در فرض سؤال، بیشتر مراجع تقلید، نماز چنین فردی را صرفاً در سفرهای کاری تمام دانسته اند، ولی برخی از آنان تفاوتی بین سفرهای کاری و غیر کاری نگذارده و نماز چنین کثیرالسفری را در تمام سفرهایش تمام دانسته و روزه او را نیز صحیح می دانند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر مسافت بین دو شهر بیش از ۴۴ کیلومتر باشد و هر روزه به آنجا می رود و بر می گردد یا اینکه در ده روز از ماه، هر روزه می رود و برمی گردد کثیرالسفر است و در تمام سفرها (کاری و غیر کاری و به هر شهری برود) نماز او تمام است و روزه باید بگیرد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه رفت و آمد مذکور سه ماه و بیشتر ادامه دارد در همه سفرهای کاری مأموریتی به شهرهای مختلف نمازش تمام است ولی اگر مسافرت کاری نباشد، نماز قصر است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در سفر کاری تمام و در سفر غیر کاری شکسته است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
اگر برای سفر کاری به شهر دیگری برود نمازش کما فی السابق کامل است ولی اگر سفر غیر کاری مانند زیارتی یا تفریحی برود نمازش شکسته است.
حکم نماز و روزه راننده چیست؟ کثیر السفر چه کسی است؟
آیت الله خامنه ای :
اگر در خلال هر ده روز حداقل یک بار براى شغل، سفر انجام شود و این تردّد شغلى حداقل دو سه ماه ادامه داشته باشد، نماز در سفرهاى شغلى غیر از سفر اول و دوم در مبدأ، مقصد و بین راه تمام و روزه صحیح است و اگر ده روز یا بیشتر در یک محلّ اقامت شود، در سفر اول شغلى نماز شکسته و بعد از آن تمام است؛ و در سفرهاى شخصى حکم مسافر را دارید.
آیت الله وحید خراسانی :
کسى که شغلش مسافرت است ، اگر براى کار دیگرى مانند زیارت یا حجّ مسافرت کند ، باید نماز را شکسته بخواند ، ولى اگر مثلا راننده اتومبیل خود را براى زیارت کرایه بدهد و در ضمن خودش هم زیارت کند ، باید نماز را تمام بخواند
آیت الله مکارم شیرازی :
چنانچه حداقل دو ماه و هر ماه سه روز در هفته مسافر باشید (در ماه دوازده روز) حکم کثیرالسفر را دارید و نماز و روزه شما در آن محل و بین راه کامل است و لازم نیست سفرها به یک مقصد یا یک منظور باشد بلکه معیار سفرهای متعدد فرد است
اگر رفت و آمد می کند :
چنانچه حداقل دو ماه و هر ماه سه روز در هفته مسافر باشید (در ماه دوازده روز) حکم کثیرالسفر را دارید و نماز و روزه شما در آن محل و بین راه کامل است
اگر اقامت می کند:
چنانچه هفته ای سه روز در آن محل اقامت داشته باشید و حداقل دو سال ادامه یابد آنجا در حکم وطن شما و نماز و روزه شما کامل است همچنین اگر یک سال (دوازده ماه) در آن محل اقامت داشته باشید و یا اگر در محلی تصمیم به اقامت دائم داشته باشید و (هرچند به صورت پراکنده) حداقل چهار ماه در سال در آن محل اقامت داشته باشید.
آیت الله نوری همدانی :
اگر وضعیت سفرتان به گونه ای است که ده روز در وطن اقامت ندارید باید نمازتان را کامل بخوانید و اگر در زمانی ده روز در وطن یا محل استقرار توقف داشتید باید در سفر اول نمازتان را شکسته و در سفرهای بعدی کامل بخوانید.
منبع:
اسلام کوئست
پاسخگویی احکام
استفتا از دفاتر آیات عظام: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.