• رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974

■ نماز های واجب و نافله

منبع

الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص269

سند

وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ  )عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيز( عَنْ حَرِيزٍ عَنِ الْفُضَيْلِ قَالَ:

متن

سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَن‏ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ الَّذِينَ هُمْ عَلى‏ صَلَواتِهِمْ يُحافِظُونَ‏ قَالَ هِيَ الْفَرِيضَةُ قُلْتُ‏ الَّذِينَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ‏  قَالَ هِيَ النَّافِلَة

ترجمه

فضیل می گوید :درباره مصادیق محافظت ومداومت برنماز که درآیات قرآن آمده است از امام باقر سوال کردم حضرت فرمود منظور از نمازی که محافظت از آن واجب است نماز های واجب است و منظور از نمازی که مداومت بر آن تاکید شده است نمازهای نافله است

نکته ها وپیامها

 

مصادیق نماز در همه جای قران یکسان نیست دربرخی موارد منظور نماز واجب است وبرخی موارد نماز مستحب (هی الفریضه ...هی النافله)

محافظت از نمازهای فریضه واجب است (یحافظون..الفریضه)

مداومت برنوافل مستحب است دائمون ...النافله)

محافظت برای نماز های واجب به کار می رود ولی مداومت برای نماز های نافله بکارمی رود (الفریضه ،النافله)

منظور از محافظون کسانی هستند که نماز های واجب آنها صحیح ومقبول واقع می شود ومنظور از دائمون کسانی هستند که به انجام نوافل نیز همت می گمارند(یحافظون ،دائمون)

از باب مجازبرای بیان اهمیت نوافل آمده است کسی که روزانه به غیر از 17 رکعت نماز واجب 34رکعت نماز نافله نیز می گزارد گویا بصورت دائم یعنی24ساعت درحال نماز می باشد (دائمون)

 

توضیحات

قریب به همین مضمون نیز وایت شده است :

وَ رُوِيَ عَنِ الْبَاقِرِ ع وَ عَنِ الصَّادِقِ ع‏ فِي تَفْسِيرِ قَوْلِهِ تَعَالَى- وَ الَّذِينَ هُمْ عَلى‏ صَلَواتِهِمْ‏ يُحافِظُونَ‏  وَ قَوْلِهِ‏ الَّذِينَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ‏  أَنَّ الْمُحَافَظَةَ عَلَى الْفَرَائِضِ وَ الْمُدَاوَمَةَ عَلَى النَّوَافِل‏( عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية ؛ ج‏2 ؛ ص21)

چون محافظت برنماز طبق آیه 238 بقره :حافظوا علی الصلوات والصلوه الوسطی بر نماز واجب است هرکجای قرآن وروایات محافظت مطرح شده منظورانجام واجبات نماز و گزاردن نماز های واجب است نه انجام آداب نماز وگزاردن نماز های نافله

 
1395/5/29 ساعت 01:08
کد : 558
دسته : امام محمدباقر علیه السلام,اهمیت‌نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
مصادیق محافظت
نماز های واجب
مصادیق مداومت
نماز های نافله
مفهوم محافظت
انجام نماز های واجب
مفهوم مداومت
انجام نماز های نافله
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز