چرا گاهی دل انسان با ذکر و نماز‌ هم آرامش نمی‌‌گیرد؟

■ چرا گاهی دل انسان با ذکر و نماز‌ هم آرامش نمی‌‌گیرد؟

چرا گاهی دل انسان با ذکر و نماز‌ هم آرامش نمی‌‌گیرد؟

چرا گاهی دل انسان با ذکر و نماز‌ هم آرامش نمی‌‌گیرد؟
گاهی انسان برای رسیدن به آرامشی که خدا وعده آن را داده ساعت‌ها به نماز و ذکر می‌ایستد اما به آرامشی که می‌خواهد نمی‌رسد. علت این موضوع چه می‌تواند باشد؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: خداوند در آیات ۲ و ۳ سوره مبارکه انفال به بیان خصوصیتی از مؤمنان که هرگاه نام خدا برده می‌شود دلهایشان از عظمتش لرزان خواهد شد پرداخته است. در عین حال در آیه ۲۳ سوره زمر ضمن تکرار این مطلب بیان شده که پس از خشیت الهی است که دل انسان آرامش می‌‌یابد.

البته در جای دیگری هم در قرآن یاد خدا مایه آرامش دلها مطرح شده است. «ألا بذکر اللّه تَطمئنّ القلوب» ، با یاد خداوند دلها آرام مى‏‌گیرد (رعد ۲۸). این دو آیه با هم منافاتى ندارد، زیرا در یک جا ترس از عظمت خداوند است و در جاى دیگر اطمینان به خداوند است.

چنانکه در آیه‏‌اى دیگر مى‏‌خوانیم: «اللّه نَزّل احسن الحدیث کتاباً متشابهاً تَقشَعِرّ منه جلود الّذین یَخشون ربّهم ثمّ تلین جلودهم و قلوبهم الى ذکر اللّه» کسانى که از خداوند خشیت دارند با خواندن و شنیدن قرآن پوست بدنشان مى‏‌لرزد و پس از مدّتى آرام شده و دلهایشان نرم مى‏‌شود (زمر ۲۳).

پس با نگاهی به آیه ۲ سوره مبارکه انفال و در عین حال آیه ۲۳ سوره مبارکه زمر در می‌‌یابیم که یاد خدا هم مایه تلنگر و تذکر و خشیت است و هم مایه آرامش انسان در واقع کسی که با شنیدن یاد خدا خشوع ورزد دلش آرام می‌گیرد. پس راه کسب آرامش با یاد خدا خشوع و ترس از عظمت پروردگار است.

حال گاهی برای انسان پیش می‌آید که باوجود ذکر زیاد و نماز‌خواندن‌های فراوان باز هم به آرامش نمی‌رسد و دلیل آن را می‌توان اینجا دریافت.

متن آیه

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ ءَایَتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَناً وَعَلَى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ‏
الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَهُمْ یُنفِقُونَ‏

ترجمه

مؤمنان، تنها کسانى هستند که هرگاه نام خدا برده شود، دلهایشان (از عظمت او) لرزان شود و هرگاه آیات خدا بر آنان تلاوت شود، ایمانشان را مى‏‌افزاید و تنها برپروردگارشان توکّل مى‏‌کنند.
آنان که نماز را برپا مى‏‌دارند و از آنچه به ایشان روزى داده‏‌ایم، (به محرومان) انفاق مى‏‌کنند.

آرى، یاد قهر و عقاب الهى دل مؤمن را مى‌‏لرزاند و با یاد لطف و مهر الهى، دلش آرام مى‏‌گیرد، همچون کودکى که از والدین خود هم مى‏‌ترسد، هم به آنان دلگرم است.

«وَجل»، به حالت اضطراب و خوف و ترس انسان گفته مى‏‌شود که گاهى به خاطر درک مسئولیّت‏‌ها و احتمال عدم انجام وظایف است و گاهى به خاطر درک عظمت مقام و هیبت الهى است. لذا در قرآن مى‏‌خوانیم: «انّما یَخشَى اللّه من عباده العلماء»، تنها بندگان عالم و آگاه، از خداوند خشیت دارند.

پیام‌ها

آنکه با شنیدن نداى اذان و آیات الهى بى‏‌تفاوت باشد، باید در کمال ایمان خود شک کند. «انّما المؤمنون اذا ذُکر اللّه وَجِلَت»

ذکر نام خدا از سوى هرکس باشد، در مؤمن اثر مى‏‌گذارد. «اذا ذُکر اللّه وَجِلَت»

ایمان، با عشق و خشیت درونى همراه است. «المؤمنون... وَجِلت قلوبهم»

ایمان، مراتب و درجاتى دارد و قابل کاهش و افزایش است. «زادتهم ایماناً»

ترسى که ریشه در جهل داشته باشد بد است، ولى ترسى که از معرفت سرچشمه بگیرد پسندیده است. «المؤمنون ... وجلت»

هر آیه‏ قرآن، حجّت و دلیل و نورى است که مى‏‌تواند بر ایمان بیفزاید. «اذا تلیت... زادتهم ایماناً»

مؤمن، میان بیم و امید است. «المؤمنون، وجلت قلوبهم، یتوکّلون»

کسى که تنها خداوند را ربّ خود مى‌‏داند، تنها به او توکّل مى‏‌کند. «على ربّهم یتوکّلون»

نشانه‏ ایمان آن است که ابتدا دل مؤمن با یاد خدا خشیت پیدا مى‏‌کند، «وَجِلَت قلوبُهم»، سپس با تلاوت و یادآورى آیات الهى، بر ایمانش افزوده مى‏شود، «زادتهم ایماناً» و توکّل بر خدا نموده، «یتوکّلون» نماز را به پا مى‏‌دارد، «یقیمون» و به دیگران نیز کمک مى‏‌نماید. «ینفقون»

رفتار انسان، برخاسته از انگیزه‌‏ها، دیدگاه‏‌ها و اعتقادات اوست. «انّما المؤمنون... یقیمون... ینفقون»

اسلام، انفاق بخشى از مال و دارایى را لازم دانسته است، نه تمام آن را. «ممّا رزقناهم ینفقون» (یکى از معانى «مِن»، تبعیض است)

نماز و انفاق مؤمن مقطعى نیست، بلکه مستمرّ و دائمى است. «یقیمون... ینفقون»

انفاق، باید از مال حلال و روزى الهى باشد. «ممّا رزقناهم ینفقون»

مؤمن، دارایى خود را بخشش الهى مى‌‏داند، نه محصول دسترنج خویش و این عقیده، گذشت و انفاق را بر او آسان مى‏‌کند. «ممّا رزقناهم ینفقون»

منبع: تفاسیر نور و نمونه

این مطلب را به اشتراک بگذارید :
اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در  فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران

1397/5/16 ساعت 15:22
کد : 2463
دسته : اخبار نماز در استان‌ها
لینک مطلب
کلمات کلیدی
رسیدن به آرامش
نماز
تفسیر نمونه
تفسیر نور
انفاق
خصوصیات مومنان
نماز
قنوت
namaz
Qunoot

■ فعالیت کانون های مساجد، ترویج مبانی دینی در قالب هنر است

علیرضا درویش نژاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، در همایش اختتامیه طرح غنی سازی اوقات فراغت “آسمانی ها” و همچنین بزرگداشت ۱۹ مهر سالروز بیانات مقام معظم رهبری در خصوص کانونها در مجتمع بوعلی سینای همدان گفت: مسجد نقطه اتصال همه ...

■ دیدار مدیران استانی نماز، قرآن و مهدویت قم با حجت الاسلام و المسلمین قرائتی

 مدیران نماز، قرآن و مهدویت استان ظهر چهارشنبه، بیست و سوم آبان ماه، با رئیس ستاد اقامه نماز کشور دیدار کردند. در این دیدار که با حضور مدیران ستاد اقامه نماز، مرکز تخصصی نماز، ستاد تفسیر قرآن کریم، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود، مرکز تخصصی مهد ...

■ نخستین همایش ملی «نماز، هویت و جوانان» در دانشگاه بیرجند برگزار شد

حجت‌الاسلام سیدحسن حسینی در همایش ملی «نماز، هویت و جوانان» در دانشگاه بیرجند اظهار داشت: 157 نفر در این همایش ملی ثبت نام کرده و 109 مقاله به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است و 4 سرداور و 21 داور، داوری این مقالات را بر عهده دارند ...

■ مسجدالاقصی نیمه خالی از نمازگزاران

 مسجدالاقصی نیمه خالی از نمازگزاران رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند: مسجد الاقصی برای پنجمین جمعه متوالی به دلیل محدودیت‌های رژیم صهیونیستی نیمه خالی از نمازگزاران بود. به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روسیاالیوم،رسانه‌های ف ...

■ مسجدی که قبله مسلمانان در آن تغییر کرد+ عکس

مسجدی که قبله مسلمانان در آن تغییر کرد+ عکس مسجد قبلتین در مدینه منوره مسجدی است که در آن خداوند به پیامبر اعظم(ص) وحی کرد تا قبله خود را از بیت‌المقدس به سمت مسجدالحرام تغییر دهد. مسجد قبلتین یا ذوقبلتین در مدینه منوره، مانند مسجد قبا در هم ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز