• امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359

■ نماز جمعه در فقه اسلامی

نماز جمعه در فقه اسلامی

پایان‌نامه . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تهران . 1370 . دکترای تخصصی

موضوع: علوم انسانی > حقوق و علوم سیاسی

استاد راهنما: اسعد شیخ الاسلامی | دانشجو: حبیب عظیمی

این رساله شامل یک مقدمه و سه فصل می‌باشد. فصل اول، این مطلب که نماز جمعه در تاریخ اسلام چه سیری داشته و آیا منعقد می‌شده یا نه ؟ و در صورت اقامه چه کسانی متصدی آن بوده‌اند، مسئله‌ای است که روشن شدن آن به فهم مواضع فقهی علماء اسلامی و چگونگی اتخاذ وتدوین آن مواضع کمک میکند . فصل دوم، یکی از مباحث مهمی که در مورد نماز جمعه وجود دارد و تقریبا عامل عمده‌ای است که مواضع فقهی علماء امامیه و اهل سنت را درمورد نماز جمعه از یکدیگر ممتاز می‌کند این است که آیا نماز جمعه واجب عینی است و همچون دیگرنمازهای یومیه درهرشرایطی از زمان باید اتیان شود (همچنانکه اهل سنت قائل به آن می‌باشند) یاواجب تغییری بوده و فقط در بعضی زمانها و یاکامل بودن شروط اقامه آن می‌تواند مجزی از ظهر باشد ؟ (همانطور که بعضی امامیه همین را می‌گویند) و آیا نماز جمعه فقط باحضور امام عادل یا منصوب وی اقامه می‌شود (طبق نظر امامیه) و یااشتراط چنین شرطی لزومی ندارد و درهرزمان اقامه می‌شود ؟ (طبق نظر اهل سنت) و به فرض اشتراط جمعه بحضور یا اذن امام تکلیف زمان غیبت چیست و آیا در غیبت اقامه آن منتفی می‌شود یا فقهاء ماذون‌از جانب امام (به اذن عام) برای اقامه جمعه می‌باشند؟ و درهمین رابطه ولایت فقیه و حدود آن در غیبت مطرح می‌شود. و قبل از بحث در کیفیت نماز جمعه، روشن شدن موارد فوق و بررسی آن ضروری می‌باشد تا پس از تبین و تعیین اصل وجوب جمعه و اقامه آن، ماهیت واجراء و آداب آن مورد بحث قرار گیرد. بنابراین تحقیق مباحث این فصل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است وفقهاء اسلامی درباب " صلاه الجمعه " بیشتر کیفیت آن را بحث کرده و مباحث این فصل را بطور اجمال و بعنوان یکی از شروط صحت نماز جمعه همچون دیگر شروطبررسی نموده‌اند. به همین جهت در این رساله به بررسی کامل و تام این مباحث ، اهتمام خاص شده‌است و مطالب عمده این فصل از علماء امامیه می‌باشد و در سه باب ذیل آمده است : باب اول - آیا حضور سلطان عادل یا منصوب از جانب وی در جمعه شرط است ؟ باب دوم- آیانماز جمعه واجب عینی است و آیا دلیلی بروجوب اقامه آن داریم ؟ باب سوم - به غرض اشتراط نماز جمعه به حضور یا اذن امام، آیا نماز جمعه در غیبت حرام است یا فقها در اقامه آن ماذون می‌باشند. فصل سوم - دراین فصل کیفیت و ماهیت نماز جمعه و بعضی‌آداب آن بررسی شده‌است . عمده مباحث ابواب " صلاه الجمعه " کتب فقهی را مطالب همین فصل تشکیل می‌دهد. نگارنده پس از جمع‌آوری نظرات فقهاء مذاهب پنجگانه اسلامی دراین فصل به بیان آراء و مقایسه آن و تبیین ادله هرکدام در سه‌باب پرداخته است : باب اول -شروط صحت نماز جمعه . باب دوم - شروط وجوب نماز جمعه . باب سوم - مسائل متفرقه پیرامون نماز جمعه

1394/9/18 ساعت 13:49
کد : 173
دسته : فقه الصلاه
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز جمعه، اجتماع، نماز ظهر، فقه اسلامی
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز