-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
■ حضور قلب در نماز
مدرسه نرجس(س) - كاشمر
استاد داور جواهري محمد رضا
نام طلبه زهرا پورعلي
موضوع نماز
استاد راهنما صمدي محمود
چکیده:
عنوان اين رساله "حضور قلب در نماز" است که با هدف بيان اهميت حضور قلب و ثمرات و فوايد آن در نماز مي باشد، و اينکه حضور قلب شرط قبولي نماز در دين اسلام بوده و ازآن جا که نماز پايه و اساس دين است ايجاد حضور قلب در نماز اهميت بيشتري پيدا مي کند که در اين جا عوامل ايجاد حضور قلب و موانع حضور قلب به رشته تحرير درآمده است. روش تحقيق در اين رساله به صورت کتابخانه اي بود که از منابع مختلفي استفاده شده است. از جمله منابع لغوي؛منابع و کتب تفسيري مثل "تفسير نمونه مکارم شيرازي" و در "تفسير الميزان سيدمحمد حسين طباطبايي" و منابع حديثي مانند "اصول کافي کليني" و کتب عرفاني ، مانند «حضور قلب در نماز» امام خميني رحمه الله و «چهل حديث» امام خميني رحمه الله و کتب محققين و علما مانند «قصه هاي نماز» حسن جلالي عزيزيان و «هزار و يک حکايت اخلاقي» اثر محمدحسين محمدي و «نماز معراج خاکيان» عزيزا... محمدي. اين رساله شامل چهار فصل مي باشد : فصل اول : معناي قلب و معناي حضور قلب و بيان تأثير حضور قلب در نماز. فصل دوم: بيان ثمرات مراتب و اهميت حضور قلب و بررسي آن در قرآن و سنت. فصل سوم : بيان موانع حضور قلب از قبيل موانع دروني و بيروني فصل چهارم: بررسي عوامل حضور قلب در نماز. در دين مقدس اسلام به نماز اهميت فراواني داده شده و از قول ائمه معصومين عليهم السلام نقلشده: کسي که نماز را سبک بشمارد در قيامت از شفاعت پيامبر و ائمه محروم مي شود و نماز مرز ميان اسلام و کفر مي باشد و از طرفي فرموده اند نمازي اهميت دارد و مورد قبول درگاه الهي مي باشد که همراه با حضور قلب باشد و نماز بدون حضور قلب در هم پيچيده مي شود و به صورت نمازگزار زده مي شود. براي ايجاد حضور قلب در نماز بايد چيزهايي که مانع حضور قلب است را بشناسيم و آنها را برطرف کنيم که مهمترين آنها حب دنيا و دنيادوستي است که باعث مي شود دائماً فکر در انحطاط باشد و باعث هرزه گردي خيال مي شود و داخل نماز هم انسان به فکر دنيا و حل مسائل دنيايي و رسيدن به ماديات مي باشد و از توجه به مفاهيم و عمق معناي نماز غافل و دچار وسوسه هاي شيطاني مي شود. عوامل ايجاد حضور قلب که مهمترين آنها خشوع است بايد شناسايي شود و مورد تقويت قرار گيرد. حضور قلب عوامل مختلفي دارد که به يک بار نمي شود همه آنها را در خود عملي کنيم و يک روزه تصميم بگيريم که نماز با حضور قلب کامل داشته باشيم بلکه بايدمرحله به مرحله با تمرين و تکرار اين عوامل را در خود تقويت کنيم تا بتوانيم نسبتاً يک نماز با حضور قلب داشته باشيم.. قلب انسان دائماً در حال دگرگوني و انحطاط است و به يک بار نمي شود به آرامش کامل قلب برسيم.