• امام صادق عليه‏السلام :
    صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوش‏سيما، خوش‏اخلاق و خوشبو مى‏كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏برد و چشم را نورانى مى‏كند. ثواب الأعمال، ص 42
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
  • امام صادق عليه السلام :
    فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
  • پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :
    صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن‏ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
  • امام على عليه السلام :
    لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
  • رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
    اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
  • پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
    الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶

■ راه هاي ترويج نماز

راه هاي ترويج نماز

مدرسه    حضرت رقيه(س)‏ - كاشمر

استاد داور            صمدي محمود

نام طلبه   فرشته ساده

موضوع  نماز

استاد راهنما          مصدقي خليل آباد اکرم

چکیده:

رسول اکرم(ص)از همان زمان بعثت بلکه قبل از زمان بعثت هم نماز مي خواندند چون نماز به معناي عام وکلي از دستورهايي است که در همه ي شرايع حقه بوده است.در قرآن هم از زبان حضرت مسيح(ع)آمده است که خداوند مرا به خواندن نماز و دادن زکات امر فرموده است منتها شکل نماز در شرايع مختلف يکسان و يک شکل نبوده است. مارسل بوازا،دلنشمند و اسلام شناس معاصر سويسي و يکي از مشهورترين پژوهندگان اروپايي مي نويسد:نماز ياد آور مستمر يگانگي و عظمت خداوند و ابراز اشتياق براي راه يافتن در مقام قرب الله است اين تغيير حالت دائمي باعث آن مي گردد که امور مادي زندگي آدمي را در خود غرق نکند.اصولا رسالت قرآن ساختن انسان است از راه ايمان و عشق از راه نسبت به خدا. رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت ايت الله خامنه اي در سومين سمينار نماز فرمودند:نماز در عرصه ي تکاپوي لايزال،و ناگزيري که بشر بدان مأمور بلکه مطلوع کرديده است بزرگترين فريضه و موثرترين ابزار است شايد برخي اين خصوصيت را براي نماز فقط در ميدان تکاپوي فردي به سوي کمال شناخته و از نقش آن در صحنه جهاد جمعي و اجتماعي در برابر معارضان پر قدرت دنيايي سخني نشنيده باشد از اين رو بايد دانست که پايمردي در همه گونه رويارويي وابسته به آن است که دلها و ارده ها از صفا و توکل و اعتماد به نفس و اميد به فرجام لبريز باشد و نماز چشمه جوشان است که اين همه و بسي فيوضات ديگر را بر دل وجان نمازگزاران سرازير مي کند و از او انساني روشن ضمير و ثابت قدم و بي دغدغه و اميدوار مي سازد. از اين رو است که وجود پسوند اسلامي بر اين معناست که مباني و معارف اسلامي ساري و جاري در تمام برنامه هاست و در اين صورت فقط گروههاي معارف يا مناسبتها عهده دار ساخت برنامه هاي اسلامي نيستند که البنه تصور دوم صحيح است يعني تحکيم مباني و تبليغ اسلام در همه ي بخش ها مورد توجه است و در کل رسانه ي هماهنگ صورت مي گيرد يعني همچنانکه گروه معارف تبليغ ميکند در سريال ها نيز تبليغ غير مستقيم صورت مي گيرد. يکي از راههاي اساسي اقامه ي نماز و شايد مهمترين و اولين آنها و از روشهاي خنثي سازي ترفند هاي شيطاني در مورد نماز،توصيه و سفارش اولياي خانه به ساير اعضاء براي اقامه ي نماز و ايجاد جو نماز و ايجاد توصيه و امر به نمار در جامعه از درون خانه است و اين روش انبياست بچه ها را از کودکي بايد به نماز تمرين داد دستور به ما رسيده است که به بچه از هفت سالگي نماز تمرين ياد بدهيد. البته بچه هفت ساله نمي تواند نماز صحيح بخواند ولي صورت نماز را مي تواند بخواند از هفت سالگي مي تواند به نماز عادت بکند چه پسر چه دختر يعني همان اولي که بچه به دبستان مي رود بايد نماز را در دبستان به او ياد بدهند در خانواده هم بايد به او ياد بدهند ولي اين را توجه داشته باشيد ياد دادن و وادار کردن با زور نتيجه ندارد کوشش کنيد که بچه تان از اول به نماز خواندن رغبت داشته باشد وبه اين کار تشويق شود به هر شکلي که مي توانيد موجبات تشويق بچه تان را فراهم بکنيد که با ذوق و شوق نماز بخواند زياد به او بارک الله جايزه بدهيد اظهار محبت کنيد که بفهمد وقتي نماز مي خواند بر محبت شما نسبت به او افزوده مي شودنماز در همه ادوار و اعصار و در ميان همه ي جوامع و پيروان تمامي انبياي عظام وجود داشته است و اين ويژگي خود نشانه فطري بودن نماز است. استاد مطهري درباره نماز حضرت رسول(ص)قبل از بعثت آن بزرگوار مي نويسد: نماز نخستين عبادتي است که بر بندگان واجب شد خداي متعال در آغاز سوره بقره در توصيف اهل تقوا فرمود((الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوة))و مما رزقنهم ينفقون همانا که به(غيب)يعني به وجود خدا معاد و فرشتگان ايمان دارند و نماز را بپاي مي دارند و از هر چه روز يشان کرديم به فقيران انفاق کنند... نخستين پرستشي که بر انسانها واجب شد نماز،آخرين عملي که به هنگام مردن بماند نماز است و اولين چيزي که در روز قيامت از آن پرسيده مي شود نماز است پس هر کس به خوبي جواب گويد و پاسخ بپذيرد در حسابرسي هاي پس از نمازش آسان گيرند و آن پاسخ نيکو ندهد در اعمال ديگرش به سختي حساب کنند.نماز خدمت و بندگي و خدمتکاري بندگي و اطاعت،فرمانداري،سجده،سر بر زمين نهادن.سرفرود آوري براي تعظيم،کرنش تکريم،تعظيم و پرستش اداي طاعت. ((نماز فعاليتي)) عبادي است که وارد کننده انسان به فضايل اخلاقي بوده با تاييد در درون انسان او را به سوي کمال مطلوب سوق مي دهد و بيانگر شناخت شناسي،جهان بيني،و ايدئولوژي اسلام است...)) فلسفه ي نماز همان ياد خداست همان(ذکر الله)) است البته ذکري که مقدمه ي فکري و فکري که مقدمه ي عمل بوده باشد چنانچه که در حديثي از امام صادق(ع) آمده است که در تفسير جمله((و لذکر الله اکبر))فرمودند: ذکر الله عندما احل و حرم ياد خدا کردن به هنگام انجام حلال و حرام(يعني به ياد خدا بيفتد به سراغ حلال برود از حرام چشم بپوشد). از اثرات فردي نماز اين است که باعث آرامش دل،کوچکي غير خدا،صداقت و اخلاص مي شود.(نماز کرامت نفس،زنده ماندن و تقويت ذهن،حافظ قرآن،گسترش دهنده ي شعور اجتماعي،عامل بالندگي فردي و جمعي نماز گزاران مي باشد. اثر اجتماعي:در نماز با توجه به محور مشترکي که منحصر به تمام جوامع اسلامي است يک هماهنگي در عقيده و هدف و مرام به وجود مي آيد و زمينه ي پيوند و تفاهم جوامع گوناگون را علي رغم تفاوت در نژاد و زبان فراهم مي کند. خداوند در سوره ي نساء آيه ي 103فرموده است فاقيمو الصلوةکانت علي المومنين کتابا موقوتا،پس نماز را به پا داريد،براي اهل ايمان برنامه واجبي است که بايد در وقت خودش انجام بپذيرد. اهميت نماز در روايات:عياشي از قول امام باقر(ع)نقل ميکند که آن حضرت فرمود:نماز کزار تندرست،ايستاده نماز مي خواند ونماز گزار بيمار،نشسته و بر پهلو ها،ضعيفترين افراد مريض است که نشسته نماز مي خوانند. کارکرد منظم،هماهنگ و نامتناقض رسانه ها بحث از گسترش فرهنگ نماز در رسانه بخشي از تبليغ معارف ديني يا به نحو دقيق تر بخشي از کارکرد رسانه ي ديني است که بايد بخش هاي مختلف برنامه در اين خصوص هماهنگ باشد اصولا دو تصوير ز رسانه ي اسلامي پخش مي شود يعني در تعدادي از برنامه هاي اين رسانه تبليغ اسلام صورت مي گيرد مانند اينکه فرض کنيم وظيفه ي تهيه برنامه ي اسلامي فقط به عهده ي گروههايي مانند معارف اسلامي و مناسبتها در صلاح است و گروههاي مانند فيلم و سريال اجتماعي،اقتصادي و...در اين باره مسوليتي ندارند.

1394/9/17 ساعت 11:14
کد : 130
دسته : فرهنگ‌سازی و دعوت به نماز
لینک مطلب
کلمات کلیدی
نماز، زکات، عبادت، صلاه، ترویج
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز