-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
■ ساخت آزمون اوليه حضور قلب در نماز مبتني بر منابع اسلامي
شماره پایان نامه: 982
نویسنده: محمد علي رحيمي نداف
استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمين آقاي دکتر احمدي
استاد مشاور: حجت الاسلام والمسلمين آقاي دکتر رفيعي هنر
رشته تحصیلی: مشاوره وراهنمايي
دانشکده: تربيت / موسسه اخلاق و تربیت http://ueae.ir/
تاریخ دفاع: : 1394/06/08
عنوان پایاننامه: ساخت آزمون اوليه حضور قلب در نماز مبتني بر منابع اسلامي
چکیده فارسی:
هدف پژوهش حاضر «تبیین مؤلفهها و نشانههای حضور قلب در نماز بر اساس مبانی و متون اسلامی و ساخت آزمون اولیه آن» میباشد. ازاینرو محقق با استفاده از قرآن و روایات اسلامی با تبیین مؤلفهها و نشانههای سازه حضور قلب؛ در پی ارائه آزمونی است که حضور قلب در نماز افراد بزرگسال را اندازهگیری نمایید.
روش تحقیق به دو شیوه توصیفی و پیمایشی میباشد. در روش توصیفی آموزههای دین جمعآوری و مورد تحلیل قرارگرفته و در روش پیمایشی، ارزیابی روایی و اعتبار مقیاس در نمونه 70 نفری از طلاب و دانشجویان شهر قم بررسیشده است.
برای تحلیل دادهها از شاخصها و روشهای آماری متناسب با سؤالهای پژوهش استفادهشده است که شامل همبستگی پیرسون، اسپیرمن، ضریب دونیمه سازی گاتمن، ضرایب کندال، آلفای کرونباخ و آزمون خی دو میباشد.
روایی محتوای آزمون با توجه به ارزیابی 10 نفر از کارشناسان در حد مطلوب میباشد. ضریب همبستگی نظرات کارشناسان مثبت و معنادار است و ضریب تطابق کندال 0.369 بوده که در سطح 0.01 معنادار میباشد.
بعد از اجرای آزمایشی، اعتبار اولیه آزمون با توجه به میزان آلفای کرونباخ 0.909، همبستگی دونیمه 0.790، ضریب دونیمه سازی اسپیرمن-بروان 0.883 و دونیمه سازی گاتمن 0.867 محاسبه گردید.
برای بررسی روایی سازه، همبستگی تکتک سؤالات با نمره کل، همبستگی مؤلفهها با نمره کل و همبستگی مؤلفهها با یکدیگر محاسبه شد که نتایج روایی مطلوبی را گزارش میداد.
بنابراین با استفاده از منابع اسلامی، امکان ساخت ابزاری برای سنجش سازه حضور قلب در نماز وجود داشته و این ابزار از اعتبار و روایی مطلوب جهت استفادههای پژوهشی و بالینی برخوردار است.
کلیدواژهها: حضور قلب، نماز، ساخت آزمون، آزمون اولیه، اعتبار و روایی.
چکیده انگلیسی:
Research topic is “Constructing of initial test of Presence of the heart in prayer on the Basis of Islamic resources”. Using the Quran and other Islamic teachings, with explanation the components and Signboards of Presence of the heart in prayer Structures; The researcher will constructing a test that measures amount of adult' Presence of the heart in prayer. Descriptive and Survey' methods was used in the research. In the descriptive method; Islam teachings were collected and analyzed and in the survey method, test' validity and reliability was evaluated in 70 Samples from Seminarians and Students of The city of Qom. For analysis of data was used parameters and statistical methods, including Pearson Correlations, Spearman correlations, Gutman split half coefficient, Kendal concordance coefficient, cornbach' Alpha, and Chi square.
Research results indicated that Considering to Evaluation 10 Expert; test' Content validity is Desired. Correlation coefficient's expert opinions is Positive and Significant. And Kendal concordance coefficient is 0.369 that at 0.01 is Significant. Also considering to cornbach's Alpha Coefficient 0.909, the correlation between two halves 0.790, Brown- Spearman split half coefficient 0.883 and Gutman split half coefficient 0.867, initial validity test were calculated. Also construct validity, The correlation of individual questions with a total score, The correlation of components with a total score and, The correlation of components with one another Were calculated that the results report desired validity.
The final results showed that Using the Islamic sources, There are Possibility of constructing an instrument to measure the construct of Presence of the heart in prayer and the present instrument has appropriate reliability and validity for research and educational uses.
Keywords: Presence of Heart, Prayer, Structure religious test, Initial test, Reliability and validity