-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
■ نگاهي گذرا به فلسفه و آثار مستحبات و مکروهات نمازهاي يوميه
نام طلبه ثريا بخش آبادي
اين پژوهش با عنوان فلسفه وآثار مستحبات ومکروهات نماز هاي يوميه بوده و براي دستيابي به هدف بلند اقامه ي نماز با رعايت تمام شرايط و حدود،تهيه شده است واز آن جايي که نماز، به عنوان فريضه اي مهم، سفارش اکيد ائمه و پيامبران پيشين بوده است ؛ اگر انسان بتواند به خوبي اين واجب الهي را اقامه کند، مي تواند درجات کمال را، تا نقطه ي نهائيش طي نمايد ولي اگر سهل انگاري نمايد و با کسالت و غفلت يا ساير موارد مکروه، آن را به جا آورد؛ نه تنها براي او فايده ي چنداني ندارد بلکه باعث روگرداني خداوند نيز مي شود. بنا بر اهميت موضوع، چگونگي راه هاي کمال اين فريضه، موضوع پژوهش ما واقع شده است. و در تحقيق، محور ما حول فلسفه و آثار مستحبات و مکروهات نمازهاي يوميه مي چرخد.و روش تحقيق بنده به اعتبار ماهيت، توصيفي تحليلي است که به صورت کتابخانه اي و از منابع فقهي، روايي و اخلاقي تهيه شده است . ساختار تحقيق بنده از چهار فصل اصلي تشکيل شده است: در فصل اول، به فلسفه و آثار مقدمات نماز اشاره کرديم و در فصل دوم، آداب و حالات مستحب و مکروه در نماز را بيان کرديم و در فصل سوم، به فلسفه و آثار مقارنات و تعقيبات نماز اشاره نموديم و در فصل آخر نيز، اسرار و آثار نماز جماعت را مورد بررسي قرار داديم. در اين رساله، سعي کرده ايم راهکارهاي فراواني را براي عروج در نماز مطرح نمائيم . و براي تحقق اين آرزوي بزرگ، برداشتن گامي هر چند کوچک، نشان از توفيق الهي دارد. به درستي که در جامعه اي که تغافل و سهل انگاري موجي از نگراني را براي بشريت رقم زده، فرهنگ سازي اقامه ي نماز با تمام شرايط و حدود، ضرورتي ترديد ناپذير است.