■ آیا نماز خواندن روی سجاده ای که مزین به طرح کعبه است اشکال دارد؟

پاسخ: نماز خواندن بر روی سجاده ای که نقش کعبه بر روی آن وجود دارد اشکالی ندارد چرا که خود خانه کعبه با آن همه احترامی که دارد، می توان در داخل و یا پشت بام آن نماز خواند، بنابراین مسلماً بر روی سجاده ای که طرح کعبه بر آن نقش بسته است می توان نماز خواند .
در روایات متعددی وارد شده است که نماز خواندن در داخل خانه کعبه جایز است،[1] از جمله در روایتی یونس بن یعقوب از امام صادق (ع) سؤال می کند که اگر شخصی در داخل خانه کعبه بوده و وقت نماز داخل شود آیا می تواند در همانجا نماز بخواند و امام (ع) اجازه نماز خواندن به او می دهند[2]
در روایات دیگری داریم که خواندن نماز مستحبی در داخل خانه کعبه جایز بوده ولی خواندن نماز واجب در آن مکروه است حضرت امام (ره) در این زمینه فرموده اند:"در خانه کعبه و بر بام آن نماز واجب خواندن مکروه است ولى در حال ناچارى مانع ندارد.[3]
علت کراهت آن هم شاید این باشد که پیدا نمودن قبله و استقبال قبله که یکی از شرایط نماز است در داخل خانه کعبه ممکن نیست، لذا خواندن نماز واجب در آن مکروه است ولی چون در نماز مستحبی استقبال قبله شرط نیست خواندن آن اشکالی ندارد.[4] حضرت امام (ره) در این زمینه فرموده اند:"خواندن نماز مستحب در خانه کعبه و بر بام آن اشکال ندارد، بلکه مستحب است در داخل خانه مقابل هر رکنى دو رکعت نماز بخوانند.[5]
نتیجه: وقتی نماز خواندن و ایستادن در داخل خانه کعبه ای که دارای آن همه اهمیت و ارزش والای دینی جایز باشد، به طریق اولی نماز خواندن و ایستادن بر روی سجاده ای که نقش و طرح کعبه بر آن وجود دارد صحیح است.

[1]. کسی که در داخل کعبه نماز می‌گزارد می‌تواند به طرف هر کدام از دیوارهای کعبه نماز را اقامه کند؛ محمدی خراسانی، علی، شرح تبصرة المتعلمین، ج1، ص103، بی جا، بی تا.
[2]حر عاملی، وسائل الشیعة، ، ج 4، ص 338، ابواب قبله باب 17ح 6و ح 7 و ح 8، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، 1412. نوری طبرسی، حسین، مستدرک الوسائل، ج 1، ابواب القبله، باب 13، ح 3، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، 1408 هـ ق.
[3] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص: 498، مسأله 891
[4] نوری طبرسی، حسین، مستدرک الوسائل، ج 1، ابواب القبله، باب 13، ح 1، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، 1408.
[5] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص: 499، مسأله 892.
1399/11/25 ساعت 10:27
کد : 1067
لینک مطلب

■ بعضی از اشخاص هنگام برپایی نماز جماعت، اقدام به خواندن نماز فرادی می کنند، این کار چه حکمی دارد؟

آیت الله خامنه‌ای: این عمل اگر تضعیف نماز جماعت و اهانت و بی‌احترامی به امام جماعتی که مردم اعتماد به عدالت او دارند، محسوب شود، جایز نیست. آیت الله بهجت(ره): نمازش صحیح است، اگر هتک احترام جماعت یا امام آن نباشد. آیت الله مکارم شیرازی: در صورت ...

■ پسري دارم 12 سالش مي باشد نزديك به يك ماه است كه شروع به نماز خواندن كرده است اون اوائل خيلي اشتياق به نماز خواندن مي كرد و حتي مسجد هم مي رفت ولي نزديك به يك هفته است كه مي بينم اون اشتياق نماز خواندن را هم ندارد و به مسجد هم نمي رود مي خواستم راهنمايي ام كنيد كه چكار كنم كه باز دوباره اشتياق نماز خواندن را پيدا كند

اساسي‌ترين رسالت والدين، تربيت صحيح فرزندان است، و «تربيت» عبارت است از «فراهم آوردن زمينه لازم براي رشد همه جانبه شخصيت، در جهت وصول به (اهداف مطلوب)». دانشمندان و پژوهشگران امر تربيت، براي رسيدن به «هدف‌هاي مطلوب» در تربيت کودکان، دو گونه راهکار ا ...

■ در مورد دو قسمت حدیثی که در رابطه با حکمت واجب شدن نماز ها در اوقات پنجگانه است توضیحاتی را می خواهم که برایم شفاف باشد آن دوقسمت عبارتنداز: الف) (همانا در هنگام زوال آفتاب غير از عرش خدا همه چيز تسبيح حضرت حق مي‏گويند و به حمد پروردگارم مشغول مي‏گردند.. در آن هنگام پروردگارم بر من درود مي‏فرستد در اين ساعت خداوند نماز را بر امتم فرض و واجب ساخت.)در اینجا حضرت می فرمایند که همه چیز در هنگام زوال ،تسبیح حضرت حق می گویند مگر به غیر از این است که همه چیز در هر لحظه مشغول تسبیح خداوند هستند آیا این تسبیح در هنگام زوال تسبیح خاصی هست ؟ که حضرت اشاره کردند. ب) در مورد قسمت:آفتاب بر شاخ های شیطان طلوع می کرد و این جمله (قبل از اینکه کافر بر برای آفتاب سجده کند) منظور از این جمله ها چیست ؟

الف) در این روایت، توجه داده می شود که در هنگام ظهر، همه چیز به تسبیح خداوند مشغول هستند، اما خود عرش، به درود بر پیامبر مشغول است. این روایت توجه می دهد به این نکته درود فرستادن عرش خداونددر آن ساعت به پیامبر ب) در روایتی از امام صادق (ع) نقل شد ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز