• پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359

■ شيوه هاي ترويج و تشويق جوانان و نوجوانان به نماز

شيوه هاي ترويج و تشويق جوانان و نوجوانان به نماز
 

مدرسه    نرجس(س)‏ - سبزوار

استاد داور            مروجي حميدرضا

نام طلبه   معصومه ناصري

موضوع  نماز

استاد راهنما          شريعتمداري طهراني منيرخانم

چکیده:

اين رساله با عنوان «شيوه هاي ترويج و تشويق جوانان و نوجوانان به نماز» مشتمل بر سه بخش است که در بخش اول رساله با عنوان «عبادت » در دو فصل گنجانده شده است. عبادت به معناي اظهار تذلل و کرنش پرودگار مي باشد. که هدف از آن، تربيت و پرورش روح و جان آدمي سات که صفحه دل را از انواع تيرگي هاي دروني پاک کرده و به نوار ملکوتي روشن و نوراني گرداند. انسان به وسيله ارتباط با خالق که از طريق نماز برقرار مي شود ، مشمول رحمت بي کران الهي شده اين رحمت آثار و برکات وسيعي را نصيب او مي گرداند. نماز اساسي ترين رشته الفت و عالي ترين عامل محبت بين بندگان و خداوند متعال است. انسان اشرف مخلوقات است و در سايه نماز مي تواند با عبوديت و بندگي به مقام خليه الهي برسد. از جمله اين آثار که قرآن مؤيد آن است مي توان به آيه «ان الصلاة تنهي عن الفحشاءو المنکر» اشاره کرد. رواياتي از ائمه نيز در اين زمينه بيان شده از جمله سخن رسول اکرم (ص) که مي فرمايند : بايد بيشترين هم تو نماز باشد زيرا نماز بعد از پذيرفتن دين در رأس اسلام است. مي توان از موارد فلسفه وجوب نماز به محو گناهان، برقراري عدالت اجتماعي اشاره کرد. که در فصل دوم بر آيات و رواياتي در اين زمينه بيان شده است. نماز يک نياز حقيقي و ضروري انسان است و به دليل ضرورتي که براي فرد و اجتماع دارد، داراي فايده ها و آثار نيکوي دنيوي و اخروي مي باشد و به همان نسبت که وجود آن منشأ خيرات و برکات است، فقدان و ترک آن زيانبار است. در آيات و روايات اسلامي، بسياري از آثار نيکوي آن بيان شده است و زيان هاي فردي، جمعي ناشي از ترک آن نيز آمده است. از جمله اين آثار مي توان به آيه «... اقاموا الصلوة و من تزکي فانما يتزکي لنفسه و الي الله المصير» اشاره کرد. در آثار دنيوي نماز مي توان جلوگيري از فحشاءو منکر، برطرف کننده مشکلات و سختي ها، و اصلاح جامعه و ريشه کن کردن فساد و پديد آمدن جامعه اي برتر اشاره کرد. و آثار اخروي آن مي توان به کليد قبولي عبادت ها، راهيابي به عالم مکوت اشاره داشت. قرآن کريم علت هاي ترک نماز را اموال، اولاد، نفاق، لجاجت و تکبر دانسته. و از نتايج علت هاي ترک نماز مي توان زندگي سخت، تبعيت از شهوات، عذاب شخت را برشمرد. براي ترک نماز علت هاي متنوع ديگري نيز مي باشد که مهم ترين عامل، نارسايي هاي خانوادگي و عدم آشنايي به اسرار و فلسفه نماز مي باشد که با ارائه راهکارهايي به رفع اين علل پرداخته ايم. لذا در بخش دوم به آثار دنيوي و اخروي اقامه نماز و علت ها و پيامدهاي ترک نماز پرداخته شده است. جواني اوج عواطف انساني و درياي امواج و خروشان عشق و الفت و دوستي است. حال اگر اين شور و احساس سرشار جوان به جهت مثبت اوج بگيرد و با شعور عميق و فهم ديني همراه شود و به سلاح قدرتمند ايمان و اخلاق مجهز گردد گامي در مسير سعادت الهي برخواهد داشت، لذا براي هدايت و تشويق جوان به سوي ارزش هاي معنوي و اقامه نماز بايد صحنه هاي عبادي را به بهترين صورت و به نحو زيبا براي جوانان ارائه دهيم. بايد آنان را بشناسيم و از همه عناصر و شيوه ها، هم از عقل، نقل، و هم از اخلاق بهره جست و احساسات پر شور جواني شان را درک نمود. که از عوامل توسعه فرهنگ نماز که نقشي اساسي داشته باشد مي توان به نهاد خانواده، مدرسه، رسانه اشاره کرد که به طور مفصل به بيان آن ها خواهيم پرداخت. بنابراين در بخش آخر به ارتباط جوان و بيان راهکارها و شيوه هاي تشويق و ترويج نماز پرداخته شده است. اميد است که با تدوين اين مجموعه مطالب بتوانيم گامي در جهت هر چه بيشتر توسعه دادن فرهنگ نماز و تشويق نوجوانان و جوانان به سوي نماز برداشته باشيم. ان شاءا...

1394/9/17 ساعت 11:24
کد : 133
دسته : جوانان,نوجوان,فرهنگ‌سازی و دعوت به نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز، جوان، عبادت،
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز