■ آیا اگر زن و مرد در کنار هم و یا زن، جلوتر از مرد نماز بخواند، نمازشان باطل است؟

پاسخ: در مسئله جلوتر بودن مکان نماز مرد نسبت به زن، در جایی که حائلی وجود نداشته باشد، نظر مراجع تقلید مختلف و به شرح ذیل است:
1. برخی از مراجع، جلوتر بودن مکان نماز مرد نسبت به زن را لازم دانسته‌اند.[1]
طبق این نظر، چنانچه زن، در کنار مرد یا جلوتر بایستد و با هم وارد نماز شوند نماز هر دو باطل است، ولی اگر یکى قبلًا وارد نماز شده باشد، نماز او صحیح و نماز دوّمى باطل است.[2]
2. گروهی جلوتر بودن مرد را لازم نشمرده، ولی با عباراتی مختلف، آن را دارای رجحان دانسته‌اند.[3]
طبق این نظر، چنانچه زن، در کنار مرد یا جلوتر بایستد، نماز هر دو صحیح است، چه با هم وارد نماز شوند یا به ترتیب، ولی ثواب نماز هر کدام که بعد مشغول نماز شده‌ است، کمتر است.[4]
3. عده‌ای نیز می‌گویند، در نماز، فرقى نمى‌کند زن جلوتر بایستد یا مرد و یا مساوى هم بایستند، ولى حداقل باید یک وجب از هم فاصله داشته باشند و نماز آنها در فاصلۀ کمتر از پنج متر از یکدیگر، مکروه است.[5]
طبق این نظر، چنانچه زن برابر مرد یا جلوتر، در کمتر از یک وجب بایستد و با هم وارد نماز شوند باید نماز را دوباره بخوانند، ولى اگر یکى زودتر از دیگرى به نماز بایستد، فقط کسى که بعد مشغول نماز شده باید نمازش را دوباره بخواند.[6]
خاطر نشان می‌شود در مسئله فوق، فرقی بین مَحرم و نامحرم و یا حتی زن و شوهر نیست.


[1]. آیات عظام فاضل، سیستانی، سبحانی و مکارم؛ آیت الله سبحانی: (بنابر احتیاط واجب...)؛ (آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط لازم... اقلًا به مقدارى که جاى سجدۀ زن برابر جاى دو زانوى مرد در حال سجده باشد..)؛ (آیت الله مکارم: باید جاى سجدۀ زن از جاى سجدۀ مرد کمى عقب‌تر باشد)؛ ر.ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج ‌1، ص 495‌، م 886، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق؛ سبحانى، جعفر، توضیح المسائل، ص 234، م 741، قم، مؤسسه امام صادق (ع)، سوم، 1429 ه‍ ق.
[2]. آیت الله سیستانی: (بنا بر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخوانند؛ چه با هم وارد نماز شوند یا یکى زودتر از دیگرى به نماز بایستد)؛ ر.ک: توضیح المسائل (محشّی)، ج ‌1، ص 495‌، ذیل م 887.
[3]. آیات عظام امام خمینی، اراکی، گلپایگانی، صافی، بهجت و نوری؛ برخی جلوتر بودن مرد را مستحب شمرده و برخی جلوتر بودن زن را مکروه دانسته‌اند؛ ر.ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، ج ‌1، ص 495‌، م 886.
[4]. آیت الله صافى: (ولى بنا بر احتیاط مؤکد، سزاوار است در صورتى که هر دو با هم وارد نماز شوند، هر دو؛ و در صورتى که به ترتیب وارد شده باشند کسى که بعدا وارد شده نماز را اعاده نماید)؛ ر.ک: توضیح المسائل (محشّی)، ج ‌1، ص 495‌، ذیل م 887.
[5]. آیات عظام خوئى، تبریزى، شبیری، وحید خراسانی و خامنه‌ای؛ همان، ص 509، س 374؛ ر.ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، ج ‌1، ص 495‌، م 886؛ وحید خراسانى، حسین، توضیح المسائل، ص 179، م 896، قم، مدرسه امام باقر (ع)، نهم، 1428 ه‍ ق.
[6]. آیت الله وحید: ( ...بنابر احتیاط واجب در صورتى که یکى زودتر از دیگرى به نماز بایستد نیز باید نماز را دوباره بخوانند)؛ آیت الله شبیری: (..اگر با هم یا یکى بعد از دیگرى به نماز بایستند احتیاط مستحب آن است که نماز را دوباره بخوانند.)؛ ر.ک: وحید خراسانى، حسین، توضیح المسائل، ص 179، م 896؛ توضیح المسائل (محشّی)، ج ‌1، ص 495‌، ذیل م 887.
1399/11/8 ساعت 11:38
کد : 1054
لینک مطلب

■ براي اين که بتوانیم ریا را از خود دور کرده و خالصانه نماز بخوانيم چه کارهايي را بايد انجام بدهيم؟

كسب اخلاص در نيت و عمل، از دشوارترين گردنه هاي راه ايمان است که دست يابی به آن راه كارهاى مختلفى دارد؛ از جمله: الف – تقویت توحید كوتاهترين راه عقلى براى رسيدن به اخلاص و ريشه‏كن كردن«ريا» تقويت توحيد در دل مى‏باشد. منظور از توحيد در اين مقام، توح ...

■ با توجه به این‌که در مورد نماز اول وقت تأکید شده است، آیا انجام سخنرانی و مراسم جشن بین دو نماز –که باعث از بین رفتن فضیلت اول وقت می‌شود- مجاز خواهد بود؟

برای دست‌یابی به پاسخی جامع و متناسب با پرسش، لازم است به چند پرسش پاسخ دهیم. 1. وقت فضیلت نمازهای عصر و عشاء که پس از سخنرانی‌های بعد از نماز ظهر و مغرب قرار می‌گیرند چه وقت است؟ و آیا با سخنرانی بین دو نماز وقت فضیلت آن از دست می‌رود؟ 2. آیا با ا ...

■ آيا در قرآن به نمازجمعه سفارش شده است؟

در آيه 9 سوره جمعه به اين عمل عبادى ـ سياسى اشاره شده است. نماز جمعه قبل از هر چيز عبادت بزرگ دست‌جمعى است و اثر عمومى عبادت را كه تلطيف روح، شستن دل از آلودگى‌هاى گناه و زدودن زنگار گناه از قلب است، در بر دارد. به خصوص اين كه دو خطبه دارد كه دربردار ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز