-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
■ جلوه هاي زيبايي شناختي نماز در آيات و روايات
|
|
چکیده:
زيبايي مقوله اي است که تمامي مکاتب علمي، فلسفي، هنري و ديني به نحوي از آن سخن گفته اند. در تعريف زيبايي به تعداد مکاتب و حتي فراتر از آن به تعداد کساني که در اين زمينه سخن گفته اند، تعريف از زيبايي وجود دارد. سابقه ي زيبايي شناسي و زيبايي پرستي را بايستي در ميان اقوام کهن و باستاني جستجو کرد. از جمله مصداق هاي زيبايي در نگاه قرآن و روايات مي توان زيبايي هاي مادي و طبيعي که شامل زيبايي انسان ها، زمين، آسمان و جانداران است و همچنين زيبايي هاي معنوي که شامل صبر و استقامت، نيت زيبا ،علم و ... اشاره کرد. روح و اساس و پايه و فلسفه ي نماز ياد خدا است و سبب ارزش گذاري به ساير اعمال انسان مي باشد. سدي در برابر گناهان و وسيله ي پرورش فضايل اخلاقي و تکامل معنوي انسان است. اقامه ي نماز داراي آثار بهداشتي و درماني، روحي و رواني، اجتماعي، اقتصادي است که منشأ برکات و خيرات است که نشان دهنده ي فايده و آثار نيکوي فردي و جمعي آن است. همان طور که اقامه ي نماز داراي آثارمثبت است ، ترک نماز هم داراي زيان هاي فراواني مي باشد. نمازگزار بايد قبل از اقامه نماز خود را از آلودگي ظاهري و باطني پاک و منزه گرداند و بدن و لباس زيبا و در شأن نماز داشته باشد و رو به سوي کعبه ، مظهر توحيدالهي و قبله مسلمانان نمايد. نماز تسليم محض در برابر پرودگار و ايمان به حضور اوست. نمازگزار در رکوع،درمقابل خدا سر تعظيم فرود مي آورد و او را به بزرگي مي ستايد و درسجود،غرور و تکبر و خودخواهي را کنار مي نهد و به نهايت خضوع و خشوع دست مي يابد. بنابراين نماز که جلوه اي از بندگي انسان درپيشگاه خدا ومظهرعبوديت و عبادت است ، سراسر آن (مقدمات و افعال واذکار) داراي زيبايی است.
زيبايي مقوله اي است که تمامي مکاتب علمي، فلسفي، هنري و ديني به نحوي از آن سخن گفته اند. در تعريف زيبايي به تعداد مکاتب و حتي فراتر از آن به تعداد کساني که در اين زمينه سخن گفته اند، تعريف از زيبايي وجود دارد. سابقه ي زيبايي شناسي و زيبايي پرستي را بايستي در ميان اقوام کهن و باستاني جستجو کرد. از جمله مصداق هاي زيبايي در نگاه قرآن و روايات مي توان زيبايي هاي مادي و طبيعي که شامل زيبايي انسان ها، زمين، آسمان و جانداران است و همچنين زيبايي هاي معنوي که شامل صبر و استقامت، نيت زيبا ،علم و ... اشاره کرد. روح و اساس و پايه و فلسفه ي نماز ياد خدا است و سبب ارزش گذاري به ساير اعمال انسان مي باشد. سدي در برابر گناهان و وسيله ي پرورش فضايل اخلاقي و تکامل معنوي انسان است. اقامه ي نماز داراي آثار بهداشتي و درماني، روحي و رواني، اجتماعي، اقتصادي است که منشأ برکات و خيرات است که نشان دهنده ي فايده و آثار نيکوي فردي و جمعي آن است. همان طور که اقامه ي نماز داراي آثارمثبت است ، ترک نماز هم داراي زيان هاي فراواني مي باشد. نمازگزار بايد قبل از اقامه نماز خود را از آلودگي ظاهري و باطني پاک و منزه گرداند و بدن و لباس زيبا و در شأن نماز داشته باشد و رو به سوي کعبه ، مظهر توحيدالهي و قبله مسلمانان نمايد. نماز تسليم محض در برابر پرودگار و ايمان به حضور اوست. نمازگزار در رکوع،درمقابل خدا سر تعظيم فرود مي آورد و او را به بزرگي مي ستايد و درسجود،غرور و تکبر و خودخواهي را کنار مي نهد و به نهايت خضوع و خشوع دست مي يابد. بنابراين نماز که جلوه اي از بندگي انسان درپيشگاه خدا ومظهرعبوديت و عبادت است ، سراسر آن (مقدمات و افعال واذکار) داراي زيبايی است.