■ آیا وضو بر اعضای خیس اشکال دارد؟

پاسخ از طرف محمدسعید اختریان پور: برای وضو گرفتن، فقط جای مسح باید خشک باشد، یا رطوبت آن به قدری کم باشد که در هنگام مسح، آب وضو بر آن غالب گردد.[1] بنابراین، در شست‌وشوی صورت و دست‌ها، اگر آب وضو به همه اعضا برسد، خیس بودن قبلی آنها به صحت وضو خللی وارد نمی‌کند.[2]
ضمائم:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: [3]
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
وضو با آب باران مانع ندارد مشروط بر اینکه قطرات بارانى که به اعضاى وضو مى‌رسد، با آن قصد وضو نماید و هنگام مسح، باران به کف دست‌ها ‏اصابت نکند. و محل مسح هم قبل از مسح خشک باشد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر جای مسح خشک باشد اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اشکالی ندارد ولی جاى مسح باید خشک باشد، ولى اگر مختصرى رطوبت داشته باشد بطورى که آب دست هنگام مسح بر آن غلبه کند اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه آب باران بگونه‌ای باشد که بر آب وضو غلبه نکند وضو صحیح است و نمی‌توان آب باران را هم نیت آب وضو نمود.
حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته):
وضو صحیح است اگر:
1. اعضای مسح، خشک باشند یعنی سر و پاها
2. در هنگام شستن صورت و دست‌ها، نیت شود که شستشو به وسیله ی آب موجود انجام می‌گیرد. یعنی نیت کند که با آبی وضو می‌گیرم که مخلوطی از آب باران و آبی است که با دست روی صورت یا دستم می‌ریزم.
لینک به سایت استفتائات

[1]. توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج‌1، ص 158، م256.
[2]. ر.ک: بهجت، محمد تقى، جامع المسائل، ج‌1، ص 96، دفتر معظم‌له، قم - ایران، چاپ دوم، 1426 ق.
[3]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.
1401/12/13 ساعت 10:19
کد : 1101
لینک مطلب

■ چه فرقي بين صحت نماز و قبولي نماز وجود دارد؟

به طور كلى در عبادات - كه يكى از بارزترين آن نماز است - سه شرط لازم است: 1 - شرط صحت؛ 2 - قبولى. 3- شرط كمال اول - شرايط صحت نماز، شرايطي مي باشند كه در صورت فقدان يكي از آنها نماز باطل بوده و اصل تکليف نماز از انسان ساقط نمي شد و در صورت عدم جبرا ...

■ می خواستم در خصوص عبادات استیجاری ( تاریخچه ، فلسفه ، مشروعیت و غیر... ) تحقیقات گسترده ای انجام دهم لطفًا منابعی در این خصوص معرفی نمائید .

عبادات استیجاری سابقه دیرینه و ریشه در روایات دارد .از زمان صدر اسلام این حکم شرعی بوده . منبع آن روایاتی است که در صدها کتب روایی و فقهی آمده . مرحوم آیت الله سید محسن حکیم در مستمسک العروه الوثقی فرموده : این مسئله اجماعی است . روایات متظافر و فراو ...

■ فلسفه واجب شدن نماز چیست؟

1ـ هشام بن حکم می گوید: از امام صادق ـ علیه السلام ـ پرسیدم چرا نماز واجب شده است با آنکه مردم را از کار و رسیدن به مشکلات و نیازهایشان باز می دارد و باعث زحمت و رنج جسمی آنها می شود؟ حضرت در پاسخ فرمود: «اگر به مردم به غیر از آمدن دین و وجود قرآن ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز