-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
■ اختلاف آراء اهل سنت با شيعه اثني عشري در نماز و مقدمات آن
مدرسه نرجس(س) - كاشمر
استاد داور محمدي علي
نام طلبه صديقه ابراهيمي
موضوع نماز
استاد راهنما موسوي نژاد سيد مرتضي
چکیده:
در اين تحقيق به اختلاف آراء اهل سنت و شيعه اثني عشري درباره نماز و مقدمات آن مي پردازد و سعي در اثبات نظريه صحيح با توجه به قرآن و سنت و عقل دارد و در صدد رد شبهات وارده از طرف اهل تسنن بر تشيع مي باشد. در اين تحقيق درباره مقدمات نماز ابتدا وضو و اختلافات در مورد آنرا بيان مي كند درباره چگونگي شستن ، كيفيت مسح سر و پا و نواقض وضو بحث كرده و آنگاه مبحث نماز را مطرح مي كند ودرباره وقت نماز ها و تصرفات در اذان و بستن دستها در نماز و آمين بعد از حمد ، صلوات نا تمام ومهر نماز بحث كرده است . درباره چگونگي شستن شيعه معتقد است بايد از بالا به پايين شست ولي اهل سنت شستن از پايين به بالا را جايز مي داند و درباره مسح سر شيعه ، مسح قسمتي از سر را واجب مي داند ولي بعضي از گروههاي سني مسح تمام سر را واجب مي دانند و درباره نواقض وضو موارد ا ختلافي درباره خواب ، خروج خون يا چرك از بدن است . شيعه خواب را مبطل وضو مي داند ولي بعضي از فرقه هاي اهل سنت آنرا مبطل نمي دانند و خروج خون از بدن را گروهي از اهل سنت مبطل وضو مي دانند ولي شيعه آنرا مبطل وضو نمي داند . درباره وقت نماز شيعه جمع دو نماز را جايز ميداند ولي بعضي از فرقه هاي اهل سنت جز در مواردي مانند ترس و مسافرت اجازه نداده اند . مطلب بعدي تصرفات در اذان است كه شيعه عبارت اَشْهَدُ اَنَّ عَليً وَلِيُ الله را جزء اذان نمي داند ولي گفتن آنرا جايز مي داند ولي اهل سنت آوردن اين عبارت را بدعت مي شمارند و عبارت حَيَّ عَلَي خَيْرِ العَمَل را اهل تسنن از اذان حذف كرده اند و به جاي آن الصَّلاهُ خَيْرَ مِنَ النَوْم در نماز صبح مي گويند . اهل سنت بر عكس تشيع بستن دستها را واجب مي داند و بعد از حمد آمين مي گويد و به نظر شيعه آمين گفتن در نماز بدعت است و آنرا باطل مي كند . درباره صلوات عبارت آل محمد را اهل سنت از صلوات حذف مي كنند و در تشهد كه صلوات آن واجب است اين عبارت را نمي گويند و نماز ناقص مي خوانند . درباره سجده بر خاك شيعه برعكس اهل سنت كه سجده بر مهر را شرك مي داند سجده را بر پارچه و مانند آن نهي مي كند . لازم به ذكر است با بررسي علتهاي متعدد روايي و قرآن و عقلي به اثبات نظريه شيعه پرداخته شده است . در اين تحقيق از منابع فقهي مثل تحرير الوسيله امام خميني و توضيح المسائل محمد فاضل لنكراني ، محمد علي اراكي ، لطف الله صافي گلپايگاني براي مسائل فقهي شيعه و از فقه علي المذاهب الاربعه محمد جزيري براي مسائل فقهي اهل سنت استفاده شده است.