-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
■ تارک نماز بدتر از سگ و خوک وکافر و منافق
منبع |
جامع الأخبار(للشعيري) ؛ ؛ ص74 |
سند |
قال النبي ص |
بررسی سند |
مرسل است |
متن |
يقول الكلب الحمد لله الذي خلقني كلبا و لم يخلقني خنزيرا و يقول الخنزير الحمد لله الذي خلقني خنزيرا و لم يخلقني كافرا و يقول الكافر الحمد لله الذي خلقني كافرا و لم يجعلني منافقا و المنافق يقول الحمد لله الذي خلقني منافقا و لم يخلقني تارك الصلاة |
ترجمه |
پیامبرص : سگ (درروز قیامت )می گوید خدارا سپاس که مرا سگ آفرید و خوک نیافرید خوک می گوید خدا را سپاس که مرا خوک آفرید وکافرنیافرید کافرمی گوید خدا را سپاس که مرا کافرآفرید ومنافق نیافرید ومنافق می گوید خدارا سپاس که مرا منافق آفرید وتارک نماز نیافرید |
نکته ها وپیامها |
تارک نماز از سگ وخوک وکافر ومنافق بدتراست (یقول الکلب ) |
توضیحات |
این حدیث علاوه برضعف سند ضعف متن هم دارد : اولا : هیچ انسانی را خداوند از ابتدا کافر ومنافق و تارک نماز خلق نمی کند بلکه این خود انسانها هستند که با اختیار خود کافر ومنافق وتارک نماز می شوند ثانیا : سگ وخوک وانسان خلق شدن اجباری است برخلاف تارک نماز شدن ثالثا: چون مرتد از منافق وکافربدتراست می توان اینگونه توجیه کردکه منظور از تارک نماز در این روایت تارک نماز از روی ارتداد است وقتی کافران ومنافقان روز قیامت عذاب تارک نماز را می بیند خدا را سپاس می گوید که مثل او عذاب ندارند |