■ کسی که به خاطر پا درد یا بیماری دیگر مجبور است نشسته نماز بخواند. آیا نماز ش صحیح است یا خیر؟
پاسخ: فریضه نماز از نظر اسلام بسیار با اهمیت بوده و در هیچ شرایطی نباید ترک شود، البته اسلام در مواردی که انسان قادر به رعایت تمام شرائط نماز نیست سختگیری نکرده و انجام این عبادت را حتی بدون حصول همه شرائط، کافی دانسته است.
فتوای همه مراجع معظم تقلید نیز در این باره آن است که نماز گزار در صورت عدم امکان نماز به صورت ایستاده و یا در صورت مشقت و سختی زیاد، می تواند نشسته نماز بخواند. و اگر نشسته هم نتواند، باید به حالت خوابیده نماز بخواند.
امام خمینی (ره) می فرماید: "تا انسان مىتواند ایستاده نماز بخواند، نباید بنشیند؛ مثلًا کسى که در موقع ایستادن، بدنش حرکت مىکند یا مجبور است به چیزى تکیه دهد، یا بدنش را کج کند یا خم شود یا پاها را بیشتر از معمول گشاد بگذارد باید به هر طور که مىتواند ایستاده نماز بخواند ولى اگر به هیچ قسم حتى مثل حال رکوع هم نتواند بایستد، باید راست بنشیند و نشسته نماز بخواند."[1]
[1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج 1، ص 540، مسأله 970.
■ آيا نماز بدون حضورقلب باطل است؟
با توجه به اهميت فراوان حضور قلب و جايگاه آن، اين پرسش پيش میآید كه: نمازهای بدون حضور قلب چه حکمی دارد؟ يا نمازهایی كه مرتبه ای از حضورقلب را دارد، ولی در تمام اجزايش حضور قلب نيست، چه میشود؟
درباره اين مطالب مرحوم ميرزا_جواد آقا ملكی تبريزی ...
■ آیا روایتی در این مورد هست که "السلام عليكم و رحمةالله و بركاته" پایان نماز خطاب به چه کسانی است؟
در «السّلام علیکم و رحمة الله برکاته» مخاطب مبهم است امّا در روایات مصادیقی از این مخاطب را بیان فرموده اند از جمله گفته شده:
این سلام ها خطاب به ملائکه موکل انسان هستند. در بعضی از روایات گفته شده که این سلام خطاب به تمام ملائکه و فرشتگان است و در ...
■ آیا میتوان در تشهد نمازهای واجب، اضافه بر دستور رسالۀ عملیه، الفاظ و اذکاری دیگر به زبان آورد؟
درباره ذکر تشهد، روایات متعددی وجود دارد و همه فقها آنچه که در رساله ها آمده است را کافی میدانند. اما نسبت به گفتن اذکار بیشتر، اگر به قصد عدم ورود(یعنی انجام آن به قصد عدم داشتن دلیل شرعی) باشد مانعی ندارد. ولی اگر با قصد ورود خوانده شود، با توجه ب ...