■ استاد حوزه علمیه کرمان: پشتوانه معنوی انقلاب نماز است
ه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام سید مرتضی خلیلی، استاد حوزه علمیه کرمان، شنبه شب در جمع طلاب حوزه علمیه کرمان، گفت: بر اساس آیات قرآن و سخنان رهبر انقلاب جامعه اسلامی چهار رکن دارد که هریک سبب حفظ جامعه، موجب تعالی آن و رسیدن آن به اهداف خود خواهد شد.
وی با اشاره به نخستین رکن جامعه اسلامی، افزود: اقامه نماز در جامعه به معنای حقیقی آن اولین رکن جامعه اسلامی است که سبب پویایی و حیات جامعه خواهد بود.
حجت الاسلام خلیلی با اشاره به تفاوت اقامه نماز و خواندن آن، افزود: در تمام قرآن سخن از اقامه نماز است و حتی از عمل کسانی که فقط اکتفا به خواندن نماز می کنند نهی کرده و به آن ها لعن فرستاده است.
این کارشناس مسایل مذهبی با اشاره به آثار اقامه نماز، تصریح کرد: اقامه نماز در مرحله اول سبب احیای قلب و جان افراد جامعه می شود و از مهم ترین آثار چنین نمازی این است که انسان را به عبودیت نزدیک کرده و انسان را از اصالت ها و هوای نفس دور خواهد کرد.
حجت الاسلام خلیلی گفت: کسانی که دلباخته غرب هستند و در حل مشکلات تنها تکیه به غرب و توکل به تمدن غربی دارند، در واقع اعتقادی به نماز و ندای ایاک نعبد و ایاک نستعین در نماز ندارند و فقط نماز می خوانند.
نماد و سمبل بندگی نماز است
وی با اشاره به آیات قران، گفت: بر اساس آیات قران نماز انسان را از فحشا و منکر دور کرده و او را در مسیر خدا حفظ می کند.
این کارشناس مسایل مذهبی گفت: اگر نماز را با کیفیت عالی همراه با درجه کیفی بالا ادا کردیم، سبب عروج انسان و دستیابی او به مقامات معنوی می شود.
وی با اشاره به نتایج اقامه نماز در جامعه دینی، گفت: بعد از احیای نماز در دل و جان باید به فکر احیای و ترویج نماز در سطح جامعه باشیم تا اثرات ویژه و کیفی این فریضه الهی را در جامعه مشاهده کنیم.
حجت الاسلام خلیلی با بیان آثار نماز مطلوب، گفت: تکیه گاه و پشتوانه معنوی انقلاب نماز است و نماز می تواند از تضعیف حکومت دینی جلو گیری کند.
این استاد حوزه علمیه افزود: جامعه ای در آن نماز زنده و حیات دارد که اگر کسی به فضای این جامعه نگاه کند، به یاد خدا و عبادت بیفتد و اگر به مردمان آن نظری افکند، متوجه شود که آن ها به دنبال دنیایی دیگر و خدا هستند.
وی اظهار داشت: خصال نیک و اعمال صالح را در جامعه ای می توان جست و جو کرد که اهل آن به اقامه نماز اهمیت می دهند.
این کارشناس مسایل مذهبی ادامه داد: بر این اساس معماری و شهر سازی اسلامی، حمل و نقل صحیح و عاری از هر مفسده روحی و اخلاقی، گذشت و خوش اخلاقی را ما تنها در جامعه ای می بینیم که افراد آن به اقامه نماز اهمیت قائل هستند.
حجت الاسلام خلیلی با انتقاد از ساعت حرکت قطار و هواپیما در جمهوری اسلامی، افزود: در جامعه اسلامی اوقات آن بر اساس وقت نماز تعیین می شود، ساعت حرکت قطار و یا اتوبوس با نماز معین می شود و یا مردم کار های شخصی خود را با وقت نماز هماهنگ می کنند.
وی تصرح کرد: نماد و سمبل بندگی نماز است و جامعه ای که بنده خداست مظاهر و شهرسازی کفر آمیز و مشرکانه در آن نیست.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به ارزش مطالعه و تفکر در تمدن غرب، گفت: اگر با اندیشه و تفکر با فرهنگ غرب برخورد کنیم متوجه می شویم که در هیچ جای تمدن غربی حتی در تکنولوژی آن، خیر و برکت نیست و همه این ها انسان را از مسیر اصلی هدف خلقت خود دور می کند و او را در غفلت فرو می برد.
در زمان حکومت امام زمان شاهد سرعت بی نهایت هستیم
وی افزود: اگر تکنولوژی غرب ادعای سرعت می کند بر اساس احادیث و اخبار موجود ما در زمان دولت امام زمان سرعت بالا تر و غیر قابل مقایسه ای با تکنولوژی غربی خواهیم داشت.
