■ به هنگام نماز اول وقت آيا مي توان درس استاد و صحبت استاد را رها کرد و احترام به نماز اول وقت گذاشت با توجه به اينکه نماز اول وقت اهميت زيادي دارد؟

پاسخ: بطور مسلم برگزاري نماز اول وقت بويژه به طور جماعت بسيار با فضيلت است و خوب است از نظر فردي و اجتماعي به اين مهم پرداخته شود. به طوري كه برنامه ريزان مراكز آموزشي و دانشگاه ها امكان حداكثر شركت در نماز جماعت را براي دانشجويان فراهم كنند. و هر دانشجو نيز در حد توانايي در انتخاب ساعت درسي و تنظيم وقت اداري بايد سعي كند كه از فضيلت نماز اول وقت به طور جماعت بهره مند شود.
اما با اين وجود نبايد فراموش كرد كه به هر حال نماز اول وقت مستحب است و نمي توان گفت در همه حالات بر همه کار ها مقدم است بلکه بايد مورد را بررسي کرد و ميان آن کاري که با نماز اول وقت تعارض دارد و ارزش و اهميت نماز اول وقت نسبت سنجي کرد و سپس انتخاب نمود. مثلا در روايات و کتاب هاي احکام تاکيد شده که اگر روزه هستيد و مهمان روزه دار داريد و خواندن نماز در اول وقت باعث ناراحتي و به سختي افتادن مهمان مي شود افطار کردن در اول وقت بر نماز اول وقت مقدم است. اين يک نمونه است و موارد مشابه فراوان دارد. مثلا گاهي ترک کردن درس استاد براي نماز موجب عقب ماندن از درسي مي شود که قابل جبران نيست ويا گاهي موجب ضايع شدن و بي احترامي به استاد مي شود که بايد همه اين موارد را با هم مورد توجه قرار داد.
1394/10/5 ساعت 09:40
کد : 111
لینک مطلب

■ چرا در نماز فرادا هم نمازگزار باید آیات «ایاک نعبد و ایاک نستعین، اهدنا الصراط المستقیم» را به صورت جمع بگوید؟!

خواندن «ایاک نعبد و ایاک نستعین» با ضمیر جمع(متکلم مع الغیر)، در سوره حمد هنگامی که نماز به جماعت خوانده شود بدیهی است که مسئله‌ای ندارد، اما زمانی که نمازگزار در حال اقامه نماز به صورت فرادی است، منظور از ضمیر جمع چه می‌تواند باشد، و چرا نمی‌گوید «ا ...

■ حتما باید نماز بخوانیم نمی شود ما نوع دیگری عبادت کنیم؟

برای پاسخ دادن به چنین سوالی باید به ریشه این سوال که در مسائل اعتقادی وجود دارد بپردازیم . یعنی در حقیقت اگر به مسائل اعتقادی کاملا واقف شویم به جواب این گونه سوالات نیز خواهیم رسید . در اعتقادات، ما باید به صورت مشخص به سه اصل اساسی که در شیع ...

■ معیار در جهر و اخفات (آهسته خواندن) نماز چیست ؟ در نمازهایی مانند مغرب و عشا آیا باید جهر طوری باشد که کسی در کنار ما ایستاده صدای ما را بشنود ؟

معیار در جهر واخفات صدق عرفی است نه شنیدن کسی که در کنار او است ونه ظاهر نمودن جوهر صدا ولذا کسی که صدای او گرفته است می تواند جهر بخواند در حالی که جوهر صدا ظاهر نمی شود و جایز نیست صدا را در نماز ان قدر بلند کند که عرفا به ان فریاد گفته شود. ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز