■ سجده عالی ترین درجه عبودیت انسان در برابر پروردگار
حجت الاسلام اکبری مطرح کرد؛
سجده عالی ترین درجه عبودیت انسان در برابر پروردگار
استاد حوزه علمیه قم سجده را نشان تذلل و خاكساری در برابر خداوند و عالیترین درجه عبودیت انسان عنوان کرد و گفت: انسان با سجده، خود را همرنگ با هستی می كند.
حجت الاسلام محمود اکبری در آیین بیان احکام آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)در مورد نزدیکترین حالت بندگان به خداوند گفت: امام صادق(ع) می فرمایند«نزديكترين حال بنده به پروردگارش، حالى است كه پروردگارش را در سجده مى خواند».
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) سجده را نزدیک ترین حالت مؤمن به خداوند متعال توصیف کرد و ابراز داشت: رسول اکرم(ص) نیز نزدیکترین حالت بنده به خداوند را حالت سجده عنوان می کنند و می فرمایند«نزديكترين حال بنده به خدا، حالى است كه در سجده است».
استاد حوزه علمیه قم جایگاه سجده را به عنوان زیباترین نمود بندگی خداوند توصیف کرد و اظهار داشت: سجده از ارکان نماز محسوب می شود و انجام آن واجب است؛ براین اساس سجده دارای یک سری شرایط و احکام فقهی است که رعایت این شرایط برای صحت سجده لازم است.
حجت الاسلام اکبری به برخی از ضروریات و لوازم فقهی سجده پرداخت و گفت: اگر شخصی سر به سجده برد و به دلایل مختلف از جمله تاریکی محیط نتوانست مهر نماز را ببیند به جای اینکه سر از سجده بلند کند باید مهر نماز را به طرف سر خود به نحوی حرکت دهند و بدون اینکه پیشانی خود را بلند کند، پیشانی خود را روی مهر قرار دهد و به این ترتیب سجده او صحیح است.
وی افزود: همچنین اگر کسی در حال سجده است و میان پیشانی فرد نمازگزار مهر نماز چیزی مانند مو یا چادر حائل شود فرد به جای بلند کرد پیشانی باید مانع را با دست خود کنار بزند و اگر نیمی از پیشانی با وجود حائل بر روی مهر قرار گیرد، نیازی به کنار زدن حائل نیست.
کارشناس فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه بیان احکام سجده تصریح کرد: اگر فرد نتوانست خم شود و سر به سجده بگذارد در این صورت به جای اینکه پیشانی خود را جابجا کند می تواند مهر را در ارتفاع نزدیک به پیشانی قرار دهد.
وی افزود: اگر فرد امکان جابجا کردن سرو پیشانی را داشت برای سجده می تواند با چشم اشاره کند و اگر این امکان نیز برای او وجود ندارد با دست می تواند اشاره کند اما باید توجه داشت به هیچ وجه نمی توان سجده را به عنوان رکن از نماز حذف کرد یا انجام نداد.
استاد حوزه علمیه قم سجده را نشان تذلّل و خاكساری در برابر خداوند و عالیترین درجه عبودیت انسان عنوان کرد، گفت: انسان با سجده، خود را همرنگ با هستی میكند و در آیات قرآن کریم نیز آمده است که و آن چه در آسمان ها و زمین است برای خدا سجده می کنند.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین اکبری در اواخر سخنان خود نزدیکی به خداوند، ناامیدی و شکستن کمر شیطان، آمرزش گناهان، استجابت دعاها، بهشتی شدن و حشر با پیامبر(ص) را از برکات سجده برای مؤمنان عنوان کرد.
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به حدیثی در اهمیت سجده از امام علی(ع) یادآور شد: امام علی(ع) درمورد سجده های در نماز می فرمایند« سجده اول، یعنی این كه از خاكم و سربرداشتن از آن، رمز از خاك به دنیا آمدن است. سجده دوم، رمز مردن و به خاك خفتن است، سربرداشتن از آن، رمز برخاستن از قبر در قیامت و محشور شدن است و این مضمون این آیه قرآن است که می فرماید شما را از خاك آفریدیم و به خاك بر می گردانیم و بار دیگر از خاك، بیرونتان می آوریم»
منبع: رسا