-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
■ نماز از پایه های اسلام
منبع |
الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص18 |
سند |
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الصَّلْتِ جَمِيعاً عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: |
متن |
بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَايَةِ قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ أَيُّ شَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ أَفْضَلُ فَقَالَ الْوَلَايَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِي هُوَ الدَّلِيلُ عَلَيْهِنَّ قُلْتُ ثُمَّ الَّذِييَلِي ذَلِكَ فِي الْفَضْلِ فَقَالَ الصَّلَاةُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الصَّلَاةُ عَمُودُ دِينِكُمْ قَالَ قُلْتُ ثُمَّ الَّذِي يَلِيهَا فِي الْفَضْلِ قَالَ الزَّكَاةُ لِأَنَّهُ قَرَنَهَا بِهَا وَ بَدَأَ بِالصَّلَاةِ قَبْلَهَا ... |
ترجمه |
امام باقر : اسلام برپنج چیز بنا شده است نماز وزکات وروزه وحج وولایت زراره می گوید گفتم دربین این 5 مورد کدام برتراست حضرت فرمود : ولایت چون ولایت کلید چهارمورد دیگر است وامام معصوم باید مردم را به آن چهارموردراهنمایی کند پرسیدم بعد از ولایت کدامیک برتراست فرمود : نماز، چون پیامبرفرمود نماز ستون دین است پرسیدم بعد از نماز کدامیک برتراست فرمود : زکات چون درقرآن زکات همیشه کنار نماز آمده است یعنی اول نماز وبعدش زکات آمده نه سایر واجبات |
نکته ها وپیام ها |
وقتی نماز برترین واجب عملی است مشخص می شود که ولایت از اصول دین است (والولایه) نمازی که طیق دستورامام معصوم نباشد نماز نیست (الدلیل ) چون ولایت از نماز برتراست وازطرفی نماز ستون دین معرفی شده است معلوم می شود منظوراین است که نماز دربین واجبات عملی به منزله ستون دین است (عمود) چون اسلام برپنج ستون بنا شده می توان گفت دین ستون های مختلف دارد ستون بزرگ ولایت ستون متوسط نماز وستون های کوچک زکات وروزه وحج هستند (خمس ،الولایه ،عمود) چون زکات بسیارزیاد درقرآن کنار نماز آمده مهمترین واجب بعد از نماز است (قرنها) |
توضیحات |
با توجه به روایات زیر که درهمه آنها(( بنی)) بناشده است آمده است می توان نتیجه گرفت که ستونهای اسلام فقط پنج مورد فوق نیست بلکه اسلام ستونهای مختلفی داردکه اهلبیت به تناسب مورد به تعدادی از آنها اشاره میکرده اند واز آنجا که درهیچکدام از روایات ادات حصر نیامده نمی توان گفت که بین روایات تعارض است چون اثبات شی نفی ما عداه نمی کند زیرا اینکه امام درروایت فوق به مناسبت پایه های اسلام را پنج چیز معرفی می کند به آن معنا نیست که پایه های اسلام فقط این پنج مورد است علاوه براینکه در همین روایت ابتدا پنج پایه برای اسلام معرفی می کند که اسلام بر آن بنا شده است سپس می فرماید از بین این پنج پایه ولایت مهم تر از بقیه است سپس می فرماید نماز ستون دین است پس غیر ممکن است به این علت که نماز ستون دین است از ولایت مهمترباشد پس باید گفت معصومین به اقضای لازم به ستون های اسلام اشاره می نموده اند:به عنوان نمونه: اسلام برده سهم بناشده است :توحید ،نماز،روزه،زکات،حج،جهاد،امربه معروف،نهی از منکر،جماعت،عصمت حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَرْقِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى عَشَرَةِ أَسْهُمٍ عَلَى شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ هِيَ الْمِلَّةُ وَ الصَّلَاةُ وَ هِيَ الْفَرِيضَةُ وَ الصَّوْمُ وَ هُوَ الْجُنَّةُ وَ الزَّكَاةُ وَ هِيَ الطُّهْرُ وَ الْحَجُّ وَ هِيَ الشَّرِيعَةُ وَ الْجِهَادُ وَ هُوَ الْغَزْوُ وَ الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ هُوَ الْوَفَاءُ وَ النَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ هُوَ الْحُجَّةُ وَ الْجَمَاعَةُ وَ هِيَ الْأُلْفَةُ وَ الْعِصْمَةُ وَ هِيَ الطَّاعَةُ. الخصال ؛ ج2 ؛ ص447 نکته :درروایت فوق می بینیم با اینکه نبوت وولایت از جماعت مهمتراست ازقسمت های اصلی اسلام شمرده نشده است اسلام برهشت چیز بناشده است :توحید ،نبوت،نماز،زکات،روزه،حج ،جهاد،ولایت امیر مومنان أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ أَنَّهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلَاةِ وَ إِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَ صَوْمِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ الْحَجِّ إِلَى بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ وَ الْجِهَادِ وَ وَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب الفضائل (لابن شاذان القمي) ؛ ؛ ص164 اسلام بر هفت پایه بنا شده است : ولایت و طهارت ونماز وزکات وروزه وحج وجهاد عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ أَنَّهُ قَالَ: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى سَبْعِ دَعَائِمَ الْوَلَايَةِ وَ هِيَ أَفْضَلُهَا وَ بِهَا وَ بِالْوَلِيِّ يُوصَلُ إِلَى مَعْرِفَتِهَا وَ الطَّهَارَةِ وَ الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْجِهَادِ. دعائم الإسلام ؛ ج1 ؛ ص2 اسلام برهفت چیز بنا شده است :توحید ونبوت ونماز وزکات وروزه وحج وولایت عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَقُولُ: بَنِي الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسِ خِصَالٍ: عَلَى الشَّهَادَتَيْنِ وَ الْقَرِينَتَيْنِ. قِيلَ لَهُ: أَمَّا الشَّهَادَتَانِ فَقَدْ عَرَفْنَاهُمَا، فَمَا الْقَرِينَتَانِ قَالَ: الصَّلَاةُ وَ الزَّكَاةُ، فَإِنَّهُ لَا يُقْبَلُ أَحَدُهُمَا إِلَّا بِالْأُخْرَى، وَ الصِّيَامُ، وَ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا، وَ خُتِمَ ذَلِكَ بِالْوَلَايَةِ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ): «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً» الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص518 نکته: شهادتان (توحید ونبوت) وقرینتان(نماز وزکات)راپیامبردو مورد حساب کرده است اسلام برشش چیزبناشده است :توحید ،نبوت،نماز،زکات،روزه وحج قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلَاةِ وَ إِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَ صَوْمِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ حِجِّ الْبَيْت عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية ؛ ج1 ؛ ص82 نکته :شهادتین یک مورد حساب شده است وولایت با اینکه مهمتراز نماز است دراین روایت ذکرنشده است برشش چیز بنا شده است : نماز وروزه و حج و زکات وجهاد وولایت الْهِدَايَةُ لِلصَّدُوقِ: الدَّعَائِمُ الَّتِي بُنِيَ عَلَيْهَا الْإِسْلَامُ سِتٌ الصَّلَاةُ وَ الزَّكَاةُ وَ الصَّوْمُ وَ الْحَجُّ وَ الْجِهَادُ وَ الْوَلَايَةُ وَ هِيَ أَفْضَلُهُنَّ وَ مَنْ تَرَكَ وَاحِدَةً مِنْ هَذِهِ الْخَمْسِ عَمْداً مُتَعَمِّداً فَهُوَ كَافِرٌ وَ لَا صَلَاةَ إِلَّا بِوُضُوءٍ وَ الصَّلَاةُ تَتِمُّ بِالنَّوَافِلِ وَ الْوُضُوءُ بِغُسْلِ يَوْمِ الْجُمُعَة بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج79 ؛ ص235 اسلام برپنج مورد بنا شده است : توحید ،نماز ،زکات،حج وروزه قَالَ النَّبِيُّ ص بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ إِقَامِ الصَّلَاةِ وَ إِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ صِيَامِ شَهْرِ رَمَضَان عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية ؛ ج3 ؛ ص150 نکته :با اینکه نبوت وولایت ازنماز مهمتر است دراین روایت ذکرنشده است زیر بنای اسلام سه چیز است نماز،زکات وولایت وهرسه با هم پذیرفته می شود نه به تنهایی مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ الْعَرْزَمِيِّ عَنْ أَبِيه عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ قَالَ: أَثَافِيُّ الْإِسْلَامِ ثَلَاثَةٌ الصَّلَاةُ وَ الزَّكَاةُ وَ الْوَلَايَةُ لَا تَصِحُّ وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ إِلَّا بِصَاحِبَتَيْهَا. الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص18 نکته: به سنگی كه زير ديگ قرار مىگيرد اثافی گفته می شود فرهنگ ابجدى ص13 توجه :از آنجا که احادیث اهلبیت نقل به مضمون شده است ومساله مشترک زیربنا های اسلام است تفاوتی بین الفاظی چون دعائم واسهم واثافی واشیاءنیست نتیجه : اهلبیت درمقام بیان همه ستون های دین دریک مجلس نبوده اند وبه تناسب مورد به برخی از آن اشاره نموده اند |