■ آیا قرار دادن دو طرف صورت‌ بر خاک هنگام سجده، ‌مستند به روایتی بوده و آیا سفارش شده است دعایی در این وضعیت خوانده شود؟

پاسخ: در مناجات معروف به «دعای ام داود»، گذاشتن دو طرف صورت بر خاک هنگام سجود سفارش شده است، آن‌جا که امام صادق(ع) بعد از تعلیم دعا به ایشان فرمودند:
«... فَإِذَا فَرَغْتِ‏ مِنَ‏ الدُّعَاءِ فَاسْجُدِی‏ عَلَى‏ الْأَرْضِ‏ وَ عَفِّرِی خَدَّیْکِ عَلَى الْأَرْضِ وَ قُولِی لَکَ سَجَدْتُ وَ بِکَ آمَنْتُ فَارْحَمْ ذُلِّی وَ فَاقَتِی وَ کَبْوَتِی لِوَجْهِی وَ اجْهَدِی أَنْ تسبح [تَسُحَ‏] عَیْنَاکِ وَ لَوْ مِقْدَارَ رَأْسِ الذُّبَابِ دُمُوعا...»؛[1] هنگامی که دعایت را به پایان رساندی، سر به سجده بگذار و دو طرف صورت خود را بر روی زمین مالیده و بگو: خدایا! برای تو سجده کردم و به تو ایمان آوردم، پس به بیچارگی و فقر و افتادنم با صورت به درگاهت رحم آور! سپس تلاش کن که از چشم‌هایت - اگرچه به مقدار بال مگس – اشک روانه شود.
اگرچه در روایت دیگری دستور به قرار دادن دو صورت بر زمین را به صورت کلی و در همه موارد مشاهده نکردیم، اما از آن‌جا که در همین دعا، امام صادق(ع) این شیوه از سجده را نشانی از تضرع و خواری به درگاه خدا اعلام می‌کند،‌ می‌توان این‌گونه برداشت کرد که گذاشتن صورت‌ها بر زمین در هر زمانی مطلوب است، اما دعای خاصی غیر از مناجات اعلام شده در دعای ام داود برای زمانی که صورت‌ها را بر خاک می‌گذاریم نیافتیم.

[1]. شیخ صدوق، فضائل الاشهر الثلاثه، محقق، مصحح، عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 35، قم، کتاب فروشی داوری، 1396ق.

منبع: اسلام کوئست
1402/6/21 ساعت 11:26
کد : 1414
لینک مطلب

■ شک در عدالت امام جمعه اگر مکلّف امام جمعه منصوب را عادل نداند، و یا در عدالت او شک داشته باشد، آیا برای حفظ وحدت مسلمانان می تواند به او اقتدا کند؟ آیا کسی که در نماز جمعه شرکت نمی کند، جایز است دیگران را تشویق به عدم حضور در آن نماید؟

اقتدا به کسی که او را عادل نمی داند، و یا در عدالت وی شک دارد، صحیح نیست، و نماز جماعت او هم صحیح نمی باشد، ولی حضور و شرکت در نماز جماعت برای حفظ وحدت اشکال ندارد، و در هر صورت حق ندارد، دیگران را ترغیب و تشویق به عدم حضور در نماز جمعه کند. ...

■ آیا در نماز جماعت، انجام مصافحه (دست دادن) بعد از نماز، مستحب است؟

در پاسخ به این پرسش، لازم است به چند نکته توجه شود: 1- هرچند مصافحه و دست دادن نمازگزاران به یکدیگر، جزو تعقیبات نماز نیست و در احادیث معصومین(ع) نیز به آن سفارش نشده است، ولی به چند جهت ممکن است آن‌را عملی نیک شمرد: اول این‌که، اصل انجام مصافحه ...

■ من دختزی 23 ساله هستم که مدتیست برایم سوالات زیادی پیش میاد..هیچ استاد فلسفه یا راهنمایی نمیشناسم که مستقیما با او صحبت کنم و پاسخ سوالاتم را بگیرم میخواهم ماجرایی را برایتان تعریف کنم تا نظرتان را بدانم.. من وقتی دبیرستانی بودم یک روز که برای امتحان هندسه هیچ چیز نخوانده بودم و امتحان به صورت نهایی برگزار میشد ، در راه حوزه امتحان از خدا کمک خواستم و گفتم خدایا من اطمینان دارم که تو نمیگذاری من از این درس ییفتم و مجبور به رفتن به مدرسه شبانه شوم.. وقتی به سر جلسه امتحان رسیدم در کمال تعجب معلم دوران راهنماییم را دیدم که همیشه خیلی به من لطف داشت..من هنگام امتحان اصلا به فکر تقلب نبودم و امید داشتم سوالات برایم آسان شوند اما بعد از دقائقی دیدم برگه ام سفید است و دو تا بیشتر جواب نداده ام با نا امیدی سرم را روی میز گذاشتم و به آینده بدم فکر میکردم که معلم طی یک برنامه ریزی زیرکانه برگه امتحانی که پر از جواب های درست بود و متعلق به یکی از دانش آموزان بود برای من آورد و اشاره کرد که بنویس.. من هم تمام جواب ها را نوشتم و با خوشحالی از حوزه خارج شدم و بلافاصله یاد باوری که به امداد خدا قبل از امتحان داشتم افتادم.. و اورا بسیار شکر کردم، اما اکنکون بعد از این همه سال برایم سوال شده که آیا این به راستی کمک خدا بوده یا امتحان الهی ؟ من در آن سن و موقعیت نمیفهمیدم در امتحان قرار دارم و آن کمک معلم را راهی برای نجات از مردود شدن میدانستم و یک شانس بزرگ و امدادی از طرف خدا.. اما اکنون شک پیدا کردم ولی ناراحتم اگر خدا امتحانم کرده باشد زیرا من توان قبول شدن در آن موقعیت را نداشتم وخدا که شرایطم را میدانسته آیا واقعا به من کمک کرده یا امتحان بوده؟حکم شرعیش را بعدا از مرجعم میپرسم لطفا شما مرا از این دوراهی فعلی خارج کنید که آیا خدا مرا امتحان کرد یا پاسخ به کمکم را داد

با سلام نکته اول: دنیای ما دنیای امتحانات است و هم چنانکه خداوند در قران می فرماید خداوند با نقص در اموال و جانها را ما را امتحان می کند نکته دوم: کمک از خداوند در ادامه حرکت و اراده خودماست یعنی ما باید کارمان را درست انجام دهیم و از خدا کمک می خو ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز