-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
■ شيوه هاي تشويق جوانان و نوجوانان به نماز
مدرسه زهراء اطهر(س) - مشهد
استاد داور جواهري محمد رضا
نام طلبه صغري سليمان زاده
موضوع نماز
استاد راهنما شيخ الاسلامي مريم
چکیده:
گرايش جوانان و نوجوانان به نماز يكي از راه هاي آن ها در دنيا و آخرت مي باشد. ولي متأسفانه با توجه به تبليغات سوء دشمن كه در بين جوانان و نوجوانان ما وجود دارد، تا افكار آن نو نهالان را منحرف نمايد. و آن ها را به سمت بي بند و باري و بي ديني سوق دهد.جوانان و نوجوانان از اقامه ي نماز و انجام واجبات شرعي كمي فاصله گرفته اند و يا اين كه اصلأ از ياد برده اند. به همين سبب بر خود لازم دانستم تا در مورد يكي از فروعات دين كه نماز مي باشد، راه كارها و شيوه هايي را براي تشويق جوانان به سمت نماز بيان نمايم تا به وسيله ي اين راه كارها والدين و مربيان بتوانند جوانان و نوجوانان را از چنگال اين دشمنان شيطان صفت خارج نمايند. در اين تحقيق سعي بر آن بوده كه انواع تشويق ها و راه كارها را از طريق عقلي و نقلي بيان نمايم. اين پژوهش در9 بخش سامان يافته است كه بعد از بيان مقدمه و كلياتي در مورد سابقه و پيشينه ي موضوع و اهداف و ضرورت هاي انجام آن، به تعريف واژه ي نماز از نظر لغوي و ريشه اي پرداخته ام. متن اصلي اين تحقيق در مورد فلسفه ي نمازو گرايش و تشويق جوانان و نوجوانان به نماز است. تعريف كليه واژه ها نماز: اظهار بندگي و سجود، انسان با نماز ، خلق كج و عقيده نا صحيح را صاف و مستقيم ميكند. جوان: برنا، در سن جواني علاوه بر خواهش هاي غريزي تمايلات روحاني و وجدان اخلاقي در ضمير جوان بيدار مي شود. نوجوان: نوجوان از نظر سني به فردي گفته مي شود كه سن او بين 12 تا 18 سال باشد.كه يك سري كنجكاوي هايي نسبت به محيط اطراف خويش دارد. تشويق: آرزومند كردن، عاملي است كه بتواند منشأ ايجاد ذوق و شوق و تحرك و اميد و علاقه در انسان شود . تنبيه: ادب كردن، تنبيه آخرين و پيچيده ترين ابزار تربيتي است كه بايد در حد اندك و همراه با محبت و گذشت باشد. فحشا و منكر: زشتي، هر كار زشتي كه انسان را در مهلكه حوادث بيندازد. آرامش: ذكر و ياد خدا در مقابل يأس ها و نا آرامي ها باعث آرام بخشي دل ها مي گردد.