• پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42

■ آثار و برکات نماز در دنيا و قيامت

آثار و برکات نماز در دنيا و قيامت
 
سطح 2
کد 1597
مدرسه الزهراء(س)‏ - شيروان
استاد داور موسوي جاجرمي سيدمرتضي
استاد مشاور  
صفحه 74
نمره 17.83
وضعیت دفاع شده
نام طلبه كبري كريم نيا
موضوع نماز
استاد راهنما شاهدي مرغزار رقيه
استاد ارزیاب  
رتبه خوب
تاریخ شروع 88/04/03
تاریخ پایان 90/04/30
چکیده:
نماز بهترين طريق سير سلوک و تقرب الي الله است و برترين عبادات و بهترين شعار انبياء و ائمه است. و با توجه به اين که دراجتماع امروزي ما به نماز که فرائضي واجبي است بي توجهي يا کم توجهي شده است . آن هم به دليل عدم آگاهي از آثار مثبت و منفي نماز که بر زندگي دنيوي و اخروي انسان مي گذرد . حقيقت نماز عبارتست از معاني باطني آن است که حيات نماز به آن بستگي دارد و اين روح نماز انسان را به خدا نزديک مي سازد و کمال مي بخشد و فلسفه نماز همين سير تکاملي روح انسان مي باشد . ترويج و تبليغ فرهنگ ديني ، به ويژه نماز ، مي تواند انسان ناآشنا را به خدا آشنا کند و آن را از تنهايي و مشکلات ناگوار اجتماعي و رواني نجات دهد و پايه هاي اعتقادي اش را مستحکم کند . و با شناخت حقيقي نماز ، تبديل به يک موجود برتر ، و اين که به مقام شامخ الهي که همان کمال واقعي است برسد . نماز حقيقي داراي آثار دنيوي مانند آرامش دل ، تمرکز ذهن ، ايجاد وجدها و لذات ها و ... آثار تربيتي نماز مانند برطرف شدن کبر ، رافع غفلت ، کليد سعادت ، خوشبختي و ... و آثار معنوي همچون بازدارندگي از گناه ، صبر در برابر مشکلات ، اجابت دعا و ... آثار اجتماعي و بهداشتي و اخروي همچون رحمت و مغفرت پروردگار ، ورود به بهشت و ملاقات با پروردگار و ... مي باشد . در تحقيق پيش رو مطالبي پيرامون معناي لغوي و اصطلاحي صلاه ، فلسفه نماز در قرآن ، روح و حقيقت نماز ، اهميت نماز از ديدگاه آيات و روايات ، شرايط قبولي نماز ، آثار نماز مقبول ، آثار دنيوي و اخروي نماز پرداخته شده است . براي تهيه اين تحقيق از منابع تفسيري همچون تفسير نمونه و الميزان و کتاب هاي روايي ، بحارالانوار، وسايل الشيعه ، ميزان الحکمه و ... کتاب هاي اخلاقي مانند عروج تا بي نهايت ، آرامش در پرتو نيايش و ... بهره گرفته ايم .روش تحقيق ، روشي توصيفي است و از نوع کتابخانه اي است .
 
1394/9/17 ساعت 11:50
کد : 135
دسته : آثار اخلاقی و عرفانی نماز ,آثار تربیتی نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
آثار، صلاه، دنيا، قيامت، نماز.
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز