■ شنيده ام در هنگام خواندن نماز هنگام خواندن آيه«اياک نعبد و اياک نستعين» اگر حواست به چيزي غير از خدا باشد دچار شرک شده اي. آيا اين مطلب درست است؟

پاسخ: آیه شریفه ایاک نعبد و ایاک نستعین بیانگر توحید افعالی و عبادی است و اعتقاد به تاثیر گذاری در نظام هستی را برای غیر خدا نفی می کند و این مفهوم بزرگ را در خود دارد که در نظامی بزرگ همراه با مجموعه ای از خدا خواهان این سخن را ابراز می کند.
اما اینکه اگر کسی در حین گفتن این آیه شریفه حواسش به چیز دیگری غیر خدای تعالی باشد، مشرک به شمار نمی رود بلکه اگر انسان در زمانی که این ذکر را می گوید دیگران را مانند خدای تعالی موثر در وجود بداند و شریک در اداره نظام هستی، در این صورت او مشرک است حتی اگر در نماز نباشد و حتی اگر مشغول به این ذکر نباشد.
پس ثمره این عقیده به ایاک نعبد و ایاک نستعین،باید بندگی خالصانه و استمداد از خدا در همه مسائل باشد و هرگونه حاکمیت غیر خدا نفی می شود. و همه نفع ها و ضرر ها تحت اراده خدا بشمار آمده و جزبه خدای تعالی به دیگری چشم امید نخواهد داشت. این اجمالی از مفهوم بلند آیه شریفه است.
1395/9/29 ساعت 12:37
کد : 120
لینک مطلب

■ نماز چه نقشي در زندگي سياسي مسلمانان دارد؟ آثار سیاسی نماز چیست؟

سياست در اسلام، سياست خدعه و فريب و استفاده از هر ابزار و وسيله براي رسيدن به هدف و مقصد نمي باشد بلکه حرکت و فعاليتي جهت دار و مقدس در جهت تحقق اهداف نوراني اسلام و جامه عمل پوشاندن به دستورات الهي در جامعه بشري و در نهايت قرب به حق است. پر کردن ...

■ چه فرقي بين صحت نماز و قبولي نماز وجود دارد؟

به طور كلى در عبادات - كه يكى از بارزترين آن نماز است - سه شرط لازم است: 1 - شرط صحت؛ 2 - قبولى. 3- شرط كمال اول - شرايط صحت نماز، شرايطي مي باشند كه در صورت فقدان يكي از آنها نماز باطل بوده و اصل تکليف نماز از انسان ساقط نمي شد و در صورت عدم جبرا ...

■ اگر یک شیعه بخواهد به صورت فرادا «نماز تراویح» را که همان مستحبات رمضان است، بخواند و در آن هر شب یک جزء را ختم کند، به چه صورت است؟

پاسخ اجمالی «تراویح» جمع «تَرویحه»، به معنای استراحت است که متضمن معنای نشستن است. در نمازهای نافله شب‌های ماه رمضان، به دلیل طولانی بودن قیام‌های این نمازها، بعد از هر چهار رکعت نماز به استراحت می‌پردازند. از این‌رو، به هر چهار رکعت این نماز یک ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانسایت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز