-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
■ راه هاي تشويق جوانان و نوجوانان به نماز
مدرسه فاطميه(س) - فاروج
نام طلبه معصومه شاكر فاروجي
موضوع نماز
استاد راهنما حکيمي نادرعلي
چکیده:
آنچه که در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفته است. شيوه هاي تشويق جوانان و نوجوانان به نماز مي باشد. روش تحقيق در ان پژوهش روش راهبرد توصيفي و راهکار کتابخانه اي است. اين تحقيق شامل سه فصل که در فصل اول به کليات و فصل دوم که خود شامل شش بخش است به مباني نظري تحقيق و در فصل سوم به تجزيه و تحليل داده ها پرداخته شده است. همانطور که اشاره شد موضوع اين تحقيق شيوه هاي تشويق جوانان و نوجوانان به نماز است. نوجواني مرز ناپيداي کودکي و جواني و آغاز فراز و نشيب هاي جسمي و ... است. و جواني بهاري لبريز از زيبايي و هيجان و نشاط است. دختران نوجوان در سن 9 سالگي و پسران در سن 15 سالگي به سن تکليف مي رسند. سني که قدم به دنياي مسئوليت آور مي گذارند و بزرگان براي آنان جشن تکليف مي گيرند. جشن عبادت خود از سه جهت مورد بررسي قرار گرفته است : 1- تربيتي 2- ديني 3- فرهنگي ـ اجتماعي همه ما بر اين باور داريم که انسان موجودي مختار است و اين بدان معناست که انسان آزاد است که خود مسير خود را انتخاب کند اما جايگاه آزادي در باورهاي مذهبي کجاست؟ مطمئنا اين آزادي بدان معنا نيست که انسان قادر به انجام هر کاري است بلکه بايد سعي کند از اين اختيار و آزادي در مسير رسيدن به کمال واقعي يعني قرب الي الله استفاده کند و از آن براي تهذيب نفس و آمادگي روحي و رواني خود براي رسيدن با اين کمال بهره مند شود. حال براي اينکه جوان يا نوجوان به سوي نماز و ديگر باورهاي ديني تشويق شود از نظر علمي چه بايد کرد؟ آنچه در قرآن کريم و روايات و يافته هاي علمي آمده اين است که از تشويق و تنبيه به جا استفاده شود و سعي شود به شرايط تشويق و تنبيه در هر زماني توجه شود. قبل از تمام اين ها بايد به اين نکته نيز اشاره کرد که جايگاه عبادت در اسلام کجاست و چگونه بايد آن را انجام داد؟ و نماز به عنوان جزئي از عبادت چيست؟ چه ارتباطي با خانواده دارد؟ و چطور مي توان کودک را با نماز و مسجد آشنا نمود؟ آثار و پيامدهاي نماز چيست؟ و موانع قبولي آن و ترک نماز چه مي باشد؟ و در خاتمه علل بي توجهي به نماز و شيوه هاي جلب و جذب به نماز چه چيزهايي مي تواند باشد؟ اين ها همه مسائلي است که در اين تحقيق به آن ها اشاره شده و پاسخ داده شده است. به اميد روزي که در جامعه مسلمانان و شيعه ايران نوجوان و جوان بي توجه به نماز وجود وجود نداشته باشد و نماز تمام نمازگذاران مورد قبول خداوند قرار بگيرد.