• امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340

■ طراحی مسجد چوبی با بررسی الگوی مساجد چوبی در ابیانه

پایان‌نامه . دانشگاه امام رضا علیه اسلام - دانشکده هنر و معماری . 1393 . کارشناسی ارشد

موضوع: هنر و علوم انسانی > معماری

استاد راهنما: محمدرضا اولیاء | پدیدآور: حامد شادی

مسجدها در معماري گذشته ايران ( پس از اسلام ) مهمترين ساختمان به شمار مي‌آيند و مهمترين نمونه معماري اسلامي را در مسجدها مي‌توان مشاهده نمود. ساختمان‌هايي که برگرفته از اعتقاد مسلمانان به ستون دين يعني همان نماز شکل گرفته‌اند؛ يعني فعاليت عبادي نماز به عنوان يکي از مهمترين فعاليت‌هاي شکل دهنده به فضاي معماري مسجد، مورد توجه قرار مي‌گيرد. از همان نخستين روزهاي ورود اسلام به سرزمين ايران، مردم براي به جا آوردن نمازهاي روزانه آغاز به برپايي و ساخت مسجدهاي موقت و دائم کردند. نخست با تغيير کاربري مهرابه‌ها و آتشکده‌ها (مانند مسجد يزدِخواست و فهرج)، اين نياز برآورده شد. سپس معماران با درک جايگاه برپايي نماز، الگو گرفتن از مسجدالنبي و بهره‌گيري از بهترين دستاوردهاي فني و هنري از معماري گذشته خود، نسبت به ساخت مسجد اقدام کردند ( مانند مسجد تاريخانه دامغان). در هر سرزمين معماران با توجه به اقليم و ساخت‌مايه بومي، مسجدهايي ساختند که نياز مردم را برآورده کردند. مصالح و فن ساختمان و همچنين سنت‌هاي معماري در هر ناحيه را نيز مي‌توان از عوامل بسيار مهم در شکل‌گيري فضاهاي معماري و از جمله مساجد دانست. گونه ويژه‌اي از اين مسجدها، مسجدهاي چوبين هستند که در نقاط گوناگوني از ايران، مانند مناطق جنگلي شمال (مازندران و گيلان)، آذربايجان، ابيانه، کردستان و ... ساخته شدند. در مسجد پيامبر نيز به دليل اينکه دهانه آن زياد بود براي پوشش آن ستوني از نخل در ميانه آن برپا کردند و روي آن را با برگ نخل و پوست حيوانات پوشاندند. ساخت اين مسجدها در طول تاريخ بر اساس اقليم و در دسترس بودن چوب ادامه پيدا کرد. اوج ساخت اينگونه مسجد در ايران را، شايد بتوان در دوره صفويه و به ويژه در منطقه آذربايجان دانست. کلید واژه : معماري ايران، معماري اسلامي، طراحی مسجد، مصالح چوبي

 

1394/10/17 ساعت 11:47
کد : 210
دسته : مسجد و نماز,هنر
لینک مطلب
کلمات کلیدی
ابیانه، ساختمان چوبی، طراحی، معماری، مسجد، معماری اسلامی، نشانه‌ شناسی، نقشهای تزیینی، نماز
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز