• امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796

■ رابطه‌ی التزام به عبادت ( نماز و روزه)، التزام به اخلاق و آگاهی برای خودتنظیمی با عزت‌نفس دانشجویان

پایان‌نامه . دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - پژوهشکده علوم اجتماعی . 1392 . کارشناسی ارشد

موضوع: علوم اجتماعی > روانشناسی تربیتی

استاد راهنما: مرجان جعفری روشن | استاد مشاور: پریسا تجلی | پدیدآور: میثم آشوری

هدف این پژوهش تعیین چگونگی رابطه‌ی التزام به عبادت( نماز و روزه)، التزام به اخلاق و آگاهی برای خودتنظیمی با عزت نفس دانشجویان بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه‌ی آماری دانشجویان مراکز آموزش عالی شهر تهران شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 92-91 هستند. حجم جامعه بنابر آخرین آمار اطلس ملی آموزش کشور 450 هزار نفر است. نمونه‌گیری از دانشجویان چهار مرکز به‌صورت در دسترس انجام شد. حجم نمونه با استفاده از پیشنهاد دلاور(1387) معادل 300 نفر تعیین شد و در نهایت 272 پرسش‌نامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق از چهار پرسش‌نامه‌ی التزام به نماز و روزه جعفری روشن، التزام به اخلاق جعفری روشن، آگاهی برای خودتنظیمی جعفری روشن و عزت نفس روزنبرگ استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS از محاسبه-ی ضریب همبستگی و آزمون معناداری آن استفاده شده است. همچنین با رعایت مفروضات لازم، از رگرسیون گام به گام در بررسی فرضیه‌ها استفاده گردید. بنابر نتایج تحقیق با توجه به سطح معناداری آزمون P=0 که بزرگتر از 0/05 است( p=0.630) ضریب همبستگی محاسبه شده میان التزام به عبادت و عزت نفس( r=0.029) معنادار نبود و بنابراین با وجود مشاهده‌ی همبستگی مثبت و در سطح بسیار پایین نمی‌توان در مورد ارتباط التزام به عبادت با عزت نفس دانشجویان اظهارنظر نمود. در مورد رابطه‌ی التزام به اخلاق و عزت نفس با توجه به سطح معناداری آزمون P=0 که کوچکتر از 01/0 است( p=0.000) می‌توان اظهار داشت که ضریب همبستگی محاسبه شده( r=0.219) معنادار بوده و با اطمینان 99 درصد با افزایش التزام به اخلاق، عزت نفس نیز تا حدی افزایش می‌یابد. همچنین 4/79 درصد از عزت نفس توسط التزام به اخلاق تبیین می‌شود( r2=4.79). در مورد رابطه‌ی آگاهی برای خودتنظیمی و عزت نفس با توجه به سطح معناداری آزمون P=0 که کوچکتر از 0/01 است( p=0.000) می‌توان اظهار داشت که ضریب همبستگی محاسبه شده( r=0.388) معنادار بوده و با اطمینان 99 درصد با افزایش آگاهی برای خودتنظیمی، عزت نفس نیز تا حدی افزایش می‌یابد. همچنین 15/05 درصد از عزت نفس توسط آگاهی برای خودتنظیمی تبیین می‌شود( r2=15.05).

فایل پیوست : دریافت
1394/9/29 ساعت 14:23
کد : 198
دسته : آثار تربیتی نماز,جوانان
لینک مطلب
کلمات کلیدی
روزه گرفتن، نماز، عزت نفس، خود تنظیمی، رفتار، اخلاق، عبادت، آموزه دینی،
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز