-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
■ آثار پيوند نماز و زکات در آيات و روايات
نام طلبه سميه خسروي
شناخت معبود و آفريدگار ، محبت او را در دل ايجاد مي كند واين محبت انسان را به پرستش و عبادت واظهار كوچكي وتواضع در برابر عظمت او وا مي دارد . نماز جلوه اي از بندگي انسان در پيشگاه خدا ومظهر عبوديت و عبادت است . انكه بنده واقعي باشد ، اين بندگي را احساس مي كند و در برابر او مطيع است و سر بر خاك مي نهد و با او راز و نياز مي كند . زكات از فروع دين است و به عنوان دومين زير بناي اقتصادي اسلام بعد از خمس قرار گرفته است .اسلام برنامه جامع وكاملي براي زندگي فردي و اجتماعي دارد و از جمله برنامه هايي كه باعث عدالت اجتماعي واز بين رفتن فقر در جامعه و زندگي فردي مي شود پرداخت زكات است . از قرآن كريم آيات فراواني به اقامه نماز تاكيد دارد و همين طور زكات به عنوان برنامه عملي مورد تاكيد قرار گرفته است ولي در بخشي از آيات نماز و زكات همراه يكديگر قرار گرفته و تاكيد فراواني به اين دو برنامه شده است . نماز و زكات دو ركن اساسي در شريعت اسلامي است . نماز ركن عباداتي است كه رابطه ميان خدا و خلق است و زكات در رابطه بين فرد با افراد ديگر مطرح مي شود . از آيات و روايات متعدد مي توان اين نتيجه را گرفت كه بعضي از اعمال تنها در صورتي مورد قبول قرار مي گيرد كه اين همراهي در آن باشد از جمله نماز كه اگر بدون پرداخت زكات باشد مورد قبول نخواهد بود . از جمله آثار همراهي نماز و زكات مي توان اشاره كرد به : آمرزش گناهان، آرامش رواني، قبولي عبادات.