-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
■ نماز غیرناهی و دور شدن از خدا
منبع |
مجمع البيان في تفسير القرآن، ج8، ص: 44 |
سند |
روي أنس بن مالك الجهني عن النبي ص قال |
بررسی سند |
مرسل است |
متن |
مَنْ لَمْ تَنْهَهُ الصَّلَاةُ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِلَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْدا |
ترجمه |
کسی که نمازاورااز گناه دور نکند تازه از خداوند دورترمی شود |
نکته ها وپیام ها |
همانگونه که نماز نزدیک کننده انسان به خداست می تواند دور کننده هم باشد(بعدا) اینگونه نیست که الزاما نماز انسان را به خدا نزدیک کند بلکه به شرط دوری از گناه نزدیک می کند (تنهه) |
توضیحات |
حدیث فوق دلالت می کند نمازی که بازدارنده نیست نه تنها سودی به حال انسان ندارد که انسان را از خداوند دورترمی کند با توجه به این دسته از روایات اینگونه سوال پیش خواهد آمد که کسی که برای مدت زیادی به یک گناهی عادت کرده است واز طرفی نمازش تا کنون او را از این گناه بازنداشته است پس این نماز نه تنها اورا به خدا نزدیک که از خدا دورترمی سازد با این بیان پس برای جلوگیری از دورترشدن از خدا وند بهتر است که نماز را ترک کنیم درپاسخ به این سوال به چند نکته باید دقت کنیم -این روایت بصورت مرسل نقل شده است -این روایت به صورت های زیر نیز نقل شده است : من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنكر لم تزده من اللَّهالّا بعدا[4] من لم تنهه الصلاة عن الفحشاء و المنكر لم تزدده من اللَّه عزّ و جلّ الّا بُعداً[5] مَنْ لَمْ تَنْهَهُ صَلَاتُه ُعَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْداً[6] من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنكر لم يزد من اللّه إلّا بعدا[7] من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنكر لم يزدد بها من اللَّه إلّا بعدا.[8] -اگرروایت یزدد باشد فاعلش من (هرکس )می شودو ترجمه روایت چنین می شود :هرکس نمازاوراازفحشاءومنکربازندارد جز دوری از خدا (بر خود) نمی افزاید واگریزدد را مجهول بخوانیم نیز بهتر است واگرتزدد بخوانیم فاعلش صلاه می شود - درهر دو صورت نماز ، طبق آیه 45 عنکبوت در اصل بازدارنده است ،ولی انسانی که معاند است توسط همین نمازازخدا دورترمی شود همانگونه که قرآن کریم برای مومن شفاست ولی برای ظالم موجب فزونی خسران است: وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً [9] -می توان فحشاء ومنکر دراین روایت را طبق روایت امام باقر به دشمنان اهلبیت تفسیر نمود :امام باقربه سعد خفاف فرمودند:... يَا سَعْدُ أُسْمِعُكَ كَلَامَ الْقُرْآنِ قَالَ سَعْدٌ فَقُلْتُ بَلَى صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ فَقَالَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ فَالنَّهْيُ كَلَامٌ وَ الْفَحْشَاءُ وَ الْمُنْكَرُ رِجَالٌ وَ نَحْنُ ذِكْرُ اللَّهِ وَ نَحْنُ أَكْبَرُ .طبق روایات ما منظوراز حقیقت فحشاء ومنکرغاصبان حقوق اهلبیت هستند[10] طبق این تفسیرباید گفت :مشکل از فاعلیت فاعل نیست بلکه از قابلیت قابل است همانند آب زلال که اگر درظرف تمیز ریخته شود قابل نوشیدن است واگردرظرف کثیف وآلوده ریخته شود نه تنها قابل نوشیدن نیست که کل ظرف را میکروبها فرامی گیرد پس کسی که دشمن اهلبیت است وولایت را قبول نکرده است نه تنها نماز اورابه خدا نزدیک که از خداونددورترمی سازد -معنای این روایت با موثقه حنان بن سدیر از امام صادق نیز فهمیده فهمیده می شود که حضرت فرمودند : لَا يُبَالِي النَّاصِبُ صَلَّى أَمْ زَنَى وَ هَذِهِ الْآيَةُ نَزَلَتْ فِيهِمْ-عامِلَةٌ ناصِبَةٌ تَصْلى ناراً حامِيَة[11] تفاوتی به حال دشمن ما اهلبیت نمی کند که نماز بگذارد یا زنا بکند واین آیه درباره آنان نازل شده است : با وجود عمل ورنج (برای دین) عذاب می شوند یعنی دردوصورت برای او گناه نوشته می شود واز خدا دورمی شود پس هرکس نماز بگذارد ونمازش اورا از دشمنی با اهلبیت دور نکند فقط با نمازازخدا دور ترمی شود بنابر این این خبراز واقعیت است که اگرکسی عمدا دشمن اهلبیت باشد نمازاو گناه محسوب می گردد وگرنه درهیچ جای آموزه های اسلام به سبب اینکه چندین سال نماز خواندن انسان رااز انجام یک گناه باز نداشته است مجوز برای ترک نماز نداریم پس نماز گزاردن ناصبی به ضرر اوست درموثقه ابن ابی یعفور آمده است که ناصبی از بقیه مشرکین نجس تراست وخداوند نجس تر از سگ خلق نکرده وناصبی از سگ نجس تراست [12] -درطول تاریخ افرادی همچون ناصبی ها بوده اند که با آنکه تا آخر عمر نماز گزارده اند ،بزرگترین گناهان همچون قتل امام زمان خودرامرتکب شده اند پس چرا نماز آنها را از گناه باز نداشت ؟ به این مطلب اشاره شد که نماز غیرمقبول نه تنها بازدارنده ازگناه نیست که دور کننده انسان از خداست وولایت اهلبیت شرط قبولی همه اعمال از جمله نماز است بنابر این نمازاز این جهت سه صورت دارد : یا پذیرفته می شود و نزدیک کننده انسان به خداست پس انسان پرهیز کاررا به خدا نزدیک می کند یا پذیرفته نمی شود ولی بدون اثراست پس برای شیعه ای که گناهش را تا آخرعمرتکرارمی کند بی اثراست چون پذیرفته نمی شود وفقط مسقط تکلیف است یا رد می شود ودورکننده است برای دشمن اهلبیت وناصبی ها دورکننده از خدا است |