این کارشناس مسایل دینی در توضیح این مطلب، گفت: منظور بنده این نیست که ما با تکنولوژی و پیشرفت به این اصطلاح مخالفیم، بلکه در زمان ظهور و تشکیل دولت حق مردم به قدرت های معنوی دست خواهند یافت که بوسیله آن ها می توانند سخت ترین کار ها را در کوتاه ترین مدت انجام دهند.
وی افزود: جامعه دینی و حکومت امام زمان (عج) سطح عبادی و معنوی مردم را بالا می برد که نتیجه آن برخورداری مردم از این نیرو ها و قدرت های معنوی خواهد بود.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به تاریخ حکومت حضرت سلیمان(ع)، گفت: فلسفه حکومت سلیمان(ع) این بود که به مومنان بفهماند که قابلیت تشکیل چنین حکومتی را دارند که در آن خدا عبادت می شود و نتیجه این عبودیت مسخر بودن اجنه و باد ها بر اصحاب حضرت سلیمان(ع) بوده است و از جمله ابتکار ها و حرکت های این نیرو های معنوی حاضر کردن تخت ملکه سبا در یک لحظه بوده است.
وی با بیان نتیجه گیری از زندگی حضرت سلیمان(ع)، گفت: نتیجه حضور دین و حاکمیت اسلام در جامعه رشد انسان ها و رسیدن آن ها به قدرت های معنوی است.
حجت الاسلام خلیلی افزود: در زمان امام عصر(عج) ما حکومتی به مراتب متدین تر و عبادی تر از زمان سلیمان نبی (ع) داریم؛ بنابراین نیرو های معنوی بیشتری نیز در اختیار مومنان قرار خواهد گرفت.
وی به بیان ماهیت تمدن غرب پرداخت و گفت: تمدن غرب عین پسرفت است نه پیشرفت؛ حکومت غرب انسانیت، کمال، حکومت سلیمانی، آرامش، امنیت و سلامتی را از انسان ها گرفته و سبب پوچی زندگی آنان شده است.
استاد حوزه علمیه کرمان با اشاره به نقش عنصر فریب کاری و تبلیغ در جامعه غربی، گفت: تمدن غربی به اسم پیشرفت، فرهنگ ملت ها را باطل کرده و آن را نابود کرده است و به ملت ها تحمیل کرده است که هر کس این تمدن را نپذیرد عقب مانده است.
وی افزود: در حکومت الهی می توان پیشرفت، تعالی، آرامش و امنیت را در بالاترین مراتب آن درک کرده و در آن به رشد کرده و ترقی کنیم.
اقتصاد سالم همان اقتصاد مقاومتی است
این کارشناس مسایل مذهبی با اشاره به رکن دوم جامعه دینی، گفت: براساس آیات قرآن رکن دوم جامعه دینی زکات است، منظور از زکات تمام وظایف مالی و حتی مستحبات مالی است که فقه اسلامی به آن ها اشاره کرده است.
وی افزود: با توجه به معنای لغوی ماده زکات، زکات اشاره به اقتصاد سالم و پاک دارد.
حجت الاسلام خلیلی با اشاره به نعمت های خداوند، اظهار داشت: حق استفاده از نعمت های الهی تنها در انحصار مومنان است ولی تمدن غربی با حرکت ها و کار های خود نابودی حیات و زندگی مردم جهان را رقم زده است.
وی با برگشت به بحث اقتصاد سالم، گفت: اسلام به دنبال اقتصاد سالم است و اقتصاد سالم همان اقتصاد مقاومتی است که رهبر انقلاب نسبت به آن تاکید زیادی دارند.
پایه اقتصاد اسلامی بر کشاورزی و دام پروری است
این استاد حوزه علمیه با تشریح مفهوم اقتصاد مقاومتی، گفت: منظور از اقتصاد مقاومتی، رعایت کردن موازین اسلام در مصرف، قناعت، خود داری از اسراف و اهل تولید بودن است که در جامعه دینی باید به هریک از این موارد توجه جدی شود.
وی افزود: عمده تولید در بحث اقتصاد مقاومتی تولیدات کشاورزی و دام پروری است و به طور کلی پایه اقتصاد اسلامی بر کشاورزی و دام پروری است.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به رکن سوم جامعه اسلامی، گفت: رکن سوم حکومت دینی امر به معروف و نهی از منکر است که بی توجهی به آن سبب فساد در جامعه خواهد شد.
به فکر طراحی نظام زندگی اسلامی باشیم
وی با بیان جایگاه و رتبه انواع امر به معروف، گفت: ساده ترین شکل امر به معروف، امر زبانی افراد است که متاسفانه در جامعه ما به صورت جدی به آن اهمیت داده نمی شود.
این کارشناس مسایل دینی با اشاره به رتبه دوم امر به معروف، اظهار داشت: بنا به فرمایش امام صادق(ع) مرتبه دوم امر به معروف انجام اعمال صالح است که به صورت غیر مستقیم و قوی تر سبب احیای معروف در جامعه خواهد شد.
وی با بیان مصداق کامل و تمام امر به معروف، گفت: طراحی فرهنگ زندگی اسلامی توسط مومنان دلسوز دین و اسلام مهم ترین و بالا ترین مصداق امر به معروف است که در جامعه امروزی می تواند به توسعه اسلام کمک کندو به ظواهر اسلامی عمق بیشتری ببخشد.
حجت الاسلام خلیلی با اشاره به ضرورت وجود نهی از منکر در جامعه دینی، تشریح کرد: نهی از منکر نیز دارای مصداق های ساده و متوسط زبانی و عملی است که البته این مصادبق نیز در جامعه از سوی افراد مهمل گزارده شده اند.
وی با بیان مصداق اتم و کامل نهی از منکر، گفت: حذف تمدن و فرهنگ غربی از جامعه کامل ترین مصداق نهی از منکر است که باید به آن توجه شود.
اصول کار فرهنگی/ علل عدم نتیجه زا بودن کار های فرهنگی
این کارشناس مذهبی با اشاره به اصول کار فرهنگی در مبارزه با تهاجم فرهنگی، خاطرنشان کرد: کار سطحی فرهنگی جواب گو و مطلوب نیست؛ بلکه باید در جهت تحقق این چهار شرط تلاش جدی و علمی کرد.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به کار فرهنگی مطلوب، افزود: باید در کار فرهنگی به دنبال ترویج خدا پرستی باشیم و نباید روش کار ما این باشد که به دنبال تعریف و تمجید مردم باشیم؛ بلکه بخاطر خدا کار فرهنگی کنیم.
این کارشناس مسایل دینی تاکید کرد: دنیا و مظاهر دنیا مانند حب ریاست و یا حب تعریف و تمجید دیگران بت هستند؛ باید مواظب بود که معبود ما بت ما نشود.
وی با بیان خصیصه های نامطلوب بچه های حرب اللهی، گفت: متاسفانه سطحی نگری و جهالت صفت بارز کار های فرهنگی شده است که هریک از این دو از آثار فرهنگ و تمدن غرب است.
حجت الاسلام خلیلی به تحلیل مسأله پرداخت و گفت: چون نیاز های جامعه را کوچک دیدیم سطحی نگر شدیم.
تلاش تمدن غرب در تبلیغ تمدن خود به کل جهان قابل تقدیر است
این استاد حوزه علمیه با اشاره به این که ما باید در برخی موضوعات از تمدن غرب درس بگیریم، تصریح کرد: تلاش تمدن غرب در تبلیغ و ارسال تمدن خود به کل جهان قابل تقدیر و الگوبرداری است.
وی با اشاره به ارزش زمان، گفت: طلاب باید به اهداف بزرگ و چشم انداز بالای خود بنگرند و همیشه باید دور دست ها را در نظر داشته باشند؛ بر همین اساس طلبه هدفمند زمانی و وقتی برای هدر دادن ندارد و باید از فرصت موجود تمام بهره را ببرد.
حجت الاسلام خلیلی تصریح کرد: هرچه اهداف بزرگ تری داشته باشیم همت بیشتری برای تلاش بیشتر و حرکت بهتر داریم و تلاش بیشتر نیز بی انگیزگی ها را می کاهد.
وی با اشاره به آثار سوء بی انگیزگی، تاکید کرد: نبود انگیزه سبب ناامیدی و افسردگی خواهد شد و انسان را از مسیر جدا خواهد کرد.
حجت الاسلام خلیلی در پایان گفت: باید دانست و باور کرد که اقامه شعائر دینی و مظاهر اسلامی راهی جز تشکیل حکومت و حاکمیت دین بر جهان ندارد./9701/201/ب1
■ به بهانه روز جوان
لطفا به سوالات نم ... ■ دعا و فشار خون
دانشمندان واحد پزشکی ... ■ کارکرد های تحلیلی نماز(نیت=کارکرد پنها ... ■ امیل دورکیم که از نخستین جامعه شناسان ... ■ یک یادداشت مرتبط با وظیفه ما در این ای ... ■ خاطره سازی
یکی از بهترین روشهایی که م ... ■ آیت الله بهجت رحمت الله علیه:
استاد ا ... ■ می خوایی بدونی هدف نهایی از خلق تو چیه ... ■ عرض زندگی شما چقدر است؟
معمولا انسانه ... ■ وقت نماز مختص او
نبی اکرم هنگام نما ...