-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
■ آراء و نظرات فقهی در تفسیر مجمعالبیان "بخش طهاره و صلوه"
پایاننامه . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد . 1374 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > الهیات و معارف اسلامی
استاد راهنما: عبدالکریم عبداللهی نژاد | دانشجو: محمدحسن میری
هدف این پایاننامه که کار تحقیق و تطبیق "آراء و نظرات فقهی در تفسیر مجمعالبیان" را از دو بخش "طهارت و صلوه" آغاز کرده، راهگشایی برای تدوین فقه قرآنی در تفسیر بزرگ امامالمفسرین طبرسی است . با توجه به اینکه در این مختصر به نظرات فقهای متقدم شیعه و فقهای مذاهب اسلام، راویان و احادیث مرویه از پیامبر اسلامی (ص) و ائمهء معصومین (علیهمالسلام) و آراء مفسران پیشین در تفاسیر گوناگون اشاره شده است ، میتوان آن را جامعی بین مسائل فقهی طهارت و صلوه در قرآن، روایت ، فقه و تفسیر دانست . در ابتدای پایاننامه، شرح حال شیخ امینالدین طبرسی را که به صورت بسیار تحقیقی، مبسوط و جامع نگاشته شده، آوردهام که حاوی تمامی نظرات ، اختلافات و بررسی آنها از کلیه منابعی است که به نوعی به زندگانی آن بزرگ اشاره کردهاند. و در آن از بیش از پنجاه منبع استفاده گردیده که میتواند جامع کلیهء مطالب نوشته شده در شرح حال شیخ طبرسی (قدس سره) باشد. بخش اول پایاننامه، کتاب الطهاره است که در یک مقدمه و چهار فصل میباشد. مقدمه معنای لغوی، اصطلاحی و اقسام طهارت و فصل اول طهارات سهگانه، فصل دوم احکام مطهرات ، فصل سوم چیزهایی که طهارت در آنها لازم است و فصل چهارم نجاسات و احکام آن را دربردارد. بخش دوم کتاب الصلوه است که در یک مقدمه و ده فصل تنظیم یافته است . مقدمه در معنای لغوی و اصطلاحی و تقسیمات نماز است . فصل اول تا دهم به ترتیب در مورد جایگاه نماز در قرآن کریم، تشریع نماز، نمازهای یومیه و اوقات آن، قبله، احکام مساجد، مقارنات نماز، متعلقات نماز، نماز شب ،دیگر نمازها و تبلور همبستگی در نماز، بحث و بررسی گردیده است .