-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
■ تصحیح و تحقیق نسخه خطّی تفسیر سوره جمعه سیّد اسماعیل بن محمّد باقر بن اسماعیل الحسینی الخاتون آبادی مدرّس
پایاننامه . دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی . 1394 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی
استاد راهنما: امیر توحیدی | دانشجو: محمود فرزانه پور
در مسیر تبلیغ و تبیین علوم دینی مکتب اهل بیت عصمت:، این امانات الهی قرین قرآن کریم، همواره مردان عالم و مجاهد ظهور یافته و سختی بار آن را به دوش کشیدهاند. سهمی از این رسالت، مربوط به علمای ایران اسلامی بوده و از میان آنان نیز، در این عرصه، دانشمندان زیادی قدم برداشتهاند که به خاطر ناشناخته بودن جایگاه و موقعیت آنان، از طرفی آثارشان همچون دفینهای مخفی مانده و از طرفی دیگر، گامهای ناچیزی در احیاء دستاوردهای فکری آنان برداشته شده است. در این پایان نامه، به معرفی یکی از شاگردان مرحوم مجلسی اوّل، شرح حال و آثار تألیفی سیّد اسماعیل بن محمّد باقر بن اسماعیل الحسینی الخاتون آبادی مدرس، دانشمندی فاضل، عالمی ذوفنون، فقیه، عارف، فیلسوف، متکلم، مفسر و آشنا به طب، ریاضیات و نجوم که در قرن یازدهم هجری قمری میزیسته، پرداخته شده و از بین این آثار، به تصحیح و تحقیق اثری خطی در تفسیر سوره مبارکه جمعه که به زبان فارسی و نثر دوره صفویه تصنیف شده، اکتفا گردیده و مصادر قرآنی و روایی استفاده شده در آن، استخراج و درج شده است. با این هدف، که علاوه بر معرفی علمایی از شیعه، آثاری خطی از آنان در قرون گذشته، احیاء شده و قدمی در ترویج تفسیر قرآن کریم و برخی از امور مهم در زندگی اجتماعی،مذهبی جامعه مسلمین، همچون، نماز جمعه که آثار فراوان آن، تا حدی، مغفول مانده است، برداشته شود. واژگان کلیدی: تفسیر سوره جمعه، نماز جمعه، تصحیح و تحقیق، نسخه خطی،سوره جمعه، سیّد اسماعیل خاتون آبادی مدرس.