■ گفته میشود نماز اول وقت به واسطه همسان شدن با نماز "امام زمان (عجل)" پذیرفته در درگاه خداوند مقبول است.
اگر ایشان در محلی باشند که ما نماز میخوانیم این مسئله روشن است، ولی در غیر این صورت چه؟
این که گفته می شود نماز اول وقت به واسطه همسان شدن با نماز "امام زمان" پذیرفته و در درگاه خداوند مقبول است ، کلام معصوم نیست و قابل توجیه نیست . در آیات و روایات شرایط و مراحل قبولی عبادات هفت چیز ذکر شده که عبارتند از:
1- شرط اعتقادی; 2 - شرط ولائی ...
■ چرا ما در هنگام وضو پاها را مسح ميكنیم اما اهل سنت پاها را مي شويند؟
در وضو، چهار عضور از حكم خاصى برخوردارند اين چهار عضو عبارتند از:
1 و 2. صورت و دستها تا آرنج.
3 و 4. سر و پاها.
قرآن درباره دو عضو نخست مىفرمايد:
«فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِق» ؛« صورت و دستها را تا آرنج بشوييد ...
■ برای رسیدن به نمازی مطلوب، آیا چیزهای دیگری غیر از خود نماز هم هست که باید به آنها توجه کنیم؟
در این زمینه سخنی نورانی از حضرت امام علی علیه السلام در دست هست که خطاب به کمیل میفرماید:."ای كمیل! شأن و فضیلت فقط این نیست كه نماز بخوانی، روزه بگیرى، صدقه بدهی؛ بلکه شأن و فضیلت این است كه با قلبى پاك و عملى مورد رضای او و با خشوع كامل به نماز ب ...