-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲
-
امام صادق عليهالسلام :
صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ نماز شب، انسان را خوشسيما، خوشاخلاق و خوشبو مىكند و روزى را زياد و قرض را ادا مىنمايد و غم و اندوه را از بين مىبرد و چشم را نورانى مىكند. ثواب الأعمال، ص 42
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ... ؛ امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند... امالى طوسى، ص 647، ح 1340
-
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت. غررالحكم، ج 5، ص 116، ح 7592
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَوَّلُ الوَقتِ رِضوانُ اللّه وَوَسَطُ الوَقتِ رَحمَةُ اللّه وَآخِرُ الوَقتِ عَفوُ اللّه ؛ نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است. سنن الدار قطنى، ج 1، ص 201، ح 974
-
پيامبر صلى الله عليه وآله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
-
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ؛ نماز كليد همه خوبی هاست. الفردوس، ج 2، ص 404، ح 3796
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است. شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶
-
امام صادق عليه السلام :
فَضلُ الوَقتِ الاوّلِ عَلَی الأخیر کَفَضل الاخرةِ عَلَی الدُّنیا. فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست. بحارالأنوار، ج 82، ص 359
-
پیامبراکرم صلي الله عليه و اله و سلم :
الصلوه ، معراج المؤمن نماز، معراج مؤمن است. کشف الاسرار، ج ۲، ص .۶۷۶ سرالصلوه ، ص ۷، اعتقادات مجلسی ، ص ۲۹
■ روشهاي صحيح ترويج فرهنگ نماز
سطح 2
|
|
چکیده:
در اين تحقيق در مورد اهميّت وآثار نماز وروشهاي ترويج آن بحث شده است. مشاهده عدم آگاهي كافي برخي از افراد جامعه به مسأله نمازمرا برانگيخت كه در اين مورد تحقيقي ارائه دهم با اين هدف كه اين تحقيق باعث افزايش اطلاعات مردم در اين موضوع وموجب رغبت وگرايش بيشترآنان به اقامه نماز شود.نماز يكي ازراههاي سعادت آنان در دنيا وآخرت مي باشد.زيرا كه نماز سرچشمة همة فضائل وكمالات وراه وصول به معشوق ومقام قرب الهي است. اما متأسفانه عوامل گوناگوني موجب گشته كه بعضي از ما مسلمانان به عظمت و ژرفاي نماز واوج متعالي آن پي نبريم وآثار آن را درك ننماييم! به همين سبب بر خود لازم دانستم راهكارها و شيوه هايي را براي ترويج بيشتر آن بيان نمايم تا به وسيله اين راهكارها والدين ومربيان بتوانند مروجان نماز فرزندان خود باشند. اين پژوهش در دوازده فصل سامان يافته است كه بعد از بيان مقدمه وكلياتي درمورد سابقه وپيشينه موضوع واهداف وضرورت هاي انجام آن درفصل اول به تعريف واژه صلا? ازنظر لغوي واصطلاحي پرداخته شده است، فصل دوم شامل بيان ارزش وجايگاه نمازاست، فصل سوم فلسفه واسرار نماز،فصل چهارم آثار فردي نماز، فصل پنجم آثار اجتماعي نماز، فصل ششم روشهاي ترويج فرهنگ نماز در خانواده، فصل هفتم روشهاي ترويج فرهنگ نماز در جامعه، فصل هشتم فرهنگ سازي اقامه نماز در مساجد، فصل نهم فرهنگ سازي اقامه نماز در مدارس، فصل دهم بيان نماز از ديدگاه بزرگان وانديشمندان، فصل يازدهم پيامدهاي ترك نماز و فصل دوازدهم جايگاه نماز در اديان ديگر . به اميد اين كه با گردآوري اين مطالب در اين تحقيق و مطالعه آن توسط افراد مختلف بتوانند در مورد نماز،آگاهي واطلاع بيشتري كسب كنند و شاهد اقامة بهتر نماز در جامعه خود باشيم. كليد واژه ها روش: در لغت به معناي طرز، طريقه، قاعده، قانون، راه، هنجار، شيوه واسلوب است . ترويج: درلغت به معناي رايج كردن، روان كردن، روائي دادن چيزي را، رواج دادن كالا وآرايش دادن كلام ومبهم ساختن آن چنانكه حقيقت آن درك نشود، استعمال شده است . فرهنگ:كلمه فرهنگ مركب از «فر»كه پيشاوند است و«هنگ» از ريشة ثنگ اوستائي به معناي كشيدن ونيز به معناي تعليم وتربيت است. فرهنگ به معناي دانش، ادب، علم، معرفت، تعليم وتربيت، آثار علمي وادبي يك قوم وملت ونيز به معناي كتاب لغت مي باشد . مقصود از فرهنگ در اين بحث ميزان اعتقاد افراد به نماز ونحوه اجراي آن يعني آن روشي كه ما در اعمال نماز اجرامي كنيم اين دو عامل واين دو مؤلفة مجموعاً فرهنگ نماز را تشكيل مي دهند .
در اين تحقيق در مورد اهميّت وآثار نماز وروشهاي ترويج آن بحث شده است. مشاهده عدم آگاهي كافي برخي از افراد جامعه به مسأله نمازمرا برانگيخت كه در اين مورد تحقيقي ارائه دهم با اين هدف كه اين تحقيق باعث افزايش اطلاعات مردم در اين موضوع وموجب رغبت وگرايش بيشترآنان به اقامه نماز شود.نماز يكي ازراههاي سعادت آنان در دنيا وآخرت مي باشد.زيرا كه نماز سرچشمة همة فضائل وكمالات وراه وصول به معشوق ومقام قرب الهي است. اما متأسفانه عوامل گوناگوني موجب گشته كه بعضي از ما مسلمانان به عظمت و ژرفاي نماز واوج متعالي آن پي نبريم وآثار آن را درك ننماييم! به همين سبب بر خود لازم دانستم راهكارها و شيوه هايي را براي ترويج بيشتر آن بيان نمايم تا به وسيله اين راهكارها والدين ومربيان بتوانند مروجان نماز فرزندان خود باشند. اين پژوهش در دوازده فصل سامان يافته است كه بعد از بيان مقدمه وكلياتي درمورد سابقه وپيشينه موضوع واهداف وضرورت هاي انجام آن درفصل اول به تعريف واژه صلا? ازنظر لغوي واصطلاحي پرداخته شده است، فصل دوم شامل بيان ارزش وجايگاه نمازاست، فصل سوم فلسفه واسرار نماز،فصل چهارم آثار فردي نماز، فصل پنجم آثار اجتماعي نماز، فصل ششم روشهاي ترويج فرهنگ نماز در خانواده، فصل هفتم روشهاي ترويج فرهنگ نماز در جامعه، فصل هشتم فرهنگ سازي اقامه نماز در مساجد، فصل نهم فرهنگ سازي اقامه نماز در مدارس، فصل دهم بيان نماز از ديدگاه بزرگان وانديشمندان، فصل يازدهم پيامدهاي ترك نماز و فصل دوازدهم جايگاه نماز در اديان ديگر . به اميد اين كه با گردآوري اين مطالب در اين تحقيق و مطالعه آن توسط افراد مختلف بتوانند در مورد نماز،آگاهي واطلاع بيشتري كسب كنند و شاهد اقامة بهتر نماز در جامعه خود باشيم. كليد واژه ها روش: در لغت به معناي طرز، طريقه، قاعده، قانون، راه، هنجار، شيوه واسلوب است . ترويج: درلغت به معناي رايج كردن، روان كردن، روائي دادن چيزي را، رواج دادن كالا وآرايش دادن كلام ومبهم ساختن آن چنانكه حقيقت آن درك نشود، استعمال شده است . فرهنگ:كلمه فرهنگ مركب از «فر»كه پيشاوند است و«هنگ» از ريشة ثنگ اوستائي به معناي كشيدن ونيز به معناي تعليم وتربيت است. فرهنگ به معناي دانش، ادب، علم، معرفت، تعليم وتربيت، آثار علمي وادبي يك قوم وملت ونيز به معناي كتاب لغت مي باشد . مقصود از فرهنگ در اين بحث ميزان اعتقاد افراد به نماز ونحوه اجراي آن يعني آن روشي كه ما در اعمال نماز اجرامي كنيم اين دو عامل واين دو مؤلفة مجموعاً فرهنگ نماز را تشكيل مي دهند .