-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
■ بررسی سبک های تربیتی خانواده و اعمال عبادی(نماز ، روزه ، قرائت قرآن) دانش آموزان دختر سوم راهنمایی آنان.
پایاننامه . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی . 1388 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > علوم تربیتی
استاد راهنما: طیبه ماهروزاده | استاد مشاور: خانم رضازاده | دانشجو: زهرا بیکدلی
خانواده یکی ازمهمترین نهادهای اجتماعی است که می تواند با تربیت صحیح واصولی،تاثیری عمیق و گسترده بر فرزندان خود داشته باشد، با توجه به این مهم در این پژوهش به بررسی سبکهای تربیتی والدین و چگونگی انجام اعمال عبادی دانش آموزان دخترسوم راهنمایی می پردازیم. در این پژوهش از دوروش کمی و کیفی استفاده شده است ،در بخش کمی ابتدا با ارائه پرسشنامه استاندارد شده به نوجوانان سه سبک تربیتی مقتدر ،سهل گیر و مستبد که توسط والدین آنها اعمال شده تعیین شد و پس از آن در بخش کیفی با تعداد معینی از نوجوانان و مادران آنها ، از هر سه سبک تربیتی ،مصاحبه انجام گرفت ودر نهایت به تحلیل گفته های آنها در مصاحبه پرداخته شد. نتایج نشان می دهد که تعداد نوجوانان دارای والد ین سهل گیر بیشتر از والدین مقتدر و مستبد می باشد و در ادامه آنچه از مصاحبه با آنان حاصل شد این بود که نوجوانان با والدین مقتدر از نظرچگونگی انجام اعمال عبادی(نماز ، روزه و قرائت قرآن) در سطح مطلوب تری از نوجوانان دارای والدین مستبد و سهل گیر می باشند ورفتارو عملکرد درست والدین مقتدر توانسته الگوی خوبی برای فرزندان باشد. ودر میان اعمال عبادی ازمیان کل نوجوانان، ابتدا به روزه های ماه مبارک رمضان ، پس از آن خواندن نمازهای خود، و پس از آن به قرائت قرآن توجه نشان می دادند.ودر بیان تاثیر عواملی به جز خانواده به تاثیر معلمان دینی و پرورشی ، تاثیر برنامه های مذهبی مدارس، تاثیر دوستان واقوام ،مطالعه کتاب ... اشاره داشتند.