-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
■ بررسی اثرات اجتماعی - سیاسی نماز جمعه
پایاننامه . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تهران - دانشکده علوم . 1372 . کارشناسی ارشد
موضوع: علوم انسانی > جامعهشناسی
استاد راهنما: رحمت الله صدیق سروستانی | دانشجو: طیبه میرزااسکندری
نماز جمعه فریضهای است دینی با اهداف اجتماعی، سیاسی، یعنی نمازی است که به جماعتگزاردن آن واجب شده (بعد اجتماعی) و برپاکننده و اقامهکننده آن حکومت اسلامی و رهبر حکومت است . (بعد سیاسی) این تحقیق در پی آن بود که میزان تحقق این دو بعد نماز جمعه را در مورد نماز جمعه تهران بررسی کند. برای این منظور لازم بود اطلاعاتی در مورد شرکتکنندگان در نماز جمعه بدست آوریم و دریابیم که اصولا" شرکتکنندگان در نماز جمعه به لحاظ دینداری و نیز از حیث طرفداری از نظام در چه سطحی هستند و آنگاه تاثیر شرکت آنها را در نماز جمعه به لحاظ افزایش بر میزان انسجام گروهی، آگاهی و اعتمادشان نسبت به مسئولین حکومتی (سه هدف عمده نماز جمعه در اسلام) دریابیم. برای جمعآوری اطلاعات روش تحقیق میدانی و تکنیک مصاحبه را تکمیل پرسشنامه انتخاب کردیم. فرضیات تحقیق براساس مبانی تشریع نماز جمعه و اهداف اسلام در این زمینه تعیین شد. یعنی فرضیات مدعی تاثیر نماز جمعه بر نیروی انسجام گروهی، اعتماد و آگاهی شرکتکنندگان بود و در عین حال شرکتکنندگان در نماز جمعه را با وجود تعلق به پایگاههای اجتماعی - اقتصادی مختلف ، به لحاظ دینداری و طرفداری از نظام مجموعهای ناهمگن دانست . پایگاه اجتماعی - اقتصادی پاسخگویان در این تحقیق، بطور کلی در سطح متوسط و پائین بوده است . یعنی 90 درصد پاسخگویان در مرتبه متوسط و پائین و خیلی پائین قرار میگیرند و تنها 10 درصد به پایگاه اجتماعی - اقتصادی بالا تعلق دارند و در پایگاه خیلی بالا هیچ موردی مشاهده نشد. سطح دینداری پاسخگویان سطحی بالا بود یعنی 80 درصد پاسخگویان در سطح قوی و خیلی قوی قرار گرفتهاند و بقیه در سطح متوسط دینداری بوده است .