■ آیا خواندن نماز روی فرشی که موی سگ دارد جایز است؟

پاسخ: خوب است قبلاً نظر اسلام را درباره نگهداری سگ بیان کنیم؛


نگهداری سگ در دو شیوه متفاوت آن از نظر اسلام دارای دو حکم متفاوت است به این ترتیب که:

الف: گروهی از سگها دارای منافع واقعی برای انسانها بوده و از آنها برای نگهبانی منازل، دام و یا شکار استفاده می شده که اکنون کاربردهای جدیدی همانند جستجوی مواد منفجره، مواد مخدر و نیز عملیات امداد و نجات در زلزله ها و بلایای طبیعی و موارد مشابه دیگری نیز به کاربردهای قبلی سگ ها اضافه گردیده است .

نظر به اینکه از دیدگاه اسلام، انسان اشرف مخلوقات بوده و سایر موجودات در خدمت انسان می باشند [1] ، سگ ها نیز استثنایی بر این قاعده نبوده و نگهداری آنها در صورت داشتن فایده و کاربردی واقعی، ایرادی ندارد که نمونه ای از آن را در قرآن نیز می یابیم که سگ اصحاب کهف همانند خود آنها به غار رفته و در ورودی غار به استراحت می پرداخته است [2]

ب: در شیوه ای دیگر، نگهداری سگ توسط انسان، برای استفاده از فواید و منافع آن نبوده بلکه تنها برای سرگرمی و خوشگذرانی می باشد .

دین اسلام از اساس با سرگرمی های بی فایده ای که هیچ منفعتی برای انسانها نداشته بلکه آنان را از یاد خدا و نیز حضور در اجتماع و انجام کارهای مفید و یاری هم نوعان باز می دارد مخالف است، و این مخالفت، اختصاصی هم به نگهداری سگ ندارد بلکه شامل سرگرمی های دیگری از این نوع، همانند قماربازی [3] و گوش فرادادن به افسانه ها [4] و حتی رفتن به شکار تفریحی نیز می گردد [5] .

امام صادق (ع) می فرمایند : در خانه ای که در آن سگ نگهداری می شود، نماز گزارده نمی شود، زیرا فرشتگان داخل خانه ای که در آن سگ نگهداری شود نمی گردند، مگر اینکه سگ شکاری بوده و او را در قسمت جداگانه ای نگهداری نمایند که در این صورت ایرادی ندارد [6] . البته باید توجه داشت در هر دو صورت، موی این حیوان نجس است.


یکی از شرایط لباس نمازگزار این است که مویی از حیوان حرام گوشت همراه نمازگزار نباشد، درغیر این صورت نمازش باطل است. [7]

فرش، لباس به حساب نمی آید ولی چون احتمال انتقال آن به لباس بسیار بالا است؛ باید از نماز بر روی آن اجتناب کرد. مضافاً بر اینکه جای سجده، در نماز باید پاک باشد [8] .

امّا درصورت تماس موی سگ با بدن یا لباس احتیاجی به غسل نیست بله در صورتی که لباس یا بدن، خیس و تر باشد و این رطوبت به موی سگ سرایت کند، لباس و بدن شما نجس می شود و نیاز به آب کشی (شستن با آب) دارد.


[1] اسراء ، 70؛ جاثیه ، 13 و نیز موارد بسیار دیگری از قرآن.

[2] کهف ، 18 (و کلبهم باسط ذراعیه بالوصید) .

[3] مائده ، 90-91 .

[4] لقمان ، 6 .

[5] در صفحه 478 جلد 8 کتاب وسائل الشیعه فصلی با این عنوان بیان شده که اگر شخصی برای خوشگذرانی و زیاده طلبی به شکار رود نماز او تمام است (چون سفرش گناه آلود است) اما اگر برای کسب روزی خود و خانواده اش به شکار رود ایرادی ندارد . در صورت تمایل، می توانید روایات موجود در این فصل را مطالعه فرمایید.

[6] حر عاملی ، محمد بن الحسن ، وسائل الشیعه ، مؤسسه آل البیت ، قم ، 1409 ه ق ، ج 5 ، ص 175 ، روایت 6260. اقتباس از سؤال 2198 (سایت: 2443)، نمایه: نگدهداری سگ در خانه.

[7] توضیح المسائل مراجع، ج1، ص460، م824.

[8] امام خمینی، نجاة العباد، ص76.
1399/11/23 ساعت 10:12
کد : 1066
لینک مطلب

■ برای رسیدن به نمازی مطلوب، آیا چیزهای دیگری غیر از خود نماز هم هست که باید به آنها توجه کنیم؟

در این زمینه سخنی نورانی از حضرت امام علی علیه السلام در دست هست که خطاب به کمیل می‌فرماید:."ای كمیل! شأن و فضیلت فقط این نیست كه نماز بخوانی، روزه بگیرى، صدقه بدهی؛ بلکه شأن و فضیلت این است كه با قلبى پاك و عملى مورد رضای او و با خشوع كامل به نماز ب ...

■ چه سري در نماز است که اصلا تعطيلي ندارد و بايد آن را هر روز و هر وعده بخوانيم گذشته از اينكه بايد هر ركعت آن را 2 بار مثل هم بخوانيم و يا اذكار آن مثل سبحان الله و الله اكبر و... چندين بار تكرار نمائيم؟آیا بهتر نبود هر روز یک بار نماز می خواندیم؟

پیش از پاسخ باید یادآوری نماییم، انسان براي ادامه حيات مادي خود بسياري از كارها را بدون هيچگونه تعطيلي، خواسته يا ناخواسته تكرار مي نمايد و اگر روزي اين امور را تعطيل كند حيات مادي اش به خطر مي افتد، به عنوان نمونه: انسان نفس كشيدن را بدون تعطيلي تكر ...

■ اعمالي كه موجب مي شود تا نمازمان مورد پذيرش درگاه الهي واقع نشود چه چيزهايي مي باشد؟

برخي كساني كه در احاديث تصريح شده كه نمازشان مورد قبول خداوند واقع نمي شود به شرح ذيل مي باشند؟ . كساني كه نسبت به نمازاستخفاف و بي اعتنايي مي كنند. . كساني كه خيانت در معامله مي كنند. . كساني كه پروايي از ارتكاب گناه جنسي ندارند بگونه اي كه اگ ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز