-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
■ راه هاي تشويق نوجوانان و جوانان به نماز
مدرسه فاطمة الزهراء(س) - مشهد
نام طلبه فاطمه طالبي
موضوع نماز
استاد راهنما قادري وجيهه
چکیده:
اين تحقيق در تلاش است تا با آسيب شناسي علل بي توجهي جوانان و نوجوانان به نماز و شناسايي عوامل ، افراد و نهادهاي مؤثر در توجه ايشان به اين فريضه و با در نظر گرفتن خصوصيات دوران جواني و با بهرهگيري از قرآن و كتب روائي سيره و مطالعه آثاري كه در مورد تربيت مذهبي از ديدگان قرآن سنت و يا روانشناسي در اصطلاح نوين خود نوشته شده است؛ و با لحاظ مشاهدات و تجربيات خود و اساتيد مختلف به بيان راههاي تشويق جوانان و نوجوانان به نماز بپردازد. مخلوقيت و معلوليت انسان سبب شده تا او همواره خيل عظيمي از نياز مواجه باشد و مكاتب مختلف در طول تاريخ با تئوريهاي متفاوت سعي داشته اند تا در رفع آنها بكوشند. اما مهمترين نيازي كه انسان را به تكامل وامي دارد، نيازهاي روحي و معنوي اوست كه غفلت از آن در عصر كنوني او را به ورطه نابودي كشانده است. به تعبير امام علي (ع) انسان داراي عطش است كه جز با ديدار خدا فرو نمي نشيند. در اين ميان، اسلام با تشريع نماز ، مسير اين ارتباط با خدا را هموار ساخته و از آن به عنوان ستون محافظ دين از فحشا ء و منكر ( تهاجم فرهنگي) ياد كرده است. بنابراين با فرهنگ سازي اقامه نماز در جامعه جوان تشيع مي توان به همه آرمان هاي بلند انقلاب اسلامي ايران و نهايتأ فلسفه خلقت انسان تحقق بخشيد. اما بايد توجه داشت تربيت مذهبي امري تدريجي و همه بعد نگر است، لذا علاوه بر زير بناهاي محكم در دوران كودكي و قبل از آن نياز به همكاري همه ارگانهاي آموزشي، فرهنگي و تربيتي كشور دارد. نافذترين و موفق ترين روش تربيتي روش الگويي و مشاهده اي است كه تلاش والدين، نهادهاي آموزشي، مساجد، روحانيت، رسانه هاو... را به تصوير كشيدن اهميت آثار و فلسفه نماز به صورت جدي طلب ميكند. ضمن آن كه خو شايند سازي فضاهاي مربوط به نماز محبوبيت منتصبين به دين در خانه و مدرسه و مسجد و تلويزيون و... تربيت مذهبي بر اساس بصيرت و پاسخگويي صحيح و به موقع به شكها و سئوالات ديني جوان ، تشويقهاي مادي و معنوي و... از راهكارهاي ديگر در تشويق جوانان به نماز است .