-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
■ بررسی میزان تاثیر آموزه های شیعی در فرآیند جامعه پذیری کودکان ایرانی
پایاننامه . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی . 1392 . کارشناسی ارشد
موضوع: هنر و علوم انسانی > معارف اسلامی
استاد راهنما: محمود تقی زاده داوری | پدیدآور: علی اصغر نائیجی
فرآیند جامعه پذیری کودکان، یک فرآیند تدریجی و آرامی است که تمامی ادوار زندگی آدمی را از دوران خردسالی تا دوران پیری را شامل می گردد. که در این روند طولانی مدت و تدریجی ، عوامل و علل های بسیاری نقش دارند ،که می توانند در نحوه ی تربیت انسانی و شکل گیری شخصیت و هویتش در آینده به عنوان عضوی از جامعه تاثیر گذار باشند. که ما نیز در این رساله سعی را بر آن داشته اییم ،تا نمونه ایی از این عوامل و زمینه های تاثیر گذار را در میان اجتماعات شیعی به روشهای توصیفی و تحلیلی و بصورت نظری و کتابخانه ای تدوین نماییم .که بیشتر مقصودمان از این بررسی توجه و شناخت مجموع اعتقادات و باورداشت های مان در دو دسته اصول دین(اعتقاد به خداوند، نبوت، امامت، عدل، معاد) و فروع دین(نماز، روزه، خمس، زکات و ...) است،که مجموع اعتقادات و باورهای ماشیعیان را تحت عنوان آموزه های شیعی شکل می دهند و همچنین مقصودمان بررسی و توجه به نقش تربیتی برخی از اعمال عبادی و مراسم های شیعی مانند (گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد، شرکت در نماز جماعت و نماز جمعه،مراسم های قرائت قرآن و شرکت در مراسم های سوگواری و عزاداری ها در ایام محرم و زیارت اماکن مذهبی و غیره ) است که می توانند به عنوان یک عامل تاثیر گذار در کنار دیگر عوامل اجتماعی در فرایند تربیتی کودکان در ایران بشمار آیند که ما نیز به نسبت این تاثیرگذاری ها را در ایران و در میان اجتماعات شیعی در نحوه تربیت فرزندان مشاهده می کنیم. و پرسش اصلی در این رساله این است که آموزه های شیعی تا چه اندازه می توانند بر فرآیند تربیتی کودکان در ایران موثر واقع شوند ؟وکدام آموزه ها می توانند بیشترین تاثیر را در این زمینه ی تربیتی داشته ؟و مهمترین نهادهای جامعه پذیر کنندهی دینی کدامند ؟که پاسخ گویی به این مجهولات ذهنی مان در زمینه های تربیت دینی فرزندانمان دلیل قاطعی بود که ما دست به تدوین رساله حاضر بزنیم.