-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
■ جايگاه نماز جماعت در آيات و روايات و تاثير آن در زندگي
مدرسه نرجس(س) - بيرجند
استاد داور زنجاني طبسي محمدجواد
نام طلبه بي بي زهرا تقوي نيا
موضوع نماز
استاد راهنما دلدار عليجان
چکیده:
نماز پيوستن قطره ها به درياست ، نماز همراه شدن انسان ضعيف با جريان کلي طبيعت در حرکت به سمت خالق و آفريدگار بي همتاست .نماز بريدن ازعالم طبيعت و وصل شدن به بي نهايت مطلق است ،نماز راز بندگي و قرار گرفتن در مسير کمال است . نماز از ويژگي هاي دين اسلام نيست بلکه تاريخي به قدمت حضور انسان در کره ي زمين دارد ، اگر چه اسلام به حسب مقتضيات زمان کامل ترين و جامع ترين شکل آن را ارائه نموده است . و چه زيبا مي شود آنگاه که نماز لباس جماعت بر قامت بپوشد ؛چون ديگر از جزء به کل شدن است ، آنگاه نمادي براي دين و راهي براي جذب دلهاست ، دلهاي عاشقي که وقتي در کنار يکديگر قرار مي گيرند نشاني از شکوه و عظمت اسلام و نقطه اتصال به کمال است. نماز جماعت،نشان قدرت دلها و انسجام صفوف است.تفرقه ها را مي زدايد،بيم در دل دشمنان مي افکند،منافقان را مأيوس مي سازد،خار چشم بدخواهان است. نماز جماعت مانوري سالم و کم خرج است که دشمن را از فکر صدمه زدن به اسلام مأيوس مي کند .جماعت نمايشگاهي است براي عرضه ي نماز در جامعه ،نمايش حضور در زمينه ساز تعاون اجتماعي بين آحاد مسلمين است. ،« امت » و « امام » صحنه و پيوند جماعت تجسم عملي امر به معروف و نهي از منکر است. جماعت نمادي از صفوف به هم فشرده ي ملائکه در زمين است و راهي براي تبليغ دين و دين داري و راهي بريا مقابله با وسوسه هاي نفساني،نماز جماعت،کينه ها و کدورت و سوءظن ها را از ميان مي برد و سطح دانش و عبوديت و خضوع را در جامعه افزايش مي دهد اما مکر شيطان است که باعث اعراض از جماعت است،آنگاه فرد تارك نماز جماعت مي گردد ،بي بهره از کمالي است که شامل حال نمازگزاران است. چنين شخصي عدالتش سلقط وغيبتش جايز است. در حديث است را همسر ندهيد و معرف آنها نشويد. اسلام به طور جدي به انجام وظيفه نمازبه صورت جماعت تاکيد شده است . از جانب رسول اکرم(صل الله عليه وآله)روايت است که فرمودند:دلم مي خواهد خانه کسي را که صداي دلنشين اذان اين سرود الهي را مي شنوند و به مسجد براي اداي فريضه ي نماز نمي آيند آتش بزنم. پس جماعت نوعي حضور و غياب بي تشريفات و بهترين راه شناسايي افراد است و حفظ اعتبار اجتماعي در گرو شرکت در جماعت است. کاملترين جلوه ي جماعت جمعه است که حج فقرا و سبب نزديکي به خداست، و ترك کننده ي آن منافق است ،اين اجتماع هفتگي تجديد پيمان و احياي حس برادري و برابري و استحکام و اظهار قدرت و قوت مي باشد تا به دشمنان اسلام نشان دهند که چگونه در صفوف منظم از کيان و شوکت اسلام دفاع کنند و نگذارند که دستهاي کثيف اجانب و شياطين در ميان جامعه اسلامي رخنه کند.