آیت الله مهدوی:■ اهتمام به خواندن نماز اول وقت بالاتر از هر نوع ریاضت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: نباید چیزی که به آن علم نداریم را منکر بشویم.
وی در تفسیر آیه چهل و چهارم سوره اسراء که می فرماید:« تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا» افزود: هفت آسمان و زمین و هر آن چه در بین آنها است در حال تسبیح خداوند هستند، برخی می گویند منظور از تسبیح گفتن موجودات به معنی اطاعت پذیری تکوینی آن ها از خداوند است.
آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: اگر این تفسیر درست باشد نباید در ادامه آیه گفته شود مردم تسبیح موجودات را متوجه نمی شوند چرا که ما متوجه انقیاد موجودات نسبت به خداوند می شویم؛ اگر چیزی را متوجه نمی شویم نباید آن را انکار کنیم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: منقول است یکی از علما در همین مدرسه صدر بازار در حال تسبیح گفتن بوده است و همه اعضا و جوارح مدرسه نیز در حال تسبیح گفتن بوده اند؛ یکی از علما به خودِ بنده گفت که همراه امام عصر(عج) نماز خواندم و بعد از نماز دیدم ایشان در حال گفتن تسبیحات حضرت زهرا(س) به صورت شمرده شمرده اذکار را بیان می کردند و هم نوا با ایشان درب و دیوار مسجد در حال ذکر گفتن بودند، البته ایشان در ابتدا امام عصر(عج) را نشناخته بود و بعد از جدا شدن از ایشان متوجه این مسأله شده بود.
امام جمعه موقت اصفهان اذعان کرد: شهود نیاز به ریاضت و پاکی باطن دارد، ملکوت جهان تنها اذکار الهی نیست بلکه خیلی از مسائل در ملکوت نمایان می شود.
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: شیخ حسنعلی اصفهانی می گوید یک چهله هر روز یکمرتبه ختم قرآن خواندم و یک چهله روزانه چهارده هزار صلوات فرستادم و یک چهله شبانه روز به عبادت بودم، سپس گفته بودند بالاتر از همه اینها اهتمام داشتن به نماز اول وقت بود که بسیاری از افراد نسبت به آن کهولت می ورزند.
وی اظهار کرد: اولین موضعی که انسان می تواند ملکوت را احساس کند، قوه بویایی است؛ ممکن است انسان بدون این که کسی عطری زده باشد، متوجه بوی عطر خوشی شود که دلیل در ملکوت دارد.
آیت الله مهدوی ابراز کرد: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، انجام واجبات و ترک محرمات و سپس انجام مستحبات و ترک مکروهات می تواند انسان را به عالم ملکوت برساند.