• امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191

■ صورت هاي ارتباط انسان با خدا ( نماز زيباترين نشانه بندگي)

صورت هاي ارتباط انسان با خدا ( نماز زيباترين نشانه بندگي)

مدرسه    الزهراء(س)‏ - بجنورد

استاد داور موسوي جاجرمي سيدمرتضي

نام طلبه   نرگس يوسفي

موضوع  اخلاقی

استاد راهنما روح افزائي ژيلا

چکیده:

تحقيق پاياني موجود با موضوع صورت هاي ارتباط انسان با خدا با محوريت نماز زيباترين نشانه ي بندگي در 5 فصل به نگارش درآمده است. فصل اول: در اين فصل از مقدمات نماز بحث شده که شامل طهارت، پوشانيدن و وقت نماز و ... مي باشد. فصل دوم: نگاهي به فلسفه ي نماز ؛ بعد از بيان مقدمه اي در ارتباط با فلسفه ي نماز، پاره اي از فلسفه و اسرار نماز پرداخته شده؛ و همين طور فلسفه ي واجب شدن خود نماز که در حديثي پيامبر اسلام صلوات الله عليه در فلسفه ي نماز مي فرمايند: نماز از شرايع دين است و خشنودي خداوند در آن است و روش پيامبران بر آن است و از براي نمازگزار است:«دوستي ملائکه هدايت پروردگار، ايمان، نور و معرفت پروردگار، روشنائي در شناخت، برکت در روزي، اجابتي بر دعا و قبولي اعمال، نماز توشه ايست براي آخرت و شفيعي است براي نمازگزار و انيسي و فرشي است در قبرش، و جوابي است براي منکر و نکير، تاجي است بر قرق او در محشر، و نوري است بر صورت او برهاني است ميان او و خداوند و نجاتي است از آتش و جواز عبوري است بر صراط و کابيني است براي حوريان بهشتي و بهائي است براي بهشت. بوسيله نماز بنده به درجات عالي مي رسد زيرا نماز تسبيح و تحليل و تحميد و تمجيد و تکبير است و گفتاري است حق و دعوتي است به سوي حق.» که هم چنين فلسفه ي واجب شدن نماز که چرا در 5 نوبت به جاآوريم با آوردن حديثي از پيامبر اسلام صلوات الله پاسخ داده شده است. فصل سوم: جايگاه و اهميت نماز مورد بررسي قرار گرفته است. دراسلام نماز جايگاه والا و اهميت فراوان دارد جنبه هايي از اين اهميت را در قالب آيات و روايات بيان شده است. فصل چهارم: به اسرار و آثار اجزاي نماز پرداخته شده که عبارتند از 1. نيت 2 . قيام 3. تکبيره الاحرام 4. قرائت 5. رکوع 6. سجود 7. تشهد 8 . سلام. هر کدام از اجزاي نماز فلسفه ، آداب و آثار آن ها به طور جداگانه نوشته شده . به عنوان مثال : از فلسفه ي سجده و آداب آن که حالت گذاشتن دست ها در سجده و با آداب سجده امام کاظم (ع) و ... با توجه به احاديثي که در اين زمينه آمده، آورده شده است. و هم چنين از آثار آن که ضمانت بهشت و ريزش گناهان و ... سخن به ميان آمده است. فصل پنجم: حضور قلب در نماز، که يکي از شرط هاي اساسي پذيرفته شدن نماز، در نزد خداوند متعال همين مسئله مي باشد. اهميت حضور قلب در نماز با توجه به روايات و هم چنين عواملي که در بوجود آمدن حضور قلب در نماز مثل اهميت دادن به نماز و تعيين مکان مخصوص و .... نقش دارند، بيان شده است. نماز که بهترين ارتباط با خداست، محور همه آموزه هاي اسلام و ستون اين خيمه رفيع است. هر مسلمان بدون استثنا مکلف است هر روز در چند وعده اين فريضه ي الهي را به جاي آورد و سبک بال براي توفيق دراين معراج تلاش کند. شک نيست که نمازگزار براي اين عروج بايد به جسم و روح نماز توجه کند و باطن آن را در يابد و با اين دو بال به پرواز در آيد.

فایل پیوست : دریافت
1394/9/17 ساعت 11:52
کد : 136
دسته : آثار اخلاقی و عرفانی نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز، دین، عبادت، خدا، زیبا.
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز