• رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592

■ قرائت بعض سور

منبع

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص114

سند

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ عَامِرٍ الْخَيَّاطِ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع‏

متن

مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الدُّخَانِ‏فِي‏فَرَائِضِهِ‏ وَ نَوَافِلِهِ بَعَثَهُ اللَّهُ مَعَ الْآمِنِينَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ ظَلَّلَهُ تَحْتَ عَرْشِهِ وَ حَاسَبَهُ‏ حِساباً يَسِيراً وَ أَعْطَاهُ‏ كِتابَهُ بِيَمِينِه‏

ترجمه

امام باقر : هر كس سوره دخان را در نمازهاى واجب و مستحب خود تلاوت كند، خداوند در روز قيامت او را با امان يافتگان (از عذاب جهنّم) بر مى‏انگيزد، و در سايه عرش خود جاى مى‏دهد، و كار حساب او را بر او آسان مى‏گيرد، و نامه عملش را در دست راستش قرار مى‏دهد.

نکته ها وپیامها

قرائت بعض سور آثار ویژه ای دارد وتوصیه شده است

توضیحات

 

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص117

أَبِي ره قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَسَّانَ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنِ الْحَسَنِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْحَدِيدِ وَ الْمُجَادَلَةِ فِي صَلَاةٍ فَرِيضَةٍ أَدْمَنَهَا لَمْ يُعَذِّبْهُ اللَّهُ حَتَّى يَمُوتَ أَبَداً وَ لَا يَرَى فِي نَفْسِهِ وَ لَا أَهْلِهِ سُوءاً أَبَداً وَ لَا خَصَاصَةً فِي بَدَنِهِ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كس سوره‏ حديد و مجادله را هميشه در نماز واجب تلاوت نمايد، خداوند او را تا به هنگام مرگ عذاب نمى‏كند، و هيچ پى‏آمد ناخوشايندى را در جان خود و خاندان خود نخواهد ديد، و عيب و خللى نيز در بدن او راه نيابد.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص115

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي الْمِعْزَى عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ أَدْمَنَ فِي فَرَائِضِهِ وَ نَوَافِلِهِ قِرَاءَةَ سُورَةِ ق وَسَّعَ اللَّهُ عَلَيْهِ فِي رِزْقِهِ وَ أَعْطَاهُ‏ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ* وَ حَاسَبَهُ‏ حِساباً يَسِيرا

امام محمد باقر عليه السّلام فرمود: هر كس سوره ق را در نمازهاى واجب و مستحب خود بطور دائم بخواند، خداوند روزى او را وسعت مى‏بخشد، و نامه اعمال او را در دست راستش قرار مى‏دهد، و حساب او را آسان مى‏كند.

 

 

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص118

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ عَاصِمٍ الْخَيَّاطِ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْمُمْتَحِنَةِفِي‏فَرَائِضِهِ‏ وَ نَوَافِلِهِ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ وَ نَوَّرَ لَهُ بَصَرَهُ وَ لَا يُصِيبُهُ فَقْرٌ أَبَداً وَ لَا جُنُونٌ فِي بَدَنِهِ وَ لَا فِي وُلْدِهِ.

امام زين العابدين عليه السّلام فرمود: هر كس سوره ممتحنه را در نمازهاى واجب و مستحبّ خود تلاوت كند، خداوند قلب او را به ايمان مى‏آزمايد، و چشم او را نورانى مى‏سازد، و او و فرزندان او هرگز به تنگدستى و جنون دچار نمى‏گردند.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص118

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الصَّفِّ وَ أَدْمَنَ قِرَاءَتَهَا فِي فَرَائِضِهِ وَ نَوَافِلِهِ صَفَّهُ اللَّهُ مَعَ مَلَائِكَتِهِ وَ أَنْبِيَائِهِ الْمُرْسَلِينَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.

امام باقر عليه السّلام فرمود: كسى كه سوره صف را قرائت كند و بر تلاوت آن در نمازهاى واجب و مستحبّ خود مداومت نمايد، خداوند او را با فرشتگان و پيامبران مرسل خود در يك صف قرار مى‏دهد، إن شاء اللَّه.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص118

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْوَاجِبُ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ إِذَا كَانَ لَنَا شِيعَةً أَنْ يَقْرَأَ فِي لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ بِالْجُمُعَةِ وَ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى‏ وَ فِي صَلَاةِ الظُّهْرِ بِالْجُمُعَةِ وَ الْمُنَافِقِينَ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَكَأَنَّمَا يَعْمَلُ كَعَمَلِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ كَانَ جَزَاؤُهُ وَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ الْجَنَّةَ.

امام صادق عليه السّلام: از جمله واجبات بر هر فرد با ايمانى- كه از پيروان و شيعيان ما باشد- اين است كه در هر شب جمعه، سوره جمعه و سوره‏ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى‏ را (در نماز) تلاوت كند، و در نماز ظهر جمعه سوره جمعه و منافقين را بخواند- پس اگر چنين كند- گوئى كه عمل رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم را انجام داده است و ثواب و پاداش او در نزد خداوند، بهشت خواهد بود.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص118

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ التَّغَابُنِ فِي فَرِيضَةٍ كَانَتْ شَفِيعَةً لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ شَاهِدَ عَدْلٍ عِنْدَ مَنْ يُجِيزُ شَهَادَتَهَا ثُمَّ لَا يُفَارِقُهَا حَتَّى يَدْخُلَ الْجَنَّةَ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كس سوره تغابن را در نماز واجب خود تلاوت كند، اين سوره در روز قيامت شفيع او خواهد شد، و (به منزله) شاهد عادلى است در نزد كسى كه شهادتش را قبول مى‏كند، و تا هنگامى كه وارد بهشت شود از او جدا نمى‏گردد.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص119

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الطَّلَاقِ‏وَالتَّحْرِيمِ‏فِي‏فَرِيضَةٍ أَعَاذَهُ اللَّهُ مِنْ أَنْ يَكُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِمَّنْ يَخَافُ أَوْ يَحْزَنُ وَ عُوفِيَ مِنَ النَّارِ وَ أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِتِلَاوَتِهِ إِيَّاهُمَا وَ مُحَافَظَتِهِ عَلَيْهِمَا لِأَنَّهُمَا لِلنَّبِيِّ ص.

امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كس سوره طلاق و تحريم را در نمازهاى واجب خود تلاوت كند، خداوند مانع از آن مى‏شود كه در روز قيامت از كسانى باشد كه هراسناك و غمناكند، و از آتش دوزخ و آسيب آن در امان خواهد بود، و خداوند او را به خاطر خواندن اين دو سوره و مراقبتى كه نسبت به آنها داشته است به بهشت مى‏برد، چرا كه اين دو سوره متعلق به رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم است.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص119

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ تَبارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ‏ فِي الْمَكْتُوبَةِ قَبْلَ أَنْ يَنَامَ لَمْ يَزَلْ فِي أَمَانِ اللَّهِ حَتَّى يُصْبِحَ وَ فِي أَمَانِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يَدْخُلَ الْجَنَّةَ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كس پيش از آنكه بخوابد سوره‏ تَبارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ‏ را در نماز واجب خود تلاوت كند، تا صبح (روز بعد) در امان خدا خواهد بود، و در روز قيامت نيز در امان اوست تا وارد بهشت شود.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص119

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَيْمُونٍ الصَّائِغِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ مَنْ قَرَأَ سُورَةَ ن وَ الْقَلَمِ‏ فِي فَرِيضَةٍ أَوْ نَافِلَةٍ آمَنَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَنْ يُصِيبَهُ فَقْرٌ أَبَداً وَ أَعَاذَهُ اللَّهُ إِذَا مَاتَ مِنْ ضَمَّةِ الْقَبْرِ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كس سوره ن و القلم را در نماز واجب يا مستحب تلاوت كند خداوند متعال او را از تنگدستى حفظ مى‏كند، و هنگامى كه بميرد به او پناه مى‏دهد (تا در امان باشد) از فشار قبر.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص119

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مِسْكِينٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَكْثِرُوا مِنْ قِرَاءَةِ الْحَاقَّةِ فَإِنَّ قِرَاءَتَهَا فِي الْفَرَائِضِ وَ النَّوَافِلِ مِنَ الْإِيمَانِ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِأَنَّهَا إِنَّمَا نَزَلَتْ فِي أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ مُعَاوِيَةَ وَ لَمْ يُسْلَبْ قَارِيهَا دِينَهُ حَتَّى يَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ.

امام محمد باقر عليه السّلام فرمود: سوره حاقّه را بسياربخوانيد، زيرا تلاوت آن در نمازهاى واجب و مستحب از نشانه‏هاى ايمان به خدا و رسول خداست، چون اين سوره در شأن امير مؤمنان على عليه السّلام و (مذمّت) معاويه نازل شده است، و كسى كه اين سوره را تلاوت مى‏كند دين خود را از دست نمى‏دهد تا روزى كه به ديدار خدا مى‏شتابد

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص120

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يَقْرَأُ كِتَابَهُ لَا يَدَعُ قِرَاءَةَ سُورَةِ إِنَّا أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ‏ فَأَيُّ عَبْدٍ قَرَأَهَا مُحْتَسِباً صَابِراً فِي فَرِيضَةٍ أَوْ نَافِلَةٍ أَسْكَنَهُ اللَّهُ تَعَالَى مَسَاكِنَ الْأَبْرَارِ وَ أَعْطَاهُ ثَلَاثَ جِنَانٍ مَعَ جَنَّتِهِ كَرَامَةً مِنَ اللَّهِ وَ زَوَّجَهُ مِائَتَيْ حَوْرَاءَ وَ أَرْبَعَةَ آلَافِ ثَيِّبٍ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه به خدا ايمان دارد و قرآن را تلاوت مى‏نمايد، سوره‏ إِنَّا أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ‏ را ترك نمى‏كند، پس هر بنده‏اى كه براى پاداش الهى و با صبر يك بار آن را در نماز واجب و يا مستحب تلاوت نمايد، خداوند در روز قيامت او را در جايگاه نيكوكاران قرار دهد، و صرف نظر از بهشتى كه در آن ساكن است سه باغ ديگر (از باغهاى) بهشتى را به او عطا مى‏كند، و دويست حوريّه باكره و چهار هزار حوريّه شوهر ديده را به همسرى وى درآورد ان شاء اللَّه.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص120

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْمُزَّمِّلِ فِي الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ أَوْ فِي آخِرِ اللَّيْلِ كَانَ لَهُ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ شَاهِدَيْنِ مَعَ سُورَةِ الْمُزَّمِّلِ وَ أَحْيَاهُ اللَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَ أَمَاتَهُ مِيتَةً طَيِّبَةً.

امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كس سوره مزّمّل را در نماز عشا يا در آخر شب تلاوت كند، شب و روز به همراهى سوره مزّمّل براى او شهادت مى‏دهند، و خداوند او را با (بهره‏گيرى از) يك زندگى پاك و شايسته زنده مى‏دارد و او را به مرگى كه شايسته و سزاوار (اوست) بميراند.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص120

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ عَاصِمٍ الْخَيَّاطِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدٍ الْبَاقِرِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ فِي الْفَرِيضَةِ سُورَةَ الْمُدَّثِّرِ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَجْعَلَهُ مَعَ مُحَمَّدٍ ص فِي دَرَجَتِهِ وَ لَا يُدْرِكُهُ فِي حَيَاةِ الدُّنْيَا شَقَاءٌ أَبَداً إِنْ شَاءَ اللَّه‏

امام محمد باقر عليه السّلام فرمود: هر كس در نماز واجب خود سوره مدّثّر را تلاوت نمايد، بر خداوند است كه او را با رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و در مرتبه او قرار دهد، و در زندگانى اين دنيا هرگز بدبختى دامنگير او نشود ان شاء اللَّه.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص121

ثواب قراءة إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ‏ و إِذَا السَّماءُ انْشَقَّت‏

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ مَنْ قَرَأَ هَاتَيْنِ‏السُّورَتَيْنِ‏ وَجَعَلَهُمَا نُصْبَ عَيْنِهِ فِي صَلَاةِ الْفَرِيضَةِ وَ النَّافِلَةِ لَمْ يَحْجُبْهُ اللَّهُ مِنْ حَاجَةٍ وَ لَمْ يَحْجُزْهُ مِنَ اللَّهِ حَاجِزٌ وَ لَمْ يَزَلْ يَنْظُرُ إِلَيْهِ حَتَّى يَفْرُغَ مِنْ حِسَابِ النَّاسِ

امام صادق عليه السّلام شنيدم كه فرمود:كسى كه در نمازهاى واجب و مستحبّ خود سوره‏ إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ‏ و سوره‏ إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ‏ را تلاوت كند، و آن دو سوره را هميشه مدّ نظر خود قرار دهد خداوند او را از حاجتى كه دارد نااميد نمى‏سازد، و هيچ مانعى (پرده‏اى) در ميان او و خداوند قرار نمى‏گيرد، و پيوسته خداوند به او نظر مى‏كند تا هنگامى كه از حساب مردم فارغ شود.

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ فِي الْفَرِيضَةِ وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ‏ أَعْطَاهُ اللَّهُ الْأَمْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنَ النَّارِ وَ لَمْ تَرَهُ وَ لَا يَرَاهَا وَ لَمْ يَمُرَّ عَلَى جِسْرِ جَهَنَّمَ وَ لَا يُحَاسَبُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه در نماز واجب خود سوره‏ وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ‏ را تلاوت نمايد، خداوند در روز قيامت امان از آتش را به او عنايت فرمايد، كه نه آتش او را مى‏بيند، و نه او آتش را، و از پل جهنم عبور نمى‏كند، و در روز قيامت او را مورد محاسبه قرار نمى‏دهند.

ثواب قراءة سورة البروج‏

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَحْمَدَ الْمُقْرِي عَنْ يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ‏ فِي فَرَائِضِهِ فَإِنَّهَا سُورَةُ النَّبِيِّينَ كَانَ مَحْشَرُهُ وَ مَوْقِفُهُ مَعَ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ الصَّالِحِينَ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه سوره‏ وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ‏ را- كه سوره پيامبران الهى است- در نمازهاى واجب خود تلاوت كند، در محشر و موقف با پيامبران و نيكوكاران خواهد بود.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص122

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْمُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ كَانَتْ قِرَاءَتُهُ فِي فَرَائِضِهِ بِ السَّماءِ وَ الطَّارِقِ‏ كَانَتْ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ جَاهٌ وَ مَنْزِلَةٌ وَ كَانَ مِنْ رُفَقَاءِ النَّبِيِّينَ وَ أَصْحَابِهِمْ فِي الْجَنَّةِ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كس در نمازهاى واجب خود، سوره‏ وَ السَّماءِ وَ الطَّارِقِ‏ را تلاوت كند، در روز قيامت در پيشگاه خداوند داراى مقام و منزلتى مى‏گردد و در بهشت از همراهان و ياران پيامبران خدا خواهد بود.

ثواب قراءة سورة الأعلى‏

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى‏ فِي فَرِيضَةٍ أَوْ نَافِلَةٍ قِيلَ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ادْخُلِ الْجَنَّةَ مِنْ أَيِّ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ شِئْتَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.

امام صادق فرمود: كسى كه سوره‏ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى‏ را در نماز واجب و يا مستحبّ (نافله) خود تلاوت كند، در روز قيامت به وى خطاب مى‏شود كه: از هر درى از درهاى بهشت كه مى‏خواهى وارد شو، ان شاء اللَّه.

ثواب قراءة سورة الغاشية

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي الْمِعْزَى عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَةَ هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ الْغاشِيَةِ فِي فَرِيضَةٍ أَوْ نَافِلَةٍ غَشَّاهُ اللَّهُ بِرَحْمَتِهِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ آتَاهُ اللَّهُ الْأَمْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ عَذَابِ النَّارِ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه بر تلاوت سوره‏ هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ الْغاشِيَةِ در نماز واجب يا مستحبّ خود مداومت كند خداوند او را در دنيا و آخرت با رحمت خويش بنوازد، و در روز قيامت او را از عذاب آتش دوزخ ايمن گرداند

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص123

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ صَنْدَلٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اقْرَءُوا سُورَةَ الْفَجْرِ فِي فَرَائِضِكُمْ وَ نَوَافِلِكُمْ فَإِنَّهَا سُورَةٌ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع مَنْ قَرَأَهَا كَانَ مَعَ الْحُسَيْنِ ع يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي دَرَجَتِهِ مِنَ الْجَنَّةِ- إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏

امام صادق عليه السّلام فرمود: سوره فجر را در نمازهاى واجب و مستحبّ خود (در نافله‏ها) تلاوت كنيد زيرا اين سوره سوره حسين بن على عليه السّلام است، كسى كه آن را بخواند، در روز قيامت با حسين عليه السّلام و در مرتبه او در بهشت خواهد بود، همانا خداى عز و جل عزيز و حكيم است.

ثواب قراءة سورة البلد

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ وَ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ كَانَ قِرَاءَتُهُ فِي فَرِيضَةٍ لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ كَانَ فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفاً أَنَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ وَ كَانَ فِي الْآخِرَةِ مَعْرُوفاً أَنَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ مَكَاناً وَ كَانَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ رُفَقَاءِ النَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِين‏

امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه سوره‏ لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ را در نمازهاى واجب خود بخواند، در (اين) دنيا از نيكوكاران شايسته و در آخرت در شمار كسانى كه در پيشگاه خداوند منزلت و مقامى دارند، معروف خواهد بود، و در روز قيامت با پيامبران و شهيدان و شايستگان مرافقت خواهد كرد.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص123

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ شُعَيْبٍ الْعَقَرْقُوفِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ وَ التِّينِ فِي فَرَائِضِهِ وَ نَوَافِلِهِ أُعْطِيَ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ يَرْضَى إِنْ شَاءَ اللَّهُ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه سوره‏ «وَ التِّينِ» را در نمازهاى واجب و نافله‏هاى خود (نمازهاى مستحبّى) بخواند، (در قيامت) همان جايى از بهشت به او عطا مى‏شود كه از آن راضى باشد ان شاء اللَّه.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص124

وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي فَرِيضَةٍ مِنْ فَرَائِضِ اللَّهِ نَادَى مُنَادٍ يَا عَبْدَ اللَّهِ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ مَا مَضَى فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه سوره‏ إِنَّا أَنْزَلْناهُ‏ را در يكى از نمازهاى واجب خدا بخواند، هاتف غيبى او را مورد خطاب قرار مى‏دهد كه: اى بنده خدا! خداوند هر گناهى را كه تاكنون انجام داده بودى آمرزيد، عمل خود را از سر بگير.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص125

وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ سَعِيدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ فِي فَرِيضَةٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ ثَوَابَ أَجْرِ مِائَةِ شَهِيدٍ وَ مَنْ قَرَأَهَا فِي نَافِلَةٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ ثَوَابَ خَمْسِينَ شَهِيداً وَ صَلَّى مَعَهُ فِي فَرِيضَتِهِ أَرْبَعُونَ صَفّاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه سوره‏ أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ را در نماز واجب بخواند، خداوند ثواب صد شهيد را در نامه اعمال او مى‏نويسد، و اگر آن را در نماز مستحبّى (نافله) تلاوت كند خداوند ثواب پنجاه شهيد را براى او ثبت مى‏كند، و به هنگام بجاى آوردن نماز واجب چهل صف از فرشتگان با او به نماز مى‏ايستند، ان شاء اللَّه.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص126

وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ فِي فَرَائِضِهِ أَبْعَدَ اللَّهُ عَنْهُ الْفَقْرَ وَ جَلَبَ عَلَيْهِ الرِّزْقَ وَ يَدْفَعُ عَنْهُ مِيتَةَ السَّوْء

امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه سوره‏ وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ را در نمازهاى واجب خود تلاوت كند، خداوند تنگدستى را از او دور سازد، و روزى او را افزون كند، و مرگ بد را از او براند.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص126

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ فِي فَرَائِضِهِ‏ أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ‏ شَهِدَ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كُلُّ سَهْلٍ وَ جَبَلٍ وَ مَدَرٍ بِأَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُصَلِّينَ وَ يُنَادِي لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مُنَادٍ صَدَقْتُمْ عَلَى عَبْدِي قَبِلْتُ شَهَادَتَكُمْ لَهُ وَ عَلَيْهِ أَدْخِلُوهُ الْجَنَّةَ وَ لَا تُحَاسِبُوهُ فَإِنَّهُ مِمَّنْ أُحِبُّهُ وَ أُحِبُّ عَمَلَه‏

امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه سوره‏ أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ‏ را در نمازهاى واجب خود تلاوت كند، در روز قيامت تمام دشتها و كوهها و ريگزارها گواهى مى‏دهند كه او از نمازگزاران است، و هاتف غيبى ندا مى‏كند: شما بنده مرا تصديق كرديد، شهادت شما را كه به نفع او بود پذيرفتم؛ او را وارد بهشت نمائيد و او را محاسبه مكنيد زيرا او از زمره كسانى است كه هم خودشان را و هم عملشان را دوست مى‏دارم.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص126

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ الزُّبَيْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ ثَابِتٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ أَ رَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ‏ فِي فَرَائِضِهِ وَ نَوَافِلِهِ كَانَ فِيمَنْ قَبِلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ صَلَاتَهُ وَ صِيَامَهُ وَ لَمْ يُحَاسِبْهُ بِمَا كَانَ مِنْهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا.

امام محمد باقر عليه السّلام فرمود: كسى كه سوره‏ أَ رَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ‏ را در نمازهاى واجب و مستحبّ خود بخواند از كسانى خواهد بود كه خداوند نماز و روزه آنان را پذيرفته است، و او را براى كرده‏هائى كه در اين دنيا انجام داده است مورد محاسبه قرار نمى‏دهد (چرا كه: گناهان او را آمرزيده است).


ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص126

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ كَانَ قِرَاءَتُهُ‏ إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ فِي فَرَائِضِهِ‏وَ نَوَافِلِهِ سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الْكَوْثَرِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ كَانَ مُحَدَّثُهُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص فِي أَصْلِ طُوبَى.

امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه‏ إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ را در نمازهاى واجب و مستحب خود بخواند، خداوند در روز قيامت او رااز كوثر سيراب مى‏كند، و مجلس و محفلش نزد رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در زير درخت طوبى خواهد بود.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص127

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ كَرَّامٍ الْخَثْعَمِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ‏ فِي نَافِلَةٍ أَوْ فَرِيضَةٍ نَصَرَهُ اللَّهُ عَلَى جَمِيعِ أَعْدَائِهِ وَ جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَعَهُ كِتَابٌ يَنْطِقُ قَدْ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ جَوْفِ قَبْرِهِ فِيهِ أَمَانٌ مِنْ جِسْرِ جَهَنَّمَ وَ مِنَ النَّارِ وَ مِنْ زَفِيرِ جَهَنَّمَ فَلَا يَمُرُّ عَلَى شَيْ‏ءٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَّا بَشَّرَهُ وَ أَخْبَرَهُ بِكُلِّ خَيْرٍ حَتَّى يَدْخُلَ الْجَنَّةَ وَ يُفْتَحُ لَهُ فِي الدُّنْيَا مِنْ أَسْبَابِ الْخَيْرِ مَا لَمْ يَتَمَنَّ وَ لَمْ يَخْطُرْ عَلَى قَلْبِهِ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه سوره‏ إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ‏ را در نماز مستحب و يا واجب تلاوت كند، خداوند او را بر تمام دشمنانش پيروز مى‏سازد، و در روز قيامت او را با منشورى گويا و رسا كه خداوند آن را از درون قبر او بيرون آورده است برانگيزد، و در آن (منشور) امان نامه‏اى (از براى اوست تا بى‏هراس) از پلى كه بر روى دوزخ كشيده شده است بگذرد و از آتش و خروش دوزخ (آسيبى به او نرسد)، و در آن روز بر چيزى نمى‏گذرد مگر آنكه او را بشارت دهد و او را خبر دهد به نيكيهايى كه روبروى اوست، تا آنكه وارد بهشت شود، و در اين دنيا آنقدر از درهاى خير به روى او مى‏گشود كه هرگز آرزوى آن را نداشته و تصوّر آن را نكرده است.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص127

بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ مَضَى بِهِ يَوْمٌ وَاحِدٌ فَصَلَّى فِيهِ خَمْسَ صَلَوَاتٍ وَ لَمْ يَقْرَأْ فِيهَا بِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قِيلَ لَهُ يَا عَبْدَ اللَّهِ لَسْتَ مِنَ الْمُصَلِّينَ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه يك روز بر او بگذرد و در هيچ يك از نمازهاى پنجگانه‏اى كه بجاى آورده است، سوره‏ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را نخواند، به او خطاب مى‏شود كه: اى بنده خدا! تو در شمار نمازگزاران نيستى.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص128

وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ مَضَتْ لَهُ جُمْعَةٌ وَ لَمْ يَقْرَأْ فِيهَا بِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثُمَّ مَاتَ مَاتَ عَلَى‏دِينِ‏أَبِي‏لَهَبٍ‏.

امام صادق عليه السّلام فرمود: كسى كه يك هفته بر او بگذرد و (حتّى يك بار) سوره‏ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را نخواند، اگر در اين حال بميرد، بر دين ابو لهب مرده است.

خوندن صد آیه در نماز

المحاسن ؛ ج‏1 ؛ ص51

عَنْهُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: أَيُّمَا مُؤْمِنٍ حَافَظَ عَلَى صَلَاةِ الْفَرِيضَةِ فَصَلَّاهَا لِوَقْتِهَا فَلَيْسَ هُوَ مِنَ الْغَافِلِينَ فَإِنْ قَرَأَ فِيهَابِمِائَةِآيَةٍ فَهُوَ مِنَ الذَّاكِرِين‏

امام باقر : هر مومنی که محافظت کند بر نماز و آن را در وقت  بخواند  از غافلین نخواهد بود  اگر مومنی در نماز 100  آیه قر آن تلاوت کند  از ذاکرین خواهد بود .

المحاسن ؛ ج‏1 ؛ ص221

عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي إِسْمَاعِيلَ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ الْأَزْدِيِّ الْكُوفِيِّ عَنْ عُثْمَانَ الْعَبْدِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏قِرَاءَةُالْقُرْآنِ‏فِي‏الصَّلَاةِ أَفْضَلُ مِنْ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ فِي غَيْرِ الصَّلَاة

رسول خدا :  قرائت قرآن در نماز  بر تر از   قرائت قرآن در غیر نماز است .

السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و المستطرفات) ؛ ج‏3 ؛ ص586

قَالَ وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع‏ لَا تَقْرِنَنَّ بَيْنَ السُّورَتَيْنِ فِي الْفَرِيضَةِ فِي‏رَكْعَةٍفَإِنَّهُ‏أَفْضَلُ‏

امام باقر : بعد از حمد در یک رکعت دو سوره نخوان  که  بهتر این است .

فلاح السائل و نجاح المسائل ؛ ؛ ص162

كَمَا رَوَى أَبُو الْفَضْلِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْعُودٍ الْعَبَّاسِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ جَعْفَرِ بْنِ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنِي الْعَمْرَكِيُّ بْنُ عَلِيٍّ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُبْدُوسٍ الْخَلَنْجِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ دَادَنَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَرَجِ‏ أَنَّهُ كَتَبَ إِلَى الرَّجُلِ ع يَسْأَلُهُ عَمَّا يُقْرَأُ فِي الْفَرَائِضِ وَ عَنْ أَفْضَلِ‏مَايُقْرَأُبِهِ‏فِيهَا فَكَتَبَ ع إِلَيْهِ أَنَّ أَفْضَلَ مَا يُقْرَأُ فِي الْفَرَائِضِ‏ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد

امام موسی کاظم :  برترین سوره برای نمازهای واجب قدر و   قل هو الله احد است .

الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص174

حَدَّثَنَا الشَّيْخُ الْفَقِيهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَيْهِ الْقُمِّيُّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْأَسْتَرْآبَادِيُّ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَيَّارٍ عَنْ أَبَوَيْهِمَا عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‏ قَسَمْتُ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ بَيْنِي وَ بَيْنَ عَبْدِي فَنِصْفُهَالِي‏وَنِصْفُهَالِعَبْدِي‏ وَ لِعَبْدِي مَا سَأَلَ إِذَا قَالَ الْعَبْدُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ بَدَأَ عَبْدِي بِاسْمِي وَ حَقٌّ عَلَيَّ أَنْ أُتَمِّمَ لَهُ أُمُورَهُ وَ أُبَارِكَ لَهُ فِي أَحْوَالِهِ فَإِذَا قَالَ‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏ قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ حَمِدَنِي عَبْدِي وَ عَلِمَ أَنَّ النِّعَمَ الَّتِي لَهُ مِنْ عِنْدِي وَ أَنَّ الْبَلَايَا الَّتِي إِنْ دُفِعَتْ عَنْهُ فَبِتَطَوُّلِي أُشْهِدُكُمْ أَنِّي أُضِيفُ لَهُ إِلَى نِعَمِ الدُّنْيَا نِعَمَ الْآخِرَةِ وَ أَرْفَعُ عَنْهُ بَلَايَا الْآخِرَةِ كَمَا دَفَعْتُ عَنْهُ بَلَايَا الدُّنْيَا فَإِذَا قَالَ‏ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ شَهِدَ لِي بِأَنِّي الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ أُشْهِدُكُمْ لَأُوَفِّرَنَّ مِنْ رَحْمَتِي حَظَّهُ وَ لَأُجْزِلَنَّ مِنْ عَطَائِي نَصِيبَهُ فَإِذَا قَالَ‏ مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ‏ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أُشْهِدُكُمْ كَمَا اعْتَرَفَ أَنِّي أَنَا مَالِكُ يَوْمِ الدِّينِ لَأُسَهِّلَنَّ يَوْمَ الْحِسَابِ حِسَابَهُ وَ لَأَتَقَبَّلَنَّ حَسَنَاتِهِ وَ لَأَتَجَاوَزَنَّ عَنْ سَيِّئَاتِهِ فَإِذَا قَالَ‏ إِيَّاكَ نَعْبُدُ قَالَ اللَّهُ‏عَزَّ وَ جَلَّ صَدَقَ عَبْدِي إِيَّايَ يَعْبُدُ أُشْهِدُكُمْ لَأُثِيبَنَّهُ عَلَى عِبَادَتِهِ ثَوَاباً يَغْبِطُهُ كُلُّ مَنْ خَالَفَهُ فِي عِبَادَتِهِ لِي فَإِذَا قَالَ‏ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ‏ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِيَ اسْتَعَانَ وَ الْتَجَأَ أُشْهِدُكُمْ لَأُعِينَنَّهُ عَلَى أَمْرِهِ وَ لَأُغِيثَنَّهُ فِي شَدَائِدِهِ وَ لَآخُذَنَّ بِيَدِهِ يَوْمَ نَوَائِبِهِ فَإِذَا قَالَ‏ اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ‏ إِلَى آخِرِ السُّورَةِ قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ هَذَا لِعَبْدِي وَ لِعَبْدِي مَا سَأَلَ قَدِ اسْتَجَبْتُ لِعَبْدِي وَ أَعْطَيْتُهُ مَا أَمَّلَ وَ آمَنْتُهُ مِمَّا مِنْهُ وَجِلَ.وَ قِيلَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَخْبِرْنَا عَنْ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ أَ هِيَ مِنْ فَاتِحَةِ الْكِتَابِ فَقَالَ نَعَمْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَقْرَأُهَا وَ يَعُدُّهَا آيَةً مِنْهُ وَ يَقُولُ فَاتِحَةُ الْكِتَابِ هِيَ السَّبْعُ الْمَثَانِي‏

رسول خدا فرمود خداى تبارك و تعالى فرمايد فاتحة الكتاب را ميان خودم و بندگانم دو نيمه كردم نيمه‏اى از من است و نيمه‏اى از بنده من و از آن بنده منست آنچه خواهش كند هنگامی که  بنده گويد بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ خداى جل جلاله فرمايد بنده‏ام بنامم آغاز كرد و بر من لازمست امورش را تمام كنم و احوالش را مبارك سازم چون گويد الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏ فرمايد بنده‏ام ستايشم كرد و دانست هر نعمتى دارد از منست و هر بلا از او بگردد بفضل من است شما گواه باشيد نعمت آخرت را بنعمت دنيايش افزودم و بلاهاى آخرت را از او گردانيدم چنانچه بلاى دنيا را، چون گويد الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ فرمايد گواهى داد من رحمان و رحيمم شما گواه باشيد كه من بهره وافر رحمتم و عطاى شايانم باو دهم چون گويد مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ‏ فرمايد گواه باشيد كه چون اعتراف كرد من مالك‏ روز جزايم حسابش را آسان كنم و حسناتش را بپذيرم و از بد كرداريش درگذرم، چون گويد إِيَّاكَ نَعْبُدُ فرمايد بنده‏ام راست گفت تنها مرا پرستد گواه باشيد كه باو ثواب عبادتش را بدهم ثوابى كه هر كه مخالف عبادت او رفته بر او رشك برد، چون گويد وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ‏ فرمايد از من كمك خواست و بمن پناه برد گواه باشيد كه او را در كارش كمك كنم و در سختيها بفريادش رسم و روز گرفتارى دستش را بگيرم، چون گويد اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ‏ تا آخر سوره فرمايد اين از بنده منست و بنده من هر چه خواهد از آن او است و براى بنده‏ام اجابت كردم و آنچه آرزو داشت باو دادم و از آنچه ترسيد او را آسوده ساختم بامير المؤمنين عرض شد اى آقا بما خبر ده كه‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ جزء فاتحة الكتابست؟ فرمود آرى پيغمبر آن را ميخواند و يك آيه از آن ميشمرد و ميفرمود فاتحة الكتاب سبع مثانى است.

وسائل الشيعة ؛ ج‏6 ؛ ص68

الْفَضْلُ بْنُ الْحَسَنِ الطَّبْرِسِيُّ فِي مَجْمَعِ الْبَيَانِ عَنْ فُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا قَرَأْتَ الْفَاتِحَةَ فَفَرَغْتَ‏مِنْ‏قِرَاءَتِهَا وَ (أَنْتَ فِي الصَّلَاةِ) فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين‏

امام صادق : بعد از تمام شدن سوره حمد در نماز بگو « الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين‏»

نکته ها :

  1.  علت  حمد وسپاس در این مقام این است که نماز گزار خود را در راه راست می بیند  راه راستی که ثبات قدم را در آن خواستوار شده است .

 


وسائل الشيعة ؛ ج‏6 ؛ ص73

وَ عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْحُصَيْنِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا قَرَأْتَ‏ قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ‏- فَقُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ- وَ إِذَا قُلْتَ‏ لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ‏ فَقُلْ أَعْبُدُاللَّهَ‏وَحْدَهُ‏- وَ إِذَا قُلْتَ‏ لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ‏  دِينِ‏- فَقُلْ رَبِّيَ اللَّهُ وَ دِينِيَ الْإِسْلَامُ.

امام صادق :  وقتی آیه ‏ قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُون   را خواندید بگویید  يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ بعد از آیه ‏ لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ‏  بگو أَعْبُدُاللَّهَ‏وَحْدَهُ‏- بعد از ‏ لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ‏  دِينِ‏  بگو  رَبِّيَ اللَّهُ وَ دِينِيَ الْإِسْلَامُ.

نکته : نماز گزار نیز می تواند به آداب قرائت  سوره کافرون در نماز  عمل نماید چون این آداب برای هر قرائتی است  .

نماز گزار در حین قرائت نماز باید متوجه  معانی آیات  باشد  و این از آداب نماز است .

بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏82 ؛ ص66

58 الْبَلَدُ الْأَمِينُ، مِنْ كِتَابِ طَرِيقِ النَّجَاةِ لِابْنِ الْحَدَّادِ الْعَامِلِيِّ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْجَوَادِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْقَدْرِ فِي صَلَاةٍ رُفِعَتْ فِي عِلِّيِّينَ مَقْبُولَةً مُضَاعَفَةً وَ مَنْ قَرَأَهَا ثُمَّ دَعَا رُفِعَ دُعَاؤُهُ إِلَى اللَّوْحِ الْمَحْفُوظِ مُسْتَجَابا

امام جواد : هر کس سوره قدر را در نماز ی بخواند آن نماز تا علیین بالا می رود به صورت قبول شده چند برابر ثواب  هر کس هم بعد از قرائت آن دعا کند  دعایش تا لوح محفوظ به صورت اجابت شده بالا می رود .

الأصول الستة عشر (ط - دار الحديث) ؛ ؛ ص123

زَيْدٌ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: أَنَا ضَامِنٌ لِكُلِّ مَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا إِذَا قَرَأَ فِي صَلَاةِالْغَدَاةِمِنْ‏يَوْمِ‏الْخَمِيسِ‏ هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنْسَانِ‏ «1» ثُمَّ مَاتَ مِنْ يَوْمِهِ أَوْ لَيْلَتِهِ أَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ آمِناً بِغَيْرِ حِسَابٍ عَلَى مَا فِيهِ مِنْ ذُنُوبٍ وَ عُيُوبٍ، وَ لَمْ يَنْشُرِ اللَّهُ لَهُ دِيوَانَ الْحِسَابِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَ لَا يُسْأَلَ مَسْأَلَةَ الْقَبْرِ، وَ إِنْ عَاشَ كَانَ مَحْفُوظاً مَسْتُوراً مَصْرُوفاً عَنْهُ آفَاتُ الدُّنْيَا كُلُّهَا، وَ لَمْ يَتَعَرَّضْ لَهُ شَيْ‏ءٌ مِنْ هَوَامِّ الْأَرْضِ إِلَى الْخَمِيسِ الثَّانِي، إِنْ شَاءَ اللَّه‏

امام صادق : من ضامنم هر کس از شیعیان ما  صبح پنج شنبه در نمازش سوره انسان بخواند  و آن روز یا شب بمیرد بدون حساب  وارد بهشت شود  و  دیوان محاسباتش روز قیامت باز نشود  و سوال قبر نداشته باشد  و اگر زنده باشد همه آفات دنیوی از او دور باشد  و از  موجودات منی تا پنج شنبه آینده در امام خواهد بود

 
1395/5/17 ساعت 15:03
کد : 374
دسته : امام محمدباقر علیه السلام,آداب‌نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
آداب قرائت
خواندن سوره های مختلف
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز