-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
■ کاربرد تعادل و تراجیح در مساله نماز جمعه
پایاننامه . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی . 1400 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی >
استاد راهنما: محمدمهدی احمدی اصفهانی | استاد مشاور: حسن شکوری | دانشجو: ریدوان
این پایان نامه مشتمل بر سه فصل است فصل یکم کلیات و مفاهیم و فصل دوم تعادل و تراجیح و فصل سوم کار برد تعادل و ترجیح در مسئله نماز جمعه عنوان شده است. فصل یکم بحث کلیات و مفاهیم که در آن بحث اهمیت و ضرورت و پشینه بحث و ذکر کتابهای که تا به حال تألیف شده وبیان مختصر معنای واژه کلیدی و بیان سوال اصلی و فرعی می باشد. فصل دوم که تعادل و تراجیح بحث شده است که مشتمل بر سه گفتار است. گفتار اول با توجه به اهمیت این بحث در تعادل و تراجیح ، بحث تعارض و شرائط و اقسام آن را مطرح می کنیم. گفتار دوم بیان تعادل و شرائط و اقسام آن و قاعده اولیه و قاعده ثانویه و اخبار علاجیه است. گفتار سوم بیان تراجیح و شرائط و اقسام آن از لحاظ استقلال از اخبار و عدم استقلال آن و از لحاظ منصوص و غیر منصوص. در پایان این فصل جمع بندی و نتیجه گیری می شود. فصل سوم که کار برد تعادل و تراجیح در مسئله نماز جمعه است مشتمل بر سه گفتار است. گفتار اول بر رسی ادله روائ حکم نماز جمعه و به کار گرفتن بحث تعادل و تراجیح در این مسئله است. گفتار دوم بر رسی ادله روائ شرط وجوب نماز جمعه و به کار گرفتن تعادل و تراجیح در این مسئله است. گفتار سوم بر رسی ادله روائ شرط فعل نماز جمعه و به کار گرفتن تعادل و تراجیح در این مسئله است. در پایان این فصل جمع بندی و نتیجه گیری می شود. در پایان خلاصه نتیجه را ذکر می کنیم و همچنان پیشنهادات و انتقادات را بیان می کینم.