به مناسبت هفته دولت؛■ از رجایی تا رئیسی با نماز
متن یادداشت به شرح ذیل است:
باسمه تعالی
در چهل و چند سال اخیر همه دولتهای جمهوری اسلامی ایران برای اقامه نماز ارزش قائل بوده اند. اما اقامه نماز در دولت شهید رجایی و دکتر رئیسی از وجاهت ویژه ای برخوردار است.
اصولا یک دولت مکتبی به اقامه دین و اقامه عدل و اقامه کتاب و اقامه نماز اهمیت و اصالت می دهد و رسالت خود را در قوام دادن به معاد و معاش مردم معنا می کند.
شهید رجایی اقامه نماز را بر هر کاری مقدم می شمرد و هرگز به بهانه کارهای مهم آنرا به تاخیر نمی انداخت و موقع اذان دست از کار می کشید و با تکبیره الاحرام دنیا و ما فیها را پشت سر می افکند و به راز و نیاز با خدا می پرداخت.
ذکر آیات قرآن و بانگ اذان او را منقلب می کرد و به تعبیر قرآن “اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِکْرِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِکَ هُدَى اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَمَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ”(آیه ۲۳ سوره زمر)
مردان الهی بر اساس شناخت در پیشگاه خداوند خشیت دارند قرآن می فرماید “إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ”(آیه ۲۸ سوره فاطر)
و چون از خدا می ترسند و به جلوه هایی از عظمت لایتناهی حق می نگرند با خشوع سر بندگی بر خاک می گذارند و مراتب عبودیت را به جای می آورند و نشان می دهند “وَإِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ” (آیه ۴۵ سوره بقره) مقام خشیت و خشوع اقتضاء می کند که دولتمرد موحد و مسلمان در مسیر خدمت، گرفتار کشش اریکه قدرت نشود واز مدار جذبه های ربانی خارج نگردد.
دولتمرد مکتبی می داند که بر تارک او با قلم نور نوشته اند “الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ”(آیه ۴۱ سوره حج) از این رو حرکت در مسیر اقامه نماز در جامعه را والاترین راهبرد خود تلقی می کند و همگام با اصلاح امور دنیای مردم در راه رشد دینی و معنوی آنان گام بر می دارد و کار گزارانی را در مناصب می گمارد که پرچم نماز بر دوش می کشند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی ندای حرکت به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی را سر داده اند.
این بشارت زمینه ساز اهتمام متفکران اسلامی برای باز خوانی تحولات فرهنگی در ایران و جهان اسلام و نوسازی مناسبات اجتماعی و اخلاقی بر مبنای آموزههای قرآن و سنت وعترت است.
تمدن نوین اسلامی از فرهنگ توحیدی منبعث می شود و عالی ترین جلوه توحید اقامه نماز و پرستش خدای یگانه و عمل به احکام الهی است.
گوهر تمدن نوین اسلامی معرفت الله، همراه با قدرت است. قدرت مادی و معنوی، امت را ارتقاء می دهد وراثت زمین و حکومت صالحان در ابعاد بین المللی را به ارمغان می آورد.
اگر سرداران راست قامتی همچون قاسم سلیمانی و حسین همدانی و عماد مغنیه ارکان سلطه استکبار در منطقه را به لرزه در می آورند ، به خاطر برخورداری آنان از قدرت مادی و معنوی به صورت توامان است.
وقتی در هنگامه کار و زار “وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم “ (آیه ۶۰ سوره انفال) با شعار لاحول و لاقوه الا بالله پیوند می خورد ، درهای “إِنَّا فَتَحۡنَا لَکَ فَتۡحٗا مُّبِینٗا”باز می شود و هیبت کاذب شرک در هم می شکند. نماز همان گونه که عمود دین است، ستون فقرات تمدن نوین اسلامی هم به شمار می آید.
درجهان بینی توحیدی علم سلطان است و با معرفت خداوند آغاز می شود. در تمدن نوین اسلامی هم علم توحید و خداشناسی و هم علوم فنی و مهندسی و صنابع نظامی پیشرفته و فناوری های نو در یک پیکره واحد به منصه ظهور می رسند و به جامعه هویت خاصی می دهند.
در این برهه از روزگار که قدرت های مادی گرای مستبد در برابر انقلاب اسلامی قد علم کرده اند دولت و ملت بیش از هر زمان دیگری باید در زیر سایبان “وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ ۚ َ” ماوا گزینند و پرچم نماز را به اهتزاز در آورند.
دولت آیت الله سیدابراهیم رئیسی دولت اقامه نماز و وارث اررشهای مکتبی، دولت معلم بزرگ شهید محمدعلی رجایی است.
بنابراین هر وزیری و هر استانداری و هرمدیرکل و رئیس اداره ای باید خلعت زرین خادم الصلاتی برتن کند و ابراهیم وار در خانه خدا به خدمتگزاری روی آورد و اسباب اقامه نماز را مهیا کند.
آری
از رجایی تا رئیسی با نماز
نکته ها دارد برای اهل راز!
“سیداحمد زرهانی”
ستاد اقامه نماز