-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
■ بررسی موارد و احکام سجده نزد مذاهب خمسه
پایاننامه . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی . 1391 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی
استاد راهنما: حمیده عبداللهی | استاد مشاور: علیرضا ابراهیمی | دانشجو: فاطمه بهارلویی
این تحقیق به بررسی اقسام و احکام سجده از نظر فقهای مذاهب پنجگانه پرداخته است.موضوع سجده یکی از وظایفی است که مکلّفین بدان امر شدهاند و ازاینرو لازم است احکام، کیفیت و شرایط آن را بدانند. سجده در متون دینی مصادیق متفاوتی دارد از جمله: سجدهی در نماز، سجدهی تلاوت،شکر،سهو و... .سجده دارای شش قسم است.1.سجده از نظر حکمی که بر آن مترتب می-شود،دارای احکام خمسهی تکلیفی است.2. سجدهی تکوینی و تشریعی.3.الف) سجده برای خدا؛ شامل سجدهی انسانها، ملائکه و موجودات دیگر است.ب)سجدهی واقعاً برای خدا و ظاهراً بر غیر خدا یعنی، سجدهی ملائکه بر آدم و والدین و برادران یوسف(علیهالسلام) در برابر یوسف.4.سجدهی انسان، گیاه، درخت، ماه، خورشید، ستارگان و ملائکه.5. سجدهی عبادت، اطاعت، تحیّت، تکریم و تشکر از خداوند.6. سجدهی اختیاری و جبری.قسم اول موضوع تحقیق این رساله است. با بررسی احکام سجده در کتب فقهای شیعه و اهل تسنن در مییابیم که، برخی از احکام هرکدام از موارد سجده نزد شیعه و مذاهب چهارگانهی اهلسنت متفاوت است.همچنینمذاهب خمسه در مواردی که سجده بر آن جایز است، اختلاف نظر دارند.فقهای شیعه در حال اختیار، سجده را فقط بر زمین و روییدنیهای غیر خوراکی و غیر پوشاکی جایز میدانند، در حالیکه فقهای اهل تسنن مقید به سجده بر زمین نیستند وبرخلاف فقهای امامیه و مالکی؛ فقهای شافعی، حنفی و حنبلی در حال ازدحام جمعیت، قائل به جواز سجده بر پشت نمازگزاران هستند.رعایت همهی شرایط سجدهی نماز، در سجدهیتلاوت، شکر و ادعیه و زیارات الزامی نیست؛ ولی در سجدهی سهو باید رعایت شود. روش کار در این پایاننامه به صورت توصیفی و تحلیلی است و مطالب به دست آمده به روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و استفاده از نرم افزارهای آموزشی بوده است.