-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
■ برترین وسیله تقرب
منبع : الكافي ج : 3 ص : 264 |
متن : حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَفْضَلِ مَا يَتَقَرَّبُ بِهِ الْعِبَادُ إِلَى رَبِّهِمْ وَ أَحَبِّ ذَلِكَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا هُوَ فَقَالَ مَا أَعْلَمُ شَيْئاً بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ أَفْضَلَ مِنْ هَذِهِ الصَّلَاةِ أَ لَا تَرَى أَنَّ الْعَبْدَ الصَّالِحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ ع قَالَ وَ أَوْصانِي بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا (مريم : 31 )
|
ترجمه : معاویه بن وهب می گوید ازامام صادق سوال کردم : برترین چیزی که به وسیله آن بندگان خدا به او نزدیک می شوند وخدا آن وسیله تقرب را خدا بیشتر از بقیه وسیله های تقرب دوست دارد چیست ؟ امام درپاسخ فرمودند :بنده بعد از شناخت خداوند چیزی برتراز همین نمازی که می گذاریم سراغ ندارم مگر به سخن حضرت عیسی درقرآن توجه نکرده ای که حضرت می فرماید : خدای من تا زمانی که من زنده هستم مرا به دو چیز یعنی نماز و زکات سفارش کرده است |
سند : صحیح است (همه راویان امامی ثقه هستند) |
نکته ها وپیام ها : ما باید اصول رفتاری در زندگی الهی خود را از معصوم بگیریم نه از غیر معصوم (سالت اباعبد الله ) هر مومنی باید زرنگ باشد واز عواملی که او را به خدا نزدیک می کند از امام معصوم سوال کند (افضل ما یتقرب) باید از انسانهای وارسته یادبگیریم وسوال های مفید بپرسیم(سالت عن افضل ) باید بهترین وکاملترین مورد را از دیگران درمشاوره بخواهیم(افضل) تقرب به خدواند باید دغدغه هرانسان مومنی باشد (سالت ...ما یتقرب ) نزدیک کننده ترین وسیله به خداوند محبوبترین وسیله نزد خداست چون امام درپاسخ دو سوال یک جواب داد( یتقرب ...احب ) اول شناخت حقیقی خداوند وتحکیم اعتقادات سپس نماز (بعد المعرفه ) تا شناخت صحیحی از خداوند نداشته باشیم نماز ما را به خدا نزدیک نمی کند (بعد المعرفه) از موارد عملی دین هیچ چیز به اندازه نماز نزد خداوند محبوب نیست(احب ) همین نمازی که روزانه با اوبرخورد داریم را دست کم نگیریم (هذه الصلاه) فکر نکنیم برای تقرب به خداوند انجام برخی اعمال مستحب موثرتر است همین نماز روزانه برترین وسیله تقرب است (هذه الصلاه) به کلام خداونددرقرآن هر مومنی باید دقت کند (الا تری ) کلام پیامبران که درقرآن آمده عین کلام خداوند حجت است (عیسی بن مریم ) بزرگان را با القاب وصفات شایسته یاد کنیم(العبد الصالح ) نماز وزکات سفارش خداست (اوصانی) حضرت عیسی از بدو تولد از سفارش خداوند به نماز می گوید (اوصانی ) نماز از زکات درتقرب بنده به خداوند مهم تراست ( هذه الصلاه) نماز وزکات برنامه عملی درطول زندگی انسان است (مادمت حیا) بعد از مرگ انجام نمازوپرداخت زکات ممکن نیست تا زنده هستیم باید تلاش کنیم(مادمت حیا)
|
تو ضیحات : منظور امام صادق این است که بعد از شناخت صحیح خداوند از نظر نظری چیزی برتراز نماز به لحاظ عملی که انسان را به خدا نزدیک کند وجود ندارد چون خدایی که روز معادی قرارندهد ویا پیامبر وامام برای جامعه نفرستد ویاعادل نباشد اصلا درمکتب اهلبیت خدا نیست پس منظور حضرت از معرفت فقط اعتقاد به توحید نیست چون مسلم است که اعتقاد به معاد نسبت به نماز بیشتر انسان را به خدا نزدیک می کند و پس شناخت صفات خداوند منظور است چون وقتی خداوند حکیم باشد عقلا باید خودش پیامبر وامام معصوم برای هدایت جامعه قراردهد واگرعادل باشد باید روز جزائی قراردهد پس سایر اصول دین با شناخت صفات خداوند عقلا ثابت می شود یا می توان گفت که منظور حضرت از معرفت شناخت مسائل اعتقادی است نه فقط شناخت خداوند
|