-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
■ بازدارندگی عملی نماز
منبع |
بحار الأنوار ج79 ؛ ص198 |
سند |
رُوِيَ |
متن |
أَنَّ فَتًى مِنَ الْأَنْصَارِ كَانَ يُصَلِّي الصَّلَاةَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ يَرْتَكِبُ الْفَوَاحِشَ فَوُصِفَ ذَلِكَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ إِنَّ صَلَاتَهُ تَنْهَاهُ يَوْماً مَا فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ تَابَ. |
ترجمه |
جوانی از اهل مدینه همراه پیامبر نماز می گزارد ولی مرتکب گناهان زشت نیز می شد به پیامبر که اطلاع دادند فرمود :همانا نمازش روزی اورا از این گناه باز می داردطولی نکشید که توبه کرد |
نکته ها وپیام ها |
قطعا منظور از نهی ،نهی عملی نماز است والا نماز آن شخص تا آن روز نهی لفظی را با گفتن ایاک نعبد (خدایا فقط عبد تو هستم )داشته است ولی نهی عملی نداشته است از لفظ یوما ما فهمیده می شود منظورنهی عملی است چون نهی لفظی نماز هر روز با قرائت ایاک نعبد برای آن جوان بوده است ولی نهی عملی نداشته و درآینده ایجاد شده است |
توضیحات |
یکی از آثارنماز بازدارندگی از گناهان است درمورد بازدارندگی چند سوال مطرح می شود ؟ منظورازتنهی درآیه 45 سوره عنکبوت وروایات چیست ؟ برخی خواسته اند بگویند که نهی درآیه 45 سوره عنکبوت به معنی طلب ترک گناه است نه به معنی بازداشتن و منع عملی ،آنان نهی دراین آیه رامثل نهی درآیه 90 سوره نحل ان الله یامربالعدل والاحسان ...وینهی عن الفحشاء والمنکر...را به معنی طلب ترک گناه دانسته اند اما با استفاده ازلغت واستعمال قرآن وروایات به درستی در میابیم که نهی نماز از فحشا ومنکر به معنی بازداشتن ومنع عملی می باشد لغت :نهی هم به معنی درخواست ترک وهم به معنی بازدارندگی ومنع آمده است [1] قرآن :درقرآن کریم به معنی منع وبازداشتن نیز آمده است : وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى [2]-درشان نزول آیه ارایت الذی ینهی عبدا اذا صلی اجماع مفسرین است که روزی ابوجهل می خواست با سنگ برسر پیامبردرحال سجده درنماز بکوبد که به اعجاز حضرت بین خود وپیامبر خندقی از آتش دید ومنصرف شد ودرروایت دیگر شتری خشمگین را دید که قصد حمله به او داشت [3] قرآن کریم این منع عملی ابوجهل را با لفظ نهی بکاربرده است ارایت الذی ینهی عبدا اذا صلی روایت دیگری نیز در تایید این روایت می باشد : جابر می گوید به پیامبر ص گفته شد یک شخصی روزها نماز می گذارد وشب ها دزدی می کند پیامبرفرمود همانا نمازش اورا از این گناه دور می کند عَنْ جَابِرٍ قَالَ: قِيلَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ فُلَاناً يُصَلِّي بِالنَّهَارِ وَ يَسْرِقُ بِاللَّيْلِ فَقَالَ إِنَّ صَلَاتَهُ لَتَرْدَعُهُ. بحار الأنوار ج79 ؛ ص198 درروایات اهل سنت نیز شبیه دو روایت فوق به چشم می خورد قال أنس بن مالك: كان فتى من الأنصار يصلي الصلاة مع رسول الله صلى اللّه عليه و سلّم ثم لا يدع شيئا من الفواحش إلّا ركبه، فوصف لرسول الله (عليه السلام) حاله، فقال: «إنّ صلاته تنهاه يوما ما» فلم يلبث أن تاب و حسن حاله، فقال رسول الله صلى اللّه عليه و سلّم: «ألم أقل لكم إنّ صلاته تنهاه يوما ما» الكشف و البيان عن تفسير القرآن، ج7، ص: 281 و أخرج أحمد و ابن حبان و البيهقي عن أبى هريرة رضى الله عنه قال جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه و سلم فقال ان فلانا يصلى بالليل فإذا أصبح سرق قال انه سينهاه ما تقول الدر المنثور في تفسير المأثور، ج5، ص: 146 عقل : درعلم منطق ثابت شده است که عکس نفیض همیشه صادق است قرآن می فرماید نماز بازدارنده از گناه است عکس نقیض : هرچه بازدارنده نیست نماز نیست بنابر این هرکس خم وراست می شود نمی تواند نام عمل خود را نماز بگذارد وچون درحقیقت نماز نگزارده نباید انتظار دوری از گناه را داشته باشد